Gå till innehåll

Tysk väggenomföring


Marko

Rekommenderade inlägg

Halloj,

Vad står måtten på väggenomföringarna på http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/katalog_php/1_1092045902562/PVC+Fittings.html för?

exempel: Durchführung für Verrohrung 32 x 40 x 1

Antar att 32 är innerdiameter, vad är då 40? Längd eller ytterdiameter? Och vad tusan är 1 (som kanske är i tum, med tanke på andra genomföringars måttangivelser, ex [40 x 50 x 1 3/4])?

Någon som vet :smiley24: ?

/Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta genomföringar har tyvärr en invändig limdiameter på ena sidan och en annan diameter på andra sidan. Jag antar att 32 står för invändig limände för 32 rör. 40 står för invändig limände 40. Jag kommer dock inte ihåg vilken som brukar vara den ände som skall vara utåt. Jag kollar i eftermiddag. 1 står för dimensionen på gängan och det är helt riktigt i tum. Det är så stort ditt hål måste vara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller deras tankgenomförningar så står det första värdet för det invändiga limmåttet och den andra för utvändig limmått på den icke gängförsedda "studsen".

Jag vet dock genomförningar där det invändiga måttet skiljer mellan ändarna. Kolla vilket

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse och Christer,

Tack för era svar!

Om det är 32mm invändigt mått i genomföringen så får inte jag ihop det med att borra ett 1" hål (25,4mm)? Känns som att hålet borde vara minst 32mm + godstjocklek på röret..

För att få hjälp med ett konkret exempel av er experter:

Jag bygger retur från ytavrinning med 32mm rör, vilken väggenomföring skall jag då ha från http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/ ? Och vad mer behöver jag - adapter 32 <-> 40 eller liknande? :smiley24:

Och vad är transparentrohr ? Med tanke på priset så borde det vara flexibel slang, men det är ju tyvärr ganska knapphändigt med information på hemsidan.

Hälsningar,

Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var uppe och tittade på den tyska sidan och får inte ihop det helt. Jag förstår vad du menar men tittar man på den första klickbara bilden så står det 32x40x1 1/4. Bilden som kommer upp efteråt säger dock 32x40x1. Jag tror det är fel i den bilden. Det verkar som det riktiga är 32x40x 1 1/4 och då skall du borra et hål som är 1 och enkvartum stort. 32 bör (som genomföringen ser ut) stå för invändig limning och 40 för utvändig limning. Se http://www.gpa.se/pdf/PVC19.PDF typ 516 som jämförelse

Nu kan jag inte tyska men skulle nog satsa en slant på transparent rör (alltså genomskinligt)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse och Christer,

Tack för era svar!

Om det är 32mm invändigt mått i genomföringen så får inte jag ihop det med att borra ett 1" hål (25,4mm)? Känns som att hålet borde vara minst 32mm + godstjocklek på röret..

För att få hjälp med ett konkret exempel av er experter:

Jag bygger retur från ytavrinning med 32mm rör, vilken väggenomföring skall jag då ha från http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/ ? Och vad mer behöver jag - adapter 32 <-> 40 eller liknande? :smiley24:

Och vad är transparentrohr ? Med tanke på priset så borde det vara flexibel slang, men det är ju tyvärr ganska knapphändigt med information på hemsidan.

Hälsningar,

Marko

Så här är det! (nog.....) 32 är invändig diameter och 40 är utvändig diameter på den släta delen som är i akvariet. 11/4 är diametern på gängan i tum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår nu.. och börjar överväga att handla på hemmaplan, om inte för annat så för att förstå vad det är man håller på att köper..

Jag hängde också med på att det var genomskinligt, men det nästan 10-dubbla priset borde ju innebära nån silikon-slang av något slag.. eller om det bara är vanlig hård PVC så är det ju inte så mycket vunnet. Tack igen för hjälpen Lasse!

Hälsningar,

Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår nu.. och börjar överväga att handla på hemmaplan, om inte för annat så för att förstå vad det är man håller på att köper..

Jag hängde också med på att det var genomskinligt, men det nästan 10-dubbla priset borde ju innebära nån silikon-slang av något slag.. eller om det bara är vanlig hård PVC så är det ju inte så mycket vunnet. Tack igen för hjälpen Lasse!

Hälsningar,

Marko

Transparenta rör är betydligt dyrare det vet jag sedan förut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...