Gå till innehåll

Medicinering mot plattmask


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Undrar lite om medicinering mot plattmask. Hur pass effektiv är den? Påverkar den koraller, sten osv?

Ska få ta över lite sten och koraller från en som haft plattmask, men innan jag ska ta över det så är det tänkt det ska få stå i ett bad med medicin mot plattmask.

Någon som har erfarenheter av detta?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget 100% sätt att få bort dom. Det finns Planarier som är resistenta mot tex FlatwormExit.

Förutom möjligtvis kokning skulle fixa det. Men då kan du lika gärna köpa torr LS.

Var inte dumsnål. Skulle inte lägga stenen i karet ens om jag fick betalt för att ta emot den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den är att det är väldigt mycket mjukkoraller. Riktigt fina också.. på dem stenarna.

Och det är inte mycket sten, i princip bara dem som korallerna sitter på.

Går det på nåt sätt veta om dem är "gone for good" ?

Två här från forumet har köpt sten och prylar från det karet.. och jag köpt mjukkorallerna med tillhörande sten.

Tror inte att dem skulle riskera något om dem inte var säkra?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det en annan femma. Planarierna tvärdör vid sötvattensdopp. Tusen gånger effektivare än alla preparat.

Men jag skulle ändå inte lägga i stenen korallerna sitter på, någon liten planaria kan klara sig i en spricka i stenen.

Om du nu bestämt dig för att göra ett försök skulle jag göra som följer:

Skär av mjukkorallerna från stenarna med ett rakblad. Doppa korallen i sötvatten i fem sekunder och skaka om ordentligt. Lägg i en hink med saltvatten och doppa efter 5 minuter igen i sötvatten. Limma/knyt/Stripe - fast korallerna på din befintliga sten. Släng stenen som korallerna satt på först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kanske du kan ta ett stämjärn och knacka loss så lite sten du bara kan istället för att skära och sedan sötvattensdoppa. Om du börjar skära eller knacka vid Zoanthusarna som syns i bilden är det nog bäst att ha glasögon och handskar samt inte sitta med öppen mun :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoanthus och liknande (de små knapparna) innehåller ibland ett mycket kraftigt gift som är väldigt farligt för människor. Att få detta i ett sår, i munnen eller ögonen kan vara livsfarligt. Så man skall ha respekt för dem och särskilt då om man skär i dem. A. Calfo beskriver i sin Book of Coral Propagation hur han vid flera tillfällen lyckats med konstycket att stoppa rakbladet han använd för att fragga Zoanthus med i munnen. Han förlorade smaksinnet i flera dagar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huaah.. shit! :)

Det lät ju lite giftigt minsann..

Får passa mig lite då jag pillrar med dem då med andra ord..

Får väl låta allt gå i ett rent 220L kar som jag tänkt nu och sedan vid tillfälle får jag börja doppa dem i sötvatten och skära i dem. Kan vara bra att ha alla korallerna identifierade då också =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TA INTE STENEN!!!

Har haft planaria 2 ggr och det har kostat mig åtskilliga tusenlappar i både fisk och mycket dyra och fina koraller.

Nu hoppas jag att dom är borta efter förra gången så rensade jag hela karet ett 1000l på 150kg sten och tog bort alla koraller mjuka såsom hårda och putsade dom samt sötvattensdoppade all sten.

Ett hel..es arbete inget jag rekommenderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kanske ni kan klara er från plattmask men det räcker med att ett ägg eller en överlever mask på en korall i mitt förra kar slutade det så illa att dom tog över både mjuk-& hård koraller när dom sen dog i massor så slog dom ut allt.

Jag varnar bara för vad som kan hända men självklart så skulle jag ha dom i ett karantänskar ett bra tag, som jag upplevde det så växte dom och förökade sig beroende på hur mycket ljus man hade tänt.

Senaste gången jag hade det så behandlade jag med Flatworm exit efter att jag hade sett ett par st efter mitt sötvattensdopp och sen dess har jag inte sett några och det var 3 månader sen.

Man lever ju på hoppet som saltis ibland även denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det gäller att få död på alla. Vet själv att detta kar behandlasts med flatwormexit tidigare och då har någon överlevt och det har behövts göras igen. Men jag tror att det är stor skillnad på att behandla ett helt kar med LS och ev. sandbotten än bara korallerna med tillhörande sten separat. Inte lika många gömställen och "skyddade zoner" där plattmaskarna kan undgå antingen flatwormexit el. sötvattensdoppen. Blir då även lättare att göra sötvattensdopp. Men som ni säger så är karantänkar under en tid väldigt bra.

Göran tror du inte det kan vara en ide att behandla en gång till för säkerhets skull... Flatwormexit säger dem vara revsäkert så det kan ju inte skada, men det kanske kan lungna nerverna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en massa plattmaskar i några kar och ser inga större problem med det. I med en hexataenia och problemet är löst. Det tar ibland någon månad om jag matar hårt för mina yngel men till slut är de borta. Men det är alltså de vanliga filtrerarna inte Acroporaätare eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. detta är rätt så skumt faktiskt. Jag trodde jag skulle få email då det skrivits något i denna tråd, men nu är det typ en hel sida med inlägg där jag inte fått ett endaste email?

I vilket fall, jag får se till att ta det lugnt med korallerna iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två mycket bra sidor om Planaria, naturlig och kemisk och bekämpning.

Turbellarien - Plagegeister im Riffaquarium

Harald Mülder, Robert Baur-Kruppas und Daniel Knop

Erstveröffentlichung: Fachzeitschrift Koralle, Ausgabe Februar 2005

http://www.korallenriff.de/05_turbellarien.html

http://www.korallenriff.de/05_turbellarienbefall_2.html

Tydligen är det fel att kalla dom Planaria, då dessa enbart finns i sötvatten. Korrekt namn är "Turbellarier" enligt tysken.

Turbellarien der Ordnung Acoela leben nicht nur im Meerwasser, sondern auch im Süßwasser und in Feuchtgebieten auf dem Festland, z. B. in der Bodenschicht tropischer Laubwälder. In der Meerwasseraquaristik werden sie, einer Fehlzuordnung in der aquaristischen Literatur der 80er Jahre folgend, leider meist irreführend als „Planarien“ bezeichnet. Planarien gibt es tatsächlich, doch diese leben ausschließlich im Süßwasser und gehören zur Ordnung Tricladida – zwar Angehörige der gleichen Klasse, doch trotzdem etwas völlig Anderes.

En intressant sak de nämner är att de är beroende av Silikat för att överleva. Så ett förslag i kampen är att skaffa ett Silikatfilter till Osmosen.

Det finns även förslag på diverse boskapsmedeciner man kan använda som innehåller Levamisol, dessa används normalt för avmaskning. En negativ effekt de tar upp är att den inte bara påverkar Turbellarier utan även andra organismer. De gjorde ett test med preparatet i ett litet akvarium och bla borstmaskar och sjöstjärnor dog.

05_turbe2_3.jpg

(den som inte kan tyska kan använda babelfish för att översätta hela sidan.)

http://babelfish.altavista.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...