Gå till innehåll

Robbans Percula 90


Robban

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ramq>Armaturen är en moddad orginal Aqua Medic. Har alltså satt in 2 extra 150w.

Ah. Superfint jobb!

Materialet, tog du reflektorer osv från någon slaktad armatur, eller hittade du delar på eftermarknaden som passade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah. Superfint jobb!

Materialet, tog du reflektorer osv från någon slaktad armatur, eller hittade du delar på eftermarknaden som passade?

Jag köpte byggstrålkastare från Jula, och använde reflektorerna.

Man får mäta och kolla dess olika struktur, om de inte passar rätt av, får man klippa till så de passar i armaturen. 69kr st har jag för mig

post-916-14468913120738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, det var 150W då, men säger mig fortfarande ingenting om det är en moddad eller orginal armatur osv...

Never mind.

:) Vill inte låta otrevlig. Tvärtom, vill bara poängtera att det händer att man inte läser igenom de poster som skrivits tidigare ordentligt, och att det lätt kan missuppfattas av andra.

Robban: Verkligen ett snyggt mod-jobb med armaturen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

>Robban: Verkligen ett snyggt mod-jobb med armaturen!

>Återigen imponerad av dina Wrang-fasoner med armaturen. :-)

Helt klart ett bra tips att köra retro-fit på befintliga armaturer.

Tack Laggeman o ramq, men jag har haft god hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det går sakta men säkert framåt, karet verkar må bra alla mätvädren är inom ramen.

Ca 430

Kh 8,3

Po4 0

No3 5

Mg 1350

Trots att jag från samma dag som jag la i den nya stenen tryckte på med Mh, och ökade snabbt, mkt snabbt(inget jag rekommenderar) har de förväntade alger uteblivit. Kalkalger exploderade därimot, detta trots höga mätvärden av Nitrat o Fosfat. Så ännu en gång slapp jag en grov inkörning.

Nu kör jag

Mh 2x150 7h

1x150 2h

1x24w 10h

Mina sniglar hinner gott med den lilla algproduktion som blir.

Bilder kommer nästa vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Tack, ja jag håller med om att det faktiskt ser snyggare ut med 23 kilo än nu med ca 40 kilo. Men jag ville komma upp närmare mina Mh så jag byggde upp det lite, det går ju alltid att ta bort efter hand.

Undvik platta stenar om du vill komma upp lite, med bara 23kilo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp det ska jag undvika.. sen kommer jag ju lite högre upp om jag har 30kg så jag tror att det kommer att bli bra.

har du limmat ihop stenarna eller nåt? tänkte på rasrisken?

Javisst 30 kilo tror jag blir utmärkt. Nej, jag har inte limmat stenarna(tänk på om du vill möblera om), tenderar att bli så i början. Du får pula lite fram och tillbaka, det brukar inte vara något större moment att få de att "ligga rätt" om man undviker mkt "små sten".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte försöka att skaffa lite olika storlekar med sten.. tänkte ha några stora i bottten och sen ha mindre över kanske? sen tänkte jag göra två st högar som du har gjort samt ha ett par stenar emellan högarna.

men problemet är att om man köper stora stenar så väger väl dom väldigt mycket har jag fått för mig och då kanske det inte blir så många stenar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte försöka att skaffa lite olika storlekar med sten.. tänkte ha några stora i bottten och sen ha mindre över kanske? sen tänkte jag göra två st högar som du har gjort samt ha ett par stenar emellan högarna.

men problemet är att om man köper stora stenar så väger väl dom väldigt mycket har jag fått för mig och då kanske det inte blir så många stenar?

Det låter som ett bra val :-).

Med större stenar menar jag inte jättestora och tunga, för precis som du säger då blir det kanske inte så mkt. Lagom är bäst, tror du kan få en rätt bra uppfattning på storleken om du kollar noggrant på mina sten bilder, samt Wrang´s.

Mvh Percula 90 klubben.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...