Gå till innehåll

MH-reaktor?


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag var iväg i ett annat ärende och gjorde en liten nätt "dumpster-diving" på jobbets återvinningsstation. Hittade en väldigt fin 2x28W T5-armatur, men mest troligt har den en pajjad HF-don. Blir till att hitta något användingsområde till den, tids nog.

Sedan hittade jag en intressant drossel:

post-2432-14468913126952_thumb.jpg

Någon belysningstekniker som vågar sig på att gissa vad det är?

I mina öron ser det ut att vara en MH-reaktor, då man ser en symbol för "igniter" på skalet. Den ser ut att kunna driva två 50/70W lampor också.

Vad behövs mer? En igniter, vad innebär det?

Socklar, reflektorer och själva lampan behövs ju också, men det har jag redan koll på.

(Funderar starkt på att köpa en "bygglampa" på typ Rusta och konvertera!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan nog driva två 70w MH men du behöver tändare och bättre isolerad kabel till lampan. Tändspänningen är 3-4000 volt så litet försiktighet är nog på sin plats.

Pekare till lämplig informationsplats?

Jag har sökt med ljus och lykta (ordvits!) men utan större resultat.

Tändare, var hittar man sådant?

Räcker 1,5mm kabel till att driva dessa, eller behöver man kliva upp ett snäpp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan nog driva två 70w MH men du behöver tändare och bättre isolerad kabel till lampan. Tändspänningen är 3-4000 volt så litet försiktighet är nog på sin plats.

Ett 54w T5 ger minst lika mycket ljus som en 70w MH.

Inte riktigt sant för det beror väl på arean som ska belysas, en korall under en 70w mh får betydligt starkare ljus än om man sätter den under ett 54w T5 rör.

Ex: Karet är 90cm långt och 40 djupt, korallen sitter mitt i karet, Mh lampan sitter i mitten då kan man inte jämföra, Mh vinner med hästlängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt,på ett lysrör är ljuset spritt från en betydligt större yta.

Man kan inte heller stirra sig blint på hur många W en ljuskälla drar,utan man måste även ta hänsyn till hur många lumen ett rör ger,alltså hur mycket ljus som kommer från ljuskällan.

Tex. ett osram 67/54W,ger något mer än 1000lumen och ett annat 54w's rör kan ge >5000lumen,alltså 5 ggr mer.

/A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hellt riktigt det är en tändare. jag har byggt mina mh från båtten allt från 150watt till 400watt . jag har ett par byggsatser om någon är intriserad?

Dålig på tyska, men detta borde väl ändå vara tändaren...

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/2_8/products_id/5304?osCsid=abed3f7e4b37341f2fa7918c77eb91e4

Titta på samma sida efter ballast kostar ytterligare 20euro, kanske inte lönt att slösa tid på denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja där ser man...

Tror ni inte på sjutton att jag hittade 2st till?

Den ena verkar vara av lite nyare snitt, medan den andra är likadan som den tidigare nämnda, dock verkar båda vara av lite finare kondition.

Ytterligare två till att lägga på hyllan till att provköra någon gång när man har utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...