Gå till innehåll

Hjälp min ancora dog på två dagar


Thorsson

Rekommenderade inlägg

Tjena köpte min första korall i tisdags en Ancora.nästa dag när jag kolla på den var det en grå sörja på den och nu i dag är det inget kvar av den..vet inte va som gått på tok PH ligger på 8.5 nitrit 0.1 salthalten 024...va kan det vara för fel..

tack på för hand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du säger inte hur länge karet har varit igång och vad du har för ljus, Kalcium, cirkulation mm. Det är nästan omöjligt att ge dig ett svar med så sparsam information. Acroporor är ingen korall för nybörjare och inte heller som första korall, det ät bättre med någon mjukkorall eller någon LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om vi nu pratar om euphyllia ancora, så tål den ju en del skit i vattnet, men den tål t.ex inte att lyftas ur vattnet åt fel håll någe vidare eftersom skelettet är är vasst och "polyperna" tunga

Sen skadas ju dessa ganska lätt i frakten och brukar då dö av ganska snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har varit igån i 8 månader ungefär.. fin cirkulation,en 150 watts MH,bytter vatten en gång i månaden skummaren funkar kanon..mycket med kalk alger på levande stenen..hade en krabba som var framme första natten och greja lite på ancoran och då blev det en grå semt i hörnet..kanske kan varit därför den inte klara sig?Ancoran ska vara en bra ny börjar korall sa dom i butiken jag köpte den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som en euphyllia divsa.

Jag hade precis samma problem med min första, 2 dagar efter inköp var den helt upplöst. Fick brown jelly disease på den. Den var ganska liten 2 eller 3 grenar.

Nästa jag köpte så tog jag en med 8-10 grenar på delade den på ½ redan innan jag satte i den, ifall denna oxå skulle bli sjuk. Då hade jag möjlighet att rädda åtminstone den andra halvan, men båda klarade sig:)

Om det var en brun sörja på den så var det sannolikt det du åkte på. Om man ser minsta tecken på denna sjukdom kan man bryta av den sjuka grenen så kan resten av korallen klara sig.

Man ska undvika att röra den på vävnaden och på tentaklerna när man planterar in den, undvik oxå att lägga dessa delar mot LS, annars är det stor risk för sjukdom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o fasen ja det var en sörja på den..krabban drog ner den så den låg på levandestenen med vävnaden mot stenen..så det ja ska göra nästa gång är att lägga i den försiktigt å sätta fast den väl.. och se till att inte nudda vävnaden med något..?

MvH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden i denna tråd känner jag igen som min Euphyllia. Hade själv tänkt starta en tråd om denna idag, då den inte verkade helt frisk.

Efter att ha läst denna tråd kan jag konstatera att min definitivt drabbats av brown jelly, så jag får studera länken om detta och se om den går att rädda. I mitt fall kan man misstänka dåliga vattenvärden (har ej kollat ännu) då det är ett nytt kar, och introduktionen av lägre djur och denna korall kan ha vänt på nitrit/nitrat kurvan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hakar på här då jag också har bekymmer med Euphyllia, köpte en för några veckor sedan, hade 9 grenar, en dog omgående då den blev lite skadad under transporten. sen var det frid och fröjd ett tag till helt plötsligt två grenar drog ihop sig och var döda två dagar senare. Nu efter ytterligare någon vecka har två grenar till dragit ihop sig och är på väg att dö.... Det syns inga direkta skador eller spår av "brown yelly", de bara drar ihop sig och lossnar från sin gren. Jag misstänker lite att någon är på och tuggar eller noppar på den och det är det som stör, har ju tre kejsare (Bispinosus, Imperator och Navarchus), men ingen av dem har visat nått intresse för korallen som jag har sett. Har för mig att Euphyllia brukar funka bra med kejsare, eller? Några andra idéer?

Bifogar en bild på hur det sur ut just nu.

picture293gr5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...