Capote Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 Efter att ha kalibrerat IKS's ph-modul blev jag lite skraj. Istället för ett ph mellan 7,9 -8,2 låg jag istället på 7,6-7,9. KH låg som det brukar på cirka 9-10. Mätdjävulen slog till och trots att allt såg bra ut i burken så började jag buffra, öka tiden i kalkmixern o.s.v. utan att jag fick upp ph. Som tur var visade det sig. Till slut tog jag mig samman och tänkte efter. Köpte ett vanligt hederligt ph-test och mätte drygt 8.Kalibrerade om med samma resultat. Ph-proben är bara ett år gammal och verkar ju fungera eftersom den visade rätt innan jag kalibrerade. Jag har nu några frågor.1) Jag tror mina kalibreringsvätskor som säkert är 6-7 år gamla inte håller ph 4 och 7 som de borde. Kan det vara så att de förstörts med tiden?2) Såg att Aqua medic säljer kalibreringsvätskor på 7 och 9 och det är ju bättre att kalibrera där än 4-7 som IKS vätskor. Någon som vet om IKS kan kalibreras med något annat än 4 och 7?3) Jag vet att Ingvar H. brukar påpeka vikten av att göra rent ph-prober, men jag hittar inte inlägget där han skriver vad man skall använda. Någon som vet eller om Ingvar loggar på får han gärna återupprepa. Det kanske är dags för mig att göra rent min drygt ett år gamla prob.Jag vet inte om jag är överdrivet petig med att kolla ph, men jag tycker man har så mycket som tär i burken: fosfatfilter, nitratfilter och kalkreaktor så därför håller jag ett vaksamt öga över den och blir nervös när den inte ligger där den ska. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 Nu har jag ingen direkt erfarenhet av IKS modell men följande kanske kan hjälpa till.När det gäller kalibreringen tycker jag att det är bättre, när man förväntar sig ett värde över 7, att kalibrera mot vätskor med 7 respektive 9 i ditt fall. Jag vet att Ingvar inte håller med om detta eftersom en buffertsvätska med pH över 9 åldras betydligt fortare. Min erfarenhet är dock att ofta blir lutningen lite annorlunda när man kommer på pH över sju vilket gör att man kan få ett mätfel om man kalibrerar mellan 4 och 7.Vad du egentligen mäter när du använder en elektronisk pH mätare är ett mv-tal. Definitionsmässigt är pH 7 lika med 0 mv. Det linjära i dagens elektroder gör att varje steg i pH brukar motsvara ett visst mv tal. I alla fall mellan pH 2 -12. Det antal mv som varje steg i pH motsvarar brukar vara 56 mv (elektrodens slope). Det kan variera lite med olika märken. I princip är det så att pH 7 = 0, pH 6 = 56 mv, pH 5 = 112 mv osv. pH 8 = -56 mv, pH 9 = -112 mv. Den perfekta elektroden följer denna raka linje men en elektrod är aldrig perfekt och den åldras. När du kallibrerar mot pH 7 så gör du helt enkelt så att du säger till elektroden att "jag skiter i vad du visar - detta är 0 mv" Skillnaden mellan vad elektroden visar och 0 brukar kallas elektrodens "offset punkt" och bör inte vara större än 20 - 30 mv (Olika för olika elektroder - bör stå i bruksanvisningen). Vid nästa kalibrering (4 eller 9) bestämmer du lutningen (i mv) på den linjen som processorn i pH mätaren sedan skall omvandla till pH. Den bör vara ca 56 mv +- 10 mv. Kallas på engelska elektrodens slope.Jag vet inte om du kan få fram offset punkten och slopen i IKS:en men kan de det så är det en bra vägledning om elektroden börjar bli gammal. Om du däremot tror att din mätare bråkar är det ett bra knep att kortsluta pH ingången (ta ur elektroden först) - då skall du läsa pH 7 eller 0 mv! Elektrodernas livslängd beror på belastningen i vattnet men tyvärr är det nog så att en som används för kont. mätning inte har så lång livslängd. Ett år är nog ganska vanligt.Är dina kallibreingsvätskor 4-5 år gamla (och är vätskor) så bör du byta ut dem. Skaffa den typ som består av pulverkuddar som du blandar i osmosvatten. Då har du betydligt längre hållbarhet än vätskor.Rengöring av elektrod gör man bäst regelbundet med att torka av den lilla glaskulan med en klenex (helst varje dag) och sedan kan man se en liten vit prick någonstans i de nedre delarna av proben. Den skall vara vitaktig och om den inte är det så kan man skrapa lite försiktigt på den för att få bort lite skit.De flesta elektroder kan "regenereras" på det sätt som Ingvar beskrivit (hittar det inte heller) men det finns några olika metoder - det brukar stå i elektrodens brukanvisning vad de rekommenderar.MVH LasseEdit: Hittade Ingvars inlägg - den var i min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11492 och löd pH elektroder kan rengöras i 10% saltsyra och därefter regeneraras genam att ett dygn stå i 3 Molar KCl. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 Jag har också sett en site där det beskrevs hur man renoverade pH elektroder med klorin. Någon annan som sett den och kanske har en länk? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.