Gå till innehåll

Nitrat i nyblandat saltvatten


Cosmo

Rekommenderade inlägg

Exakt min åsikt Greger.

Jag känner en som inte mätte nitrat efter att han läst här att det var verkningslöst. Koraller började dö och jag blev tillkallad. Jag mätte hundra milligram per liter och orsaken var helt klar.

Hade inte han fått reda på av er som skriver skit om testerna här att de inte fungerar hade antagligen haft några fler koraller vid liv. Det är ju synd att han inte kräver ansvar av dem som lurat honom.

Vem kräver du ut ersättning av för alla de panikåtgärder som gjorts just pga felaktiga mätvärden. Alla de stensäkra uttalande om det beror på det för testen visade detta. Om den du kände bytt vatten regelbundet och sett till att ha ett system som tog hand om nitraterna hade det överhuvudtaget aldrig varit aktuellt. 100 till 200 kronor för något som sätter in dig i falsk säkerhet, är på gränsen till bedrägeri. Exempelvis Red Sea:s test var bäst i test år 2003 men visade 0 vid 40 ppm 2004. Rapporter om 25 ppm i nitrat i kar som varit igång i en vecka utan matning - Stig du vet hur fel detta är. Snälla Stig skjut inte budbäraren - skjut den som luras istället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han trodde att han hade ett system som tog hand om nitraterna. Gott om LS och ett refugium med en ganska djup sandbädd.

Om jag skulle få 25mg nitrat i ett nystartat kar skulle jag först göra ett referenstest. DVS ta med vatten och test till en annan akvarist eller affären och göra en test på vattnet där och på mitt vatten.

Här på guiden använder praktiskt taget alla Salifert och det är sällsynt med fel på testet. Nästan alla "felmätta" värden beror på användarfel eller något synnerligen oväntat som hänt med karet eller dess innehåll.

Kunde vi besinna oss till att ta ett nytt test när man får otroliga värden så hittar man felkällan. Det är oansvarigt att säga att det är fel på testet när man inte vet!

Vi har en kille här i Växjö nu som har lagt ned av två anledningar:

1. Han köpte en armatur på Ebay som inte gav det ljus han behövde.

2. Han gav fan i att mäta nitrat trots att han hade fungerande Salifert Test.

Hade han mätt nitrat skulle han haft mindre behov av panikåtgärder. (Som han inte gjorde eftersom han redan gett upp.)

Jag tänker inte skjuta budbäraren - Jag tycker alldeles för mycket om dig för det men jag tycker du luras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han trodde att han hade ett system som tog hand om nitraterna. Gott om LS och ett refugium med en ganska djup sandbädd.

Om jag skulle få 25mg nitrat i ett nystartat kar skulle jag först göra ett referenstest. DVS ta med vatten och test till en annan akvarist eller affären och göra en test på vattnet där och på mitt vatten.

Här på guiden använder praktiskt taget alla Salifert och det är sällsynt med fel på testet. Nästan alla "felmätta" värden beror på användarfel eller något synnerligen oväntat som hänt med karet eller dess innehåll.

Kunde vi besinna oss till att ta ett nytt test när man får otroliga värden så hittar man felkällan. Det är oansvarigt att säga att det är fel på testet när man inte vet!

Vi har en kille här i Växjö nu som har lagt ned av två anledningar:

1. Han köpte en armatur på Ebay som inte gav det ljus han behövde.

2. Han gav fan i att mäta nitrat trots att han hade fungerande Salifert Test.

Hade han mätt nitrat skulle han haft mindre behov av panikåtgärder. (Som han inte gjorde eftersom han redan gett upp.)

Jag tänker inte skjuta budbäraren - Jag tycker alldeles för mycket om dig för det men jag tycker du luras.

Tyvärr Stig - det är inte jag som luras. Att ta 100-200 kronor för tester som bara ger 60 % tillförlitlighet, det är en bra affärsidé. Hur vet du att dina uppmätta 100 ppm var rätt? Och orsaken till problemen. Det kan du inte veta med en sådan test. Du kan inte dra några slutsatser av detta. Du kan bara anta. Du kan lika gärna använda en kristallkula. Jag skulle inte våga råda någon att göra på det eller det viset på basis av dessa tester. Om det finns en kolorimetisk metod för att kompensera för kloridstörningar eller en som är oberoende av dessa, tror du inte då att stora tillverkare som Hanna, Hatch, Merck (deras stickor som säljs av Tunze är enligt Merck icke godkända för saltvatten) eller doktor Lange omedelbart lansera en sådan metod till sina spektofotometrar? Och inte som Hanna medela - metoden är inte godkänd för saltvatten. Jag tycker man kan kräva av stora tillverkare att de spelar med öppna kort och redovisar alla störningar. Inom akvaristiken är det lego att man inte varken redogör för metoder eller innehåll. Och vi konsumenter bara applåderar och betalar.

Ta situationen hos killen som startade tråden. Han har ingen nitrat i osmosvattnet. Detta tror jag på eftersom att göra ett nitrattest som funkar i sötvatten är relativt enkelt. Hans nyblandade saltvatten visar på nitrat. Två saker är möjliga. 1. Det finns nitrat i saltet. 2. Testen visar fel.

På en skala från 1-10 hur troligt ät det att saltet innehåller nitrat? Jag tror inte att någon tillverkare idag använder tillsatser som innehåller nitrat - speciellt om det står nitratfritt. Återstår testen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju också frågan om ändamålet. Att ta tvåhundra kronor för ett test med 60% felvisning tycker jag är fullständigt okej i detta fall. Vad har vi för alternativ?

Det var ett fantastiskt framsteg föt saltvattensakvaristiken när Merck kom med sina stickor som i och för sig visade fel. MEN DE GAV OSS EN HÄNVISNING OM NITRAT ELLER INTE! Och nu har vi bättre tester som visar oss ett nitratvärde på - 60 +200% . Det räddar oss från otaliga kraschade kar och håller många saltisar kvar i hobbyn. Jag är inte nöjd med noggrannheten men det är det bästa vi har.

I fallet med kompisen min så spelar det ju ingen roll om nitratvärdet var 40 eller 200 mg. Fosfat och de andra normala testerna var OK. De koraller som var kvar har hämtat sig på en månad hos mig med ett undantag. ( Favia) som har ett tag kvar. Men de var verkligen inte i god kondition.

För övrigt glömmer? du två orsaker. Användarfel och att det hänt något med vattnet. Båda låter sig kollas om han som starade tråden (glömmer vi honom i honom i striden?) kollar sitt vatten och sin test hos handlaren eller hos en annan saltis med ett fungerande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni är nöjda med att få ett värde och att ni sedan kan säga att det var därför det gick år h-e - för ett så högt värde är inte bra så kan jag nog blanda till en sådan test och sälja dyrt.

När Mercks stickor kom så var ytterst få varse att de svarade i NO3-N och inte i NO3. Jag var själv med om personer som sa att de hade typ 20 i nitrat när den riktiga nivån (om nu stickorna visade rätt - vilket de inte gjorde heller) skulle vara ca 4,43 högre (dvs 88,5) men de var nöjda då med att korallerna gick så bra i dessa, på den tiden låga, nitratnivåerna.............

Om råd till nybörjare och andra skall vara något värda så får vi sluta med att när någon säger att han/hon har 25 i nitrat efter en till två veckors körning av akvariet svara med att gör ingenting - vänta till nivåerna är lägre. Om någon säger till mig att de har dessa nivåer eller som Cosmo - har nitrat i nyblandat salt - är första frågan - har du mätt i ingående vatten? (osmos eller kranvatten). Har de ingen nitrat där är det för mig helt otroligt att det efter 2 veckor och kraftig skumning skall finnas 25 i nitrat (eller att det finns nitrat i nyblandat salt). I ett akvarium med skummning och ingen matning (vilket är regeln här) har inte nitrifieringsprocessen kommit igån. Dött material från LS ha inte hunnits brytas ner till ammonium och detta ammonium har inte nitrifieras i den icke existerande nitrifikationen. Har du sedan ett kar på ca 300 liter så innebär 25 mg NO3 per liter att du har totalt 7,5 gran nitrat i vattnet. Dela det med 4,43 så får du ca 1,7 gram kväve. Kväve innehållet i levande material är mellan 2-3 %. Om vi räknar med 2% så innebär det att totalt 85 gram levande material skall fullständigt ha bryts ner i detta 300 liters kar på två veckor och ingen förlust genom upptag, skummning av proteiner eller utluftning av ammoniak skall ha skett!!!! Detta är helt otänkbart. En sak som jag lärt mig under livet är att det är oerhört viktigt att göra en rimlighetsvärdering av något provsvar eller påstående. Skulle man få 25 mg/l nitrat i ett 300 liters med bra skummning bara av bakterienedbrytning så talar vi om nedbrytning av över 500 gram organisk material. Finns inget nitrat i vattnet man blandar saltet med så är nitrifikationsprocessen den enda nitratkälla som åtminstone jag känner till.

Förtroendet till dåliga nitrattesterna är mycket skuld till detta. Resonemanget att en dålig test är bättre än ingen alls köper jag inte. Poängen är att du inte vet om testen visar fel, åt h-e fel eller ännu mer fel.

Jag lägger hellre mina pengar på vattenbyte, min energi på att beräkna kväveinsättningen och förlusterna, samt mitt förstånd på att inte luras av kejsarens nya kläder.

MVH Lasse

PS: Jag tror inte att jag lyckas övertyga "test-maffian" och jag blir säkert beskylld för att lura nybörjare och de som inte vet så mycket på att de inte skall lita på tester samt att en och annan försäljare blir sur på mig - thats life.

För min del - tills någon visar vetenskapliga bevis på att de utvecklat en tillförlitlig nitrattest lämplig för akvariebruk kommer jag råda människor att lägga sina pengar och energi på annat. Som ett ledtal kan jag nämna att ni skall räkna med ca 2-3 % kväve i mjukfoder samt ca 6,5 % kväve i högproteinfoder. För hur mycket som binds i tillväxt i fisken gäller att fisken innehåller mellan 2-3 % kväve. En biomassa som ökat 100 gram på x dagar har alltså tagit ca 2-3 gram kväve från fodret. För att få en fullständig bindning skall ni alltså ha matat med ca 50 gram högproteinfoder eller 100 gram mjukfoder. Jag har ingen siffra på förlusterna av kväve i systemet genom skumningen men det skulle inte förvåna mig om den är i storleksordningen 30-60% om inte mer. Det är en förlust som man inte får i den storleken i ett system av min typ (alltså ingen skummning - bara dränkta biofilter). Förlusten i dessa system kanske bara är ca 10-20% (förutsatt en kraftig cikulation). Häri ligger ryktena om biologiska filter som nitratbomber! Luftar du inte ut kvävet så kommer det att bli nitrat i slutet. sen är det en annan femma att man kan använda detta nitrat till annat och inte få det i vattnet!

För min del är debatten avslutad - vore kul bara Cosmo om du kunde tala om din koncentration i det nyblandade vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser man på testet en gång till så framstår det klart att nitratvärdena är reproducerbara. De olika testpersonerna får ungefär (oftast samma) värde med samma test ochh vattenprov. Jag håller med om att testerna är dåliga till mycket dåliga men man får ungefär samma värde.

Det betyder att man kan läsa av om nitrat halten ökar eller minskar och om den når farlig nivå.

Beträffande nybörjaren som får osannolika värden så är mitt råd att ta med testet och ett vattenprov till en akvaristkollega eller handlaren och dubbelkolla testet och vattenprovet.

Jag fick för övrigt ett osannolikt pHvärde för mitt växtakvarium i går. Jag sköljde bara ur mätkyvetten noga och gjorde om testet. När jag sedan tänkte efter så var det nog så att jag sköljt ur den dåligt efter magnesiumtest några dagar tidigare.

Sådana fel minimerar man genom att göra dubbelkollen ovan.

Beräkningarna som Lasse har här ovan är fullständigt korrekta. Jag gjorde själv sådana beräkningar när jag odlade ciklider för att optimera vattenbyten /vattenräkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser man på testet en gång till så framstår det klart att nitratvärdena är reproducerbara. De olika testpersonerna får ungefär (oftast samma) värde med samma test ochh vattenprov.

Nej, Den test du länkar till är det ett prov på varje koncentration som fyra läser av. Själva testen är inte reproducerad. Det står uttryckligen att testen är gjord en gång men avläst av fyra personer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är rätt. Det såg jag jag inte när jag läste testprotokollet första gången.

När det gäller Saliferts Nitrattest doserar man till en ml vatten först en struken sked 1 och sedan en struken sked 2. Där finns stora felmöjligheter men en testare gör förhoppningsvis testet på samma sätt varje gång.

Man skall naturligtvis var klar över att testet inte är tänkt att visa större noggranhet än - 50 +100% vilket jag menar är bra för våra behov.

Det är priset man får betala för ett test som har så stort mätintervall. 2 -100 mg /liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt tråden med stort intresse och kan idag konstatera följande utifrån egna erfarenheter. Akvariet har idag varit igång i 6 veckor.

Efter 3 dagar stoppades 6 kilo ls in.

Efter 2 veckor mättes nitrit för första gången, den var hög, minst sagt.

Efter ytterligare 1 vecka mättes nitriten igen, oförändrad hög.

Efter ytterligare 1 vecka är nitriten ok, bra.

2 fiskar och en räka tar plats i karet.

Efter 4 veckor mäts nitrat för första gången, definitivt alldeles för hög.

Djuren tillsammans med belastningen från den nya LS'en är trolig orsak till den höga nitrathalt som uppstått.

ca 20% vatten byts. Nitrat fortfarande för hög.

Ytterligare 3 fiskar planteras in.

Sattsar på att byta ytterligare 20% vatten ca 9 dagar efter föregående byte.

Mäter nitrat i vattnet direkt från kranen, testet ger ett mycket positivt utslag.

Blandar vatten och salt, luftar det 1 dygn med syresten, testet ger ett mycket positivt utslag.

Byter vatten i akvariet, gör ett nytt test efter 2 timmar, nitrat fortfarande hög, men inte lika hög som tidigare, effekt uppnådd!

Jag konstaterar 3 saker.

1. Den test jag använder (Sera) ger mig en god indikation om nitrat läget.

2. Jag belastar karet väldigt hårt redan från start, inget finns som tar hand om min nitrat. Ingen blir förvånad.

3. Jag matar mycket kraftigt, onödigt mycket, skall dra ned lite på det.

Kranvatten, salt, ls, cirkpump, enkel skummare är allt som används.

Brunalger och några gröna trådalger kom under vecka 2-4 men det blev aldrig någonting av dem. En Chiton och något annat oidentifierat med ordentlig klo från ls'n håller algerna på plats. Hoppas på att lite Caulerpa likande alger från ls'n skall ta sig.

Är tester bra eller dåliga? Det är bättre att testa än att inte testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...