Gå till innehåll

Tömma - göra om.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

hmm jo men ibland kan det ju ta en timme eller 2 mellan knäppningarna.. tar ju flera veckor då i den takten.. det är många stenar vetdu :P

Men nog borde den gå att få i en fälla tycker man. skall prova nu i temporära akvariet imorn när jag köpt rökor =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Varför detta prat om en mantisräka på 3-4cm, skulle han kunna skaka akvariet så det oppstår krusningar på ytan? knappast! det rör sig om sättningar i antagligen golv och bänk och har man inte lodat in så karet står rakt då lever man farligt och speciellt med ramkar, Jag slarvade lite en gång för 15 år sedan och botten sprack efter 2 dagar. karet tömdes ut på mindre än en minut och naturligtvis så hände det på natten. allt jag fick upp var en hink resten försvann rakt igenom betonggolvet och ner i min och övriga hyresgästers tvättstuga. det var en rolig natt kan jag lova. Du kan ha en mantis i karet som förklarar knäppningar men som jag ställde mig undrande inför var ju att du säger att det blir krusningar på ytan ibland. en kombination av både räka och sättningar kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

huvva så hemsk berättelse... ja skulle tro det är en kombination av mantisräka och sättningar då..

för det är ju olika ljud jag har observerat...

för en mantis måste det fan vara då det knäpper även i det andra akvariet som står pall direktt på betongolvet och den typen av knäppning låter precis som folk beskrivit mantisljud...

men dom mer knakande och knastrande ljuden var ju mer oroväckande, och nu när den nya bänken är klar så skall den lodas in så perfekt som det går, skall fan skaffa nått digitalt instrumen om det finns så det blir på mikrometern :P

Men om det är inlodat så det står helt rakt, motverkar det att golvet eller bänken sätter sig? det kan det väl göra ändå :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför detta prat om en mantisräka på 3-4cm, skulle han kunna skaka akvariet så det går vågor? knappast! det rör sig om sättningar i antagligen golv och bänk och har man inte lodat in så karet står rakt då lever man farligt och speciellt med ramkar, Jag slarvade lite en gång för 15 år sedan och botten sprack efter 2 dagar. karet tömdes ut på mindre än en minut och naturligtvis så hände det på natten. allt jag fick upp var en hink resten försvann rakt igenom betonggolvet och ner i min och övriga hyresgästers tvättstuga. det var en rolig natt kan jag lova.

en sådan natt kommer man ihåg länge.. när man vaknar och sätter ned fötterna och känner att det är 5 cm vatten i hela huset och brand män springer med pumpar och slangar.. speciellt i ett hus som var blott 2 år gammalt så svider det extra bra med;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sådan natt kommer man ihåg länge.. när man vaknar och sätter ned fötterna och känner att det är 5 cm vatten i hela huset och brand män springer med pumpar och slangar.. speciellt i ett hus som var blott 2 år gammalt så svider det extra bra med;)

vad hände?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jurgonh, du säger ...knäpper även i det andra akvariet som står pall direktt på betongolvet... ojojoj 400liter väl? => 450kg om det verkligen ÄR direkt på betonggolvet så kan ju banimig den spräckas med... Sätt dit en frigolitskiva eller åtminstone ett liggunderlag för att minska punkttrycket, annars kan det ju lätt gå illa! Ursäkta min pesimism, men "better safe than sorry..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad hände?

troligtvis var det min lilla syster som orsakade spänningar i karet under dagen då hon hade hoppat med en så där stor boll med två handtag på framför karet i princip hela dagen utan att någon tänkte på det. så mitt i natten hörde farsan att det rasslade till från vardagsrummet och när han gick iväg för att kolla blev bemött av en mindre svall våg!

det hade gått ur en stor bit glas i ena nedre hörnet så i princip allt vatten (450 L) var på golvet.. det var ett enplans hus med väldigt öppen planlösning så det var vatten överallt.. jag och brorsan jagade simmande scalarer, neontetror, malar och allt vad det nu var under soffan med fisk håvar hehe, vi tyckte det var skoj för vi var inte så gammla. nu idag förstår man hur morsan och farsan kände sig.. jag vill inte vara med om det i mitt hus iaf!

edit: det är samma alukar som jag har nu fast med ny ruta! gissa om man blir påmind ibland ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

troligtvis var det min lilla syster som orsakade spänningar i karet under dagen då hon hade hoppat med en så där stor boll med två handtag på framför karet i princip hela dagen utan att någon tänkte på det. så mitt i natten hörde farsan att det rasslade till från vardagsrummet och när han gick iväg för att kolla blev bemött av en mindre svall våg!

det hade gått ur en stor bit glas i ena nedre hörnet så i princip allt vatten (450 L) var på golvet.. det var ett enplans hus med väldigt öppen planlösning så det var vatten överallt.. jag och brorsan jagade simmande scalarer, neontetror, malar och allt vad det nu var under soffan med fisk håvar hehe, vi tyckte det var skoj för vi var inte så gammla. nu idag förstår man hur morsan och farsan kände sig.. jag vill inte vara med om det i mitt hus iaf!

edit: det är samma alukar som jag har nu fast med ny ruta! gissa om man blir påmind ibland ;)

Men altså fy fan.. :P förstår dom hade ångest.. var bara att riva upp alla golv i alla rum eller? :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...