Gå till innehåll

Tömma - göra om.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

nej det har jag ej.. tänkte göra det i en petflaske fälla och se om jag får resultat, men nu tömmer jag det ju ikväll för att vara på riktigt säkra sidan så det inte spricker inatt, så då får jag väl göra dom efterforskningarna i 400 liters ssom jag får låna undertiden jag bygger en ny bänk =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på att det kan vara golvet, men det låter precis som att det är i akvariet det knakar, men kan ju vara svårt att höra.

Och frigoliten mellan bänken och karet kan ju som du säga hjälpa till att fördela spänningen.

Men det är ju risk att det inte försvinner trots ny bänk och så, men då kan jag som sagt sova bättre iaf, för då har jag iaf minnimerat riskerna, i mitt psyke iaf =)

Med eller utan frigolit imellan så blir det samma belastning mot golvet, men frigolit är måste enligt mig. Kan ej ersättas med bara ha plexi glas i botten av akvariet.

Kan vara golvet som låter som du var inne på, har du parkett golv?

nu när det går mot vinter uppe i norr ;) så 'flyttar' glovet sig lite mot på sommaren så det låter lite. Golvet borde vara stabilar mot väggen (helst bärande) än att ha det en birt från väggen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med eller utan frigolit imellan så blir det samma belastning mot golvet, men frigolit är måste enligt mig. Kan ej ersättas med bara ha plexi glas i botten av akvariet.

Kan vara golvet som låter som du var inne på, har du parkett golv?

nu när det går mot vinter uppe i norr ;) så 'flyttar' glovet sig lite mot på sommaren så det låter lite. Golvet borde vara stabilar mot väggen (helst bärande) än att ha det en birt från väggen.

~Henrik

Ja det är parkettgol.. 40-50 år gammat sådant säkert :P

Oki akvariet står ett par cm ut från den bärande väggen för att jag skall kunna dra sladdar och returslang och sånt mellan karet och väggen.

Kan en åtgärd med nya bänken vara att sätta en spånskiva i botten på bänken också för att fördela trycket mot golvet.. nu blir det ju allt tryck runtom hela bänken där reglarna går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan en åtgärd med nya bänken vara att sätta en spånskiva i botten på bänken också för att fördela trycket mot golvet.. nu blir det ju allt tryck runtom hela bänken där reglarna går...

Det är exakt så jag har det, har en skiva i botten så anläggningsyta mot hela golvet ej bara några ben eller reglar/sockel. Funkar bra. OBS nackdelen med göra så är om du spiller massa vatten så kan det vara svårt att torka upp det som sugs under + fundera på hur du vill reglara höjdskillnader innan som syns med vattenpasset.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är exakt så jag har det, har en skiva i botten så anläggningsyta mot hela golvet ej bara några ben eller reglar/sockel. Funkar bra. OBS nackdelen med göra så är om du spiller massa vatten så kan det vara svårt att torka upp det som sugs under + fundera på hur du vill reglara höjdskillnader innan som syns med vattenpasset.

~Henrik

blir fan nu mer och mer åt hållet att det är nå sättningar i golvet eller bänken..

för nu knäppte det igen och vatnet krusa sig som fan på vattnet...

svårt att tro att mantis eller spänningar i glaset gör något sådant?

Så med nya bänken, nått mer jag kan tänka på för att eleminera att sånt händer? stabilare bänk och spånskiva på hela botten är ju en grej då..

Kanske att ställa det vid nån annan vägg där golvet är bättre, fast det är ju svårt att veta i förväg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten summering bara,

Ej säkert du behöver ny ställning, men träskiva + frigolit under hade jag satt dit oavsett.

Men först, börja med försöka hitta vart ljudet kommer ifrån,

nu vet du att det ej är den tekniska utrustningen...

Så gör mantisfälla, ligg och lyssna mot golv, väggar - ibland kan man tro ljud kommer från annat ställe för du får kanske viss resonans i akvariet eller i eventuell skåp under akvariet. Känn mot akvarierutorna om du kan känna ngn vibration.

Om möjligt, flytta ner staplade stenar så de ligger mot bottnen och ej kan stå och vicka mot glaset och skapa ljudet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten summering bara,

Ej säkert du behöver ny ställning, men träskiva + frigolit under hade jag satt dit oavsett.

Men först, börja med försöka hitta vart ljudet kommer ifrån,

nu vet du att det ej är den tekniska utrustningen...

Så gör mantisfälla, ligg och lyssna mot golv, väggar - ibland kan man tro ljud kommer från annat ställe för du får kanske viss resonans i akvariet eller i eventuell skåp under akvariet. Känn mot akvarierutorna om du kan känna ngn vibration.

Om möjligt, flytta ner staplade stenar så de ligger mot bottnen och ej kan stå och vicka mot glaset och skapa ljudet.

~Henrik

Ja bänken tror jag jag byter hursomhaver, när jag lix ändå måste riva allt, och jag vet hur jävla skev den är.. jag var väldigt osäker på om jag skulle använda den innan, men jag var så ivrig att få igång karet så jag ba. ähh va fan.

Men nu när jag ändå måste tömma karet, och Fiend erbjuder sig att hjälpa mig bygga en, som kommer kopsta ungefär 500 kr, så känns det som en vettig investering ändå.

Sen blir det då spånskiva i botten och frigolit mellan kar och bänk.

Tystnar det då inte så skall jag följa dessa punkter. märker ju ganska snabbt om det fortsätter knäppa i lånekaret som skall stå dirakt på golvet i en annan del av lägenheten så är det väl ganska garanterat en mantis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång du postar ett nytt inlägg då tror jag att karet har smällt.

Haha, ja jävlar.. kanske lika bra att gå och knyta ett rep upe i vindan utifall att dit hinner spricka innan ikväll :P

Ne har det hållit i 3 veckor så får jag då hoppas det håller ett par timmar till.. sen får jag världens mest hållbara bänk.. ni som följt fredrisk tråd vet ju hur väl tilltagen hans bänk är så :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför envisas ni med att använda spånskiva? det krävs inte speciellt mycket vatten för att den ska svälla och bli 50% tjockare samtidigt som den blir mjuk som vellpapp.

Den trickimpregnerade spånskivan klarar dock vatten, fast det är lika dyrt som att handla en laminerad bänkskiva.

Själv kör jag alltid med formplyfa under akvariet.

Om ditt parkettgolv är 50 år gammalt så är det troligen sand under det och det kan röra sig under lång tid då det belastas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv skulle jag ha gjort en ny bänk i stål. 2st 100mm HEA balkar med en tjock ekskiva, och sen ett ramverk. Huset viker sig innan den bänken, en träbänk sätter sig ju lite efter ett tag hur man än gör. Trä är ju ett levande material som lever sitt eget liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,när du ändå byter bänk så glöm inte friggolit eller ligg underlag under karet,kolla din tråd,har alla missat eller bara jag att det inte fanns något under karet utan att det stod direkt på bänken.har du den känslan att du inte litar på bänken så tveka inte att byta ,den känslan är oftast rätt.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det såhär:

Jag har tömt hela akvariet på vatten opch sten och stoppat det i ett 400 liters akvarium, samt en regntunna.

För ca 5 minuter sen så hör jag från 400 liters karet 3 höga knackningar av samma typ som från mitt 540.. så kan väl ganska säkert säga att knackningarna var en mantis då.

Men då vet jag ju det iaf.. slipper gå och fundera på OM det kanske var spänningar.

Och dessa knakninckar/knaster jag hört sista dagarna kan ju ändå ha varit spänningar, eller nått helt annat, nu behöver jag ju inte vakna kallsvettig som sagt.

Och när jag nu liks har rivit karet och så, så kom jag på en annan ide som ni kan läsa om i min tråd om karet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

400 litarn står där vardagsrumsbordet stod, och den ligger i min soffa nu :P

Jo det kan ju iofs vara en pistolräka, men har hört att om det är flera knäppningar så är det en Mantis, och det är oftast mer än 3 knäppningar.

Det märkliga är att jag ALDRIG sett nån varken mantis eller pistolräka och jag sitter i timtal med ficklampa på nätterna...

NU kan ni läsa i min tråd om nya iden =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...