Gå till innehåll

ozon, när?, var?, hur?..


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Flyttar över en fråga om ozonisator från annan tråd (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12943)

Fråga: Med akvariumet som jag köpte begangnat följde det med en ozonisator (Sander certizon c50). Har aldrig kört med ozonisator tidigare så har ingen aning om effekterna av använda det,,, men läst att optimalt är väl att koppla in till luftinstaget från skummaren och ta luft utanför sump/skåpet.

1) När är det dax att koppla in ozonisator? -> från uppstart? eller senare?

2) Silikonslang för luften mellan ozonisatorn och skummaren behövs då vanlig plast slang bryts ner av ozon?

3) Skummar det mer i proteinskummaren med ozonisator inkopplad? (tänkte på om ozonisator tar bort lite av det gula i vattnet då ammoniak/nitrit blir nitrat samt steriliserar vattnet lite med mot vissa bakterier..?)

4) Måste man ha redox mätare som kontollerar flödet av ozon genom slå på/av ozonisatorn? eller kan man köra på känsla.. dvs syns det på ngt sätt om man kör på för mkt? + Kan man döda allt i karet om man kör på för mkt?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag tror det är bättre att vänta ett tag med att koppla in ozonisatorn.

2. Ja. Nedbrytningsresterna av slang + ozon kan tänkas vara giftiga.

3. Ja, normalt skall det skumma litet mer.

4. Om man är van vid saltvatten kan man köra på känslan. men en nybörjare får det säkert jobbigt. Kör man på för kraftigt kommer ozon ut i rummet och det är giftigt.

Det går att döda det mesta i karet med för mycket ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste känna akvariet väldigt bra så att man ser tecken på vantrivsel inte bara hos fiskarna utan även på korallerna. Man bör kunna se om karet är för litet eller för kraftigt skummat och så vidare.

Ja det stämmer, man måste 'känna akvariet', dess invånare och balansen man har. får börja försiktigt och prova mig fram.

Nu när du tog upp det Stig, tänkte på det här med överskummning, finns lite olika åsikter om det.. vissa säger att man ska köra med överdminesionerade skummare och vissa ej för skummaren tar bort en del spårämnen, så man får tillföra dessa (tillsatser, vattenbyten..).

Hursomhelst de skummare som finns på markanden mäter ofta sin capacitet i förhållande till akvariet volym med normal och hög belastning.

I mitt fall (MC500) Normal belastning: 550 liter, Hög belastning: 360 liter

-> Fråga: Är det ngn som kör sina skummare med timer (eller annat sätt?) för att reglera mot överskummning av akvariumet? eller alla kör på fullt oavsett vilken capacitet skummaren har eller belastningen i karet..?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer, man måste 'känna akvariet', dess invånare och balansen man har. får börja försiktigt och prova mig fram.

~Henrik

Att du inte väntar med ozon och skaffar dej en redoxpotensiometer dessa kostar ofta mindre än innehållet i karet. Den ruttna äggdoften av ozon är rätt lätt att känna om det skulle vara såpass mycke att de skulle kunna skada nåt där karet står men för att skada ditt kar krävs mindre. Så en redoxpotensiometer är väl värd sin slant. Jag använder själv det och tycker det är lysande att kunna styra mellan vilka Mv man vill ha istället för att förlita sej på gissningar. Den här hobbyn kan lätt bli trist om man måste vara efterklok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den jag sålde på annons gick snabbt upptäckte samma dag som jag skulle skicka den att den elektrod som hörde till blivit lite trött så jag bytte ut den mot en splitt ny så det blev en god affär för han som köpte den. Mina erfarenheter av ozon är väldigt goda inte minst när man har en potensiometer att verkligen se vad det uträttar. Med ozon håller man sej lätt inom ramarna som skall hållas. Faktiskt kan man med ögat se klar skillnad i karet med användning av ozon. Speciellt innan jag bytte upp mej från 1000V skummare till 2000V. IKS alpha redox tycker jag är smidig och bra ta en titt på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...