Gå till innehåll

Tömma - göra om.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Nu har jag bestämt mig.

Efter många nätter jag vaknat av kallsvett är det dags att tömma hela akvriet, och bygga en ny bänk.

Varför?

Bänken som jag nu har till mitt akvarium var väldigt skev när jag köpte den.

Min polare som jag köpte den av, hade tidigare köpt den av nån annan snubbe och sen har den stått i hans garage ett bra tag och tydluigen satt sig och blivit skev.

Först så stod bänken och gungade på mitt golv, varpå polarn hjälpte mig att sätta en kil under ena benet så stod den still.

Men furuskivan på akvariet såg mer ut som ett S, så jag köpte en spånskiva och la på, men då låg den och gungade på bänken, så jag gjorde "kilar" av papper i olika stora buntar och la under.

Då blev allt stumt. Tänkte dock inte på att kolla med vattenpass.

Sen har jag efter jag fyllt upp karet, dygnet runt hört olika knäppande ljud från glaset.

Har först intalat mig att det är en Manisräka, men jag har aldrig sett nån.

på slutet har dock dessa knäppande ljud övergått till mer knastrande, knakande ljud.

och det känns mer oroväckande.

jag blir mer och mer övertygad om att det är spänningar io glaset pga att bänken är skev.

Så jag får låna ett 400 liters akvarium och en regntunna ikväll som jag skall tömma allt vatten och sten i.

Och sedan skall Fiend hjälpa mig bygga en ny bänk.

Denna gång blir det med plexi i botten och frigolit under också för att vara på säkra sidan =)

Vill bara få lite inputs här, trots att jag redan bestämt mig:

Flera flera peroner har hävdat att det inte KAN vara spänningar i glaset, för att om det varit sånna spänningar så det knäpper, knakar och knastrar i glaset så skulle akvariet redan spruckigt för ett bra tag sen, det kan inte låta så i 3 veckor utan att brista.

Sant?

Då kommer jag genast till följdfrågan, kan en Mantis förutom att göra ljud som låter som knackningar, även göra ljud som låter som att det knastrar i glaset?

Är det nån som skulle kunna sätta pengar på att det inte är spänningar, utan en mantis eller annat, och avråda mig till att byta bänk? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag kan tyvärr inget om sånt, men om det hjälper dig att sova bättre så är det säkert väl investerad tid att bygga en bättre bänk. Förstör mycket av hobbyn om man skall behöva oroa sig för. Sen kan det säkert vara en nyttig lärdom att lära sig bygga en bra bänk. Skulle jag behöva iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen,

Beror lite på om ramen är skev eller golvet som lutar.. De flesta golv lutar in mot mitten av rummet, så vattenpass behövs för justering.

Jag tror inte glaset kan hålla på att låta i 3 veckor innan det ska spricka, MEN för att slippa vara orolig och få bättre sömn så hade jag

1) Lagt trä skiva under + frigolit och justera med vattenpass

eller

2) Byggt ny bänk, själv använde jag 19mm MDF som är lätt att jobba med och hyfsat vattentåligt.

För om jag minns rätt är karet fortfarande under uppstart och ej fullproppat med korall + fisk, blir jobbigare då.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen,

Beror lite på om ramen är skev eller golvet som lutar.. De flesta golv lutar in mot mitten av rummet, så vattenpass behövs för justering.

Jag tror inte glaset kan hålla på att låta i 3 veckor inna det ska spricka, MEN för att slippa vara orolig och få bättre sömn så hade jag

1) Lagt 19mm trä skiva under + frigolit och justera med vattenpass

eller

2) Byggt ny bänk, själv använde jag MDF som är lätt att jobba med och hyfsat vattentåligt.

För om jag minns rätt är karet fortfarande under uppstart och ej fullproppat med korall + fisk, blir jobbigare då.

~Henrik

Je det är ju ett gammalt hus, så mycket möjligt att hela golvet lutar åt alla möjlig ahåll också :P

Om det nu inte kan låta ur glaset utan att sprica, var är det DÅ som låter och knastrat ut akvariet? är det bänken eller parketten möjligtvis som knakar av tybgden och framkallar dessa magsårsljud?

Ja det är under uppstart så det förenklar ju det hela =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja bra fråga vad det kan vara som låter,,,

har väl varit på tal om mantis, pistolräka innan.

Låter ljudet även om du stänger av all teknik?, så det inte är ngt med ngn pump som gör att det gungar på en sten eller får sand i sig?, eller typ doppvärmare som slår på/av om ger spänningar i glaset runt den när elektroderna värms upp?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo mantis har jag ju varit inne på förut.. men det förklarar ju inte att det knastrar och har sig.. och ibland är det ett snabbt kosrt knäpp, och sen kan det knastra till, och den knäppa rtp 20 gånger.. mycket oregelbundet..

Nån teknik har jag faktiskt funderat på om det kan vara nån pump som lever om på nått sätt, men har inte provat att slå av alla teknik nej, har förstårr att det inte är bra att stänga av cirkulationen, och skulle gärna vilja slå av flera timmar om jag slår av för att verkigen försökra mig om att det blir tyst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej hur ofta det låter, beroende på det så hade jag provat stänga av all teknik för at kunna utesluta det.

du har inget levande i burken mer än LS, och tar minst 8 timmar utan syretillförsel innan saker börjar ta skada (tiden varierar dock, även åsikterna om det...)

(tänk själv hur lång tid det tog utan cirkulation från affären hem med LS)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det varierar, ibland var 3-4:e minut och ibland är det tyst ett par timmar...

Nu slog jag av allting, och då hörs ju iofs minste lilla knäppning mycket tydligare så får höra nu under ett par timmar...

Men tror ändå jag bygger ny bänk för att vara riktigt på den säkra sidan så sover jag som sagt bättre, men om det nu visar sig vara nån form av teknik eller nått annat, lått os säga att det fortsätter när jag bytt bänk, hur i friden får jag reda på VILKEN teknkdel och hur jag åtgärdar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om det fanns det nått bra sätt att avlägsna mantis och krabbor och annan ohyra från levande sten? tänkte om jag skulle tvärdoppa alla stenar i kranvatten när jag lix plockar upp allt igen.. eller dör även dom bra liftarna som sniglar och eremitkräftor och koraller då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara så att skummare eller annan teknik står emot ett ben eller liknande på ställningen o på så vis vibrerar?

Annars kan man ju koppla ur en sak i taget o lyssna efter knackningarna för att utesluta teknik.

Som de tidigare har sagt om det knastrat i 3 veckor så borde karet pajjat för länge sen känns det som.. men å andra sidan hellre "safe than sorry"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv använde jag 19mm MDF som är lätt att jobba med och hyfsat vattentåligt.

Det är nog ett av de minst vattentåliga skivmaterialen du kan hitta, fast det är ju lätt att jobba med.

Träbänkar brukar knaka och knirra några dagar, fast det kan ju precis lika gärna vara golvet som knarrar. Ett mjukt material mellan akvariet och bänken skulle jag själv aldrig köra utan , frigolit eller liggunderlag. det hjälper enormt mycket att fördela spänningar.

Det kan ju vara golvet som spelar dig ett spratt, dom är sällan dimentionerade för tåla belastningen av ett stort akvarium, det är ju inte säkert att knäppningarna slutar om du bygger en ny bänk. Samt att golvet kröker sig garanterat när du fyller karet.

Mina 3 senaste bänkar har vart i trä, nu har jag beställt en i fyrkantstål, med skruvbarafötter och pulverlackad. 1500kr hos den lokala mekanfirman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på att det kan vara golvet, men det låter precis som att det är i akvariet det knakar, men kan ju vara svårt att höra.

Och frigoliten mellan bänken och karet kan ju som du säga hjälpa till att fördela spänningen.

Men det är ju risk att det inte försvinner trots ny bänk och så, men då kan jag som sagt sova bättre iaf, för då har jag iaf minnimerat riskerna, i mitt psyke iaf =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du algätande snäckor i karet? De kan ofta orsaka knackande ljud när de "skakar" och vrider skalet mot glaset i akvariet. Speciellt illa kan det låta om de sitter intill en pump som vibrerar och fortplantar vibrationerna till snäckan och vidare till glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du algätande snäckor i karet? De kan ofta orsaka knackande ljud när de "skakar" och vrider skalet mot glaset i akvariet. Speciellt illa kan det låta om de sitter intill en pump som vibrerar och fortplantar vibrationerna till snäckan och vidare till glaset.

inga som jag köpt.. men jag har sett kanske 2 stycken som är ett typ 2 mm stora, men att dom kan orsaka sånna höga och frekventa knakningar har jag svårt att tänka mig.

har nu haft utrustningen avstängd typ 30 min och hörsammat diverse höga knackningar i akvariet, som iofs som sagt kan vara mantis.. har öven tycker jag hört några låga knasterljud men kan faktiskt koma från rutorna i mina fönster.. är lite osäker där..

tycker mig höra att det är mer knackningar under nätterna, är mantis nattaktiva djur?

kan också vara inbillning eller för att det är tystare i lägenheten under nätterna.

Men dom knastrande, knakande ljudet är lika under dygnet, så det kan ju vara olika orsaker till som olika ljuden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm tycker mig inte uppleva att det knastrar mer när jag är när akvariet..

Det kan ju iofs vara pga av tung trafik.

Har en ganska trafikerar väg direkt utanför fönstret, och akvariet står nära fönstret.

Men det är inte så höga hastigheter eftersom det är en rondell direkt utanför i princip så det är inga lastbilar som dundrar på i 110 direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles nyss så knakade det till mer än vanligt i karet, small som fan en 10 gånger och såg dessutom att vattnet krusade sig ganska ordetnligt i akvariet, och ingen utrustning är på..

Kan en mantis eller annat djur orsaka detta, eller vad är det? Eller beror alla dessa ljud på spänningar i glaset pga av den tunga trafik som råder utanför, och innebär detta att föra tt vara på säkra sidan så måste jag möblera om hela lägenheten så att akvariet kommer längre från fönstret, eller räcker det med att stäta dit frigolitskivan för att väga up detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan trafiken orsaka vibrationer så att stenarna i karet bankar mot botten eller sidoglasrutor?

Möjligt, men har svårt att tro, jag staplade så nogrant och stabilt så har svårt att tro att det är så.. ich nu när jag suttit och oserverat ljuden lite mer nogrant så är det även ibland det smäller när inte en enda bil kör förbi..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...