Gå till innehåll

Erik & Lindas 420L


Datate

Rekommenderade inlägg

Hallå i stugan! Har ni några bilder på hur det ser ut under karet nu? Sitter med en halvt om halvt isärtagen bänk och har köpt material till ett nybygge, men är sugen på att köra med samma upplägg som ni har. Saken är bara den att jag inte kommer kunna köra med min tänkta sump; mitt 220-liters kar med alu-ram om jag kör med samma upplägg som er. Dilemma är väl rätt ord här. :)

Så upp med lite bilder på överinning och sumpskåp tack! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hallå i stugan! Har ni några bilder på hur det ser ut under karet nu? Sitter med en halvt om halvt isärtagen bänk och har köpt material till ett nybygge, men är sugen på att köra med samma upplägg som ni har. Saken är bara den att jag inte kommer kunna köra med min tänkta sump; mitt 220-liters kar med alu-ram om jag kör med samma upplägg som er. Dilemma är väl rätt ord här. :)

Så upp med lite bilder på överinning och sumpskåp tack! :)

Bilder på själva sumpskåpet skulle väl kunna gå att ordna, men inget är tyvärr inkopplat ännu... Våran skummare som vi beställt har inte kommit ännu, så det har inte blivit att vi har dragit igång sumpen, men så vitt jag vet, så ska allt vara färdiglimmat nu, och skummaren hämtas under nästa vecka. Bilder på allt kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, ok! Tack ändå, får fortsätta fundera hur jag ska göra då.

Tycker skåpet i sig har en juste utformning och är relativt enkelt att modifiera, men samtidigt har jag ett 220-liters kar som är tänkt att fungera som sump... Vill ogärna köpa ett nytt kar till, står 5 kar i lägenheten för tillfället. :) Är ganska säker på att jag hamnar i onåd om det skulle ske utan att något av de andra åker ut. Sen handlar det ju lite om plats också... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en Aquel 112L som jag har i sumpskåpet. Hade tänkt använda glaset från ett annat gammalt kar jag har här hemma, men då det nya kostade 375kr så kändes det som ett onödigt jobb när man fick ett garanterat tätt kar i rätt storlek för en så pass liten summa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har besämt mig för att modda skåpet. Ska försöka ordna det i helgen emellan barnpassningen och jobbet. :) Har ett 54 liters kar som får duga så länge. Ska ta o beställa överinningsboxen ikväll hade jag tänkt. Sen ska karet tömmas på BTN och rengöras... Blir lite jobb med det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman. Eftersom du ville ha lite bilder på sump osv så fotade jag lite snabbt på hur det ser ut just nu. Bilderna är kassa och lite ljusjusterade så kvaliten är skit...men du ser nog hur det se ut endå.

Här är då hela underskåpet.

p1010273webbhr8.th.jpg

Här är då själva sumpskåpet.Allt är inkopplat utom elen och returröret upp till karet.

p1010280webbpx0.th.jpg

Så här ser då ytavrinningen ut. Skall dock kapa lite i sargen så att avrinningen kommer ner på rätt nivå.

p1010283webbrb8.th.jpg

Så här har jag gjort på sidan. Avrining, el och Co2-tub.

p1010284webbcl2.th.jpg

Hoppas det kan vara till hjälp!

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för bilderna och infon! Upptäckte ikväll att de plåtvinklar jag gjort på jobb för att skruva ihop träläktet var för breda. :) Blir att ta dem med till jobb i morgon och klippa ner dem 10mm, sen ska det skruvas!

Den slang som sitter på avrinningsboxen, är det den som Deltec själv säljer?

Blir väl dags att starta sin egen tråd i morgon antar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv köpte jag färdiga vinklar på Byggmax. Tror jag gav 3:95kr styck för dom eller nått.

Slangen är Tunzes egen ja. Skal enligt uppgift ta bort en väldans massa ljud. Den Peter använder nere på Reefzone är i mina öron i princip helt tyst, och han använder oxå originalslangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen Erik.

Har en liten fråga om karet bara, har ni mittstag på ert kar?

Har inte det på mitt, och har märkt att det bågnar ca 3mm på mitten av karet, och då är karet inte helt fyllt ännu, fattas ca 15-20cm upp till sargen. Undrar mest för säkerhets skull. Man vill ju ogärna få ett sprucket kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det känns som det är dax för en liten uppgradering igen. Det har väl hänt en del sedan sist.

Kan väl speca lite saker på nytt.

Teknik:

Akvarie: Wromak Rubin 420L möbelkar i bok med modifierad bänk

Sump: Aquael 112L

Skummare: Deltec APF600

Cirkulation: Tunze TS12 + Hydor 1350L/H powerhead

Belysning: 2x250W MH (bara en funkar för tillfället) / Aqua Medic Sunbeam 2x39W Antinic T5 / 30W Antinic T8

Returpump: Elimax 6000 (Dammpump 6000L/H)

UVC-filter: Deltec 20W

Nitratfilter: Deltec NF-509

Automatisk påfyllning: AM SP3000

Levande:

Fisk:

4st Chromis viridis "Green Chromis"

3st Chrysiptera talboti

1st Chrysiptera parasema

2st Amphiprion ocellaris

2st Amphiprion sebae

1st Centropyge bispinosus "Coral Beauty"

1st Valenciennea strigata

1st Amblygobius phalaena

1st Ctenochaetus strigosus

1st Naso lituratus

1st Zebrasoma flavescens

1st Chelmon rostratus

1st Cirrhitichthys aprinus

1st Ecsenius midas

Lägredjur:

2st Clibanarius tricolor "Blåbenad eremit"

1st Linckia laevigata "Blå linka"

Mängder med Trochus sp

1st Mespilia globulus

1st Lysmata amboinensis

1st "porslinssnäcka"

Koraller:

Cladiella sp

Sinularia dura

Sarcophyton sp

Lobophytum sp

Clavularia viridis

Rhodactis sp

Actinodiscus sp

Trachyphyllia geoffroy

Euphyllia paradivisa

Euphyllia ancora

Fungia

Xenia

Protopalythoa sp

Acropora

Montipora

Dendronephthya sp

Tillsätter:

Salifert AllInOne

Salifert Liquid Magnesium

Salifert Coral Calcium

Tropic Marine Tripple Buffer

Tropic Marine Pro-Coral Iodine

Tropic Marine Pro-Coral A Elements

Tropic Marine Pro Coral Phyton

Tropic Marine Pro Coral Zooton

ClearFlo (bakteriekultur)

Matar med:

O.S.I Spirulina

Omega One Super Color

Omega One Super Veggie

Salifert Energy Plus

Julian Sprung´s SeaVeggies Purple Seaweed

Julian Sprung´s SeaVeggies Red Seaweed

Artemia

Räkor

Sallad

Nori

Räkmix

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blivit en del fisk och en del skulle kanske kalla det fisksoppa, men med tanke på hur luftig inredningen är med mycket grottor och överhäng som finns så får man sällan det intrycket förutom vid matning kanske. Kirurgerna går bra ihop och sabaeclownerna är inte alltför elaka.

Rostratusen skaffade vi igår och är en chansning. Skulle normalt inte köpt någon, men dessa hade gått hos grossisten i 6-8v och sedan hos min handlare i 1-2v. Den är ganska stor och välgödd och jag såg den äta live hos handlaren. Dessutom är den störst i karet, så inga andra fiskar har anfallit den och den får simma rätt ostört. Återstår att de om vi lyckas med denna relativt svåra fisk.

Skulle gärna ta bilder på alla koraller för att få dom artbestämda, men för tillfället har vi bara en lampa igång då jag råkade sabba lamphållaren i ena armaturen..vilket jag tog upp i en annan tråd.

Allt rullar för övrigt på och det enda tråkiga är höga nitratvärden på mellan 25-50. Dock går nitratfiltret under inkörning så det lär vara igång innom några veckor förhoppningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite uppdatering kanske...

Haret rullar på som det ska, förutom höga nitratvärden.

Har bytt returpumpen mot en Tunze på ca 3000L/H. Detta pga vibrationer från sumpen letade sig ner till grannarna snett under, vilket störde deras nattsömn.

Har även plockat bort PVC-bygget och kör endast PVC upp till karet. Resten är siliconslang för att dämpa ljudet. Dock har de fortfarande ljud hos sig, så vi skall placera nått mjukt under sumpen samt ljudsiolera sumpskåpet...

Nitratfiltret är inte igång ännu som det ska, och istället för att vänta ut det så har vi börjat med att tillsätta AquaConnects bakteriekultur samt bakteriemat. Detta skall på sikt kunna ersätta nitratfilter...men vi får se. Magnus här på forumet har kört denna metod i sitt stenkorallskar förut med mycket lyckat resultat...vi hoppas vi kommer kunna få bra resultat vi med. Särskillt som alla stenkoraller är bruna...troligen pga de höga nitratvärdena.

I övrigt ser jag i dagarna över belysningen och skall försöka få in ytterliggare 2x40W T8 som jag har liggande. Vill även byta MH-lampor till 2x250W BLV14.000k, men ekonomin tillåter inte detta just nu...

Gjorde även första vattenbytet i helgen med gott resultat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gjorde en liten film igår som vi lyckades lägga upp på youtube. Kvaliten är kass! Filmat med en digitalkamera och varken ljus eller skärpa är bra...dessutom konverterade vi den med ett demo av ett program...så deras logga kommer fram då och då.

I brist på bättre kunskap och teknik så lägger vi iallafall upp länken till denna.

Ger iallafall en bild av hur karet ser ut och vilka djur som finns däri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skall tillägga att vi förlorat en del fisk senaste tiden. Alla dessa var undanstötta eller magrande, så vi misstänker inga sjukdommar eller liknande.

För några veckor sedan satt en chromis i streamern. Veckan efter satt ytterligare en chromis där. Dagen efter satt våran phalaema där och dagen efter det lämnade våran chelmon rostatus in.

Sedan dess har det inte hänt mer...och i ärlighetens namn är det nog mer vettig mängd fisk i karet numera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha, då har man besökt Triton för första gången då.

För någon vecka sedan var tanken att vi skulle dit å köpa ett par MH-lampor å ev något levande. Nu 41½ mil och ca 8h senare sitter vi hemma igen med en FM UltraSolaris 6x80W T5-armatur inkl. upphängning, en Korallia 4, en röd sjöstjärna samt 3st Ptereleotris zebra.

Blev lite dyrare än tänkt, men skit samma. Nu kanske man får lite trevligare ljus i burken och Korallian tycks göra ett helt okej jobb ihop med våran Tunze 6100.

Imorron blir det till att gå å låna Hiltin så man får upp lyset i taket oxå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så, nu har det gått ännu en tid, å allt går sin gilla gång.

Har fått i lite mera fraggar och koraller, lite mera fisk och lite mera teknik.

Har bytt belysning till 6x80W T5 och kompletterat med en Koralia 4 som ger lite mer turbulent vattenrörelse.

Valorian som tidigare bara ökade och ökade verkar ha avstannat.

De problem som ännu finns är att "sammetsalgerna" inte tycks vilja gå tillbaka. Kalkalgerna verkar inte få något bra fäste och det är en hinna på lite mindre än halva ytan. Har väl även lite småjobbigt att hålla kH uppe, men det går med mycket tillsatser.

Ska försöka få fart på kalciumreaktorn oxå, men det går trögt.

Skickar med några kassa bilder så man ser hur det ser ut i dagsläget.

Sä här ser hela "akarieväggen" ut då:

akvarievaggfx2.th.jpg

Närbild på karet:

akvarietsx4.th.jpg

Kvällsview:

nattljusjl8.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Vi passar väl på att slänga upp ett gäng rätt kassa bilder till...foto är kanske inte vår starkaste sida, även om kamerorna egentligen borde kunna ge skapliga bilder...

Mest bilder på Nason och våran nya kelgris Herr/Fru Acanthurus tennenti.

post-1765-14468914266703_thumb.jpg

post-1765-14468914266867_thumb.jpg

post-1765-14468914267041_thumb.jpg

post-1765-14468914267212_thumb.jpg

post-1765-14468914267374_thumb.jpg

post-1765-1446891426757_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...