Gå till innehåll

starta mindre burk med drake


Draedon

Rekommenderade inlägg

har en idé/önskan om att någon gång i framtiden sätta upp ett till akvarium med, till en början, en drakfisk. sen skulle det vara kul med en liten muräna som håller draken sällskap. Så nu vill jag ha lite inputs från er som har erfarenhet av drakar.

Fråga 1: Drakens gift.. HUR giftig är en drake? Smärta, död? var på skalan ligger den? :)

Fråga 2: Hur stort akvarium rekomenderas till olika drakar?

Fråga 3: Tekniken.. tänkte köra ganska enkelt.. har lite teknik liggandes som jag köpt på mig. Skummare, cirk, 3x30w T8 belysning, ev nitratfilter och mindre mängd LS. blir inte mycket till koraller, men nån liten skivanemon o dylikt kommer nog hitta ner..

Vi börjar med dom frågorna iaf :)

Skickade precis ett sms till tjejen: "Bli inte arg nu, men vad tror du om ett till akvarium?" får se vad jag får för respons :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En drakes gift är oftast inte lika med döden det beror på hur känslig man är oftast slutar det hela med smärta. Men man ska ta alla stick från giftiga djur i saltvattensmiljöer på allvar då styrkan på deras gift nästan alltid är individuellt. Inte alls som här på landbacken. Sticker man sej på en drake så håll stället man blivit stucken på under så varmt vatten man klarar av (giftet koagulerar). Be någon ringa giftcentralen uppsök alltid doktor. Vanliga tecken på stark förgiftning är yrsel kallsvettningar förstorade pupiller svaghetskänsla (känna sej tvungen att urinera) svimmningar huvudvärk svårt att uttrycka sej. Oftast får man en oehörd smärta inom några få minuter men vid stick från exemplar med svagare gift kan det bara bli som ett surr på platsen man blev stucken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

giftigheten beror lite på storlek,men ungefär som en geting eller två,är man överkänslig

som jag är det bra att ha allergimedicin hemma,läkare ska alltid uppsökas om man blir stungen,

tekniken du har bör räcka, draken är ju ingen svår fisk att hålla,är väl mest innan den lärt sig äta död föda,min är lat och brukar vänta på att få maten direkt i gapet,jag har läst att de flesta dör av ensidig föda,så försök få den att äta "allt"

en länk med bra info om olika sorter och behov

http://www.reefkeeping.com/issues/2002-11/fm/feature/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Rev hummer knep draken. Så där ser man hur revsäker den är. Läste lite om drakens gift och för den som är intresserad så kan giftet vid en temperatur av 20 C förvaras i ett år med 40-90% kvar av dess orginala dödliga kapasitet. Giftet har ett ph på 7 om det kan vara nåt att belasta sin hjärna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för era svar, och tack för länken crille.. den printar jag ut och tar med mig på dass :skrattar:

vi får se vad det blir av det här.. steg 1 är att få igång min 360l burk.

men jag är så j-a förtjust i drakar, vill verkligen ha en.. :)

det är nackdelen med stationär dator,för jobbig att få med sig på dass.

350l borde räcka väl till dvärgarter tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... hon mailade istället.. kan summera svaret så här.

"....ett till!? Hur stort? *jag svarar: runt 300l* VA? hur ska det finansieras? vart ska det stå? du har ett i vardagsrummet, snart ett i köket, sen ska du ha ett på Tuvas rum när det blir klar... VART ska du göra av ett fjärde akvarium? inte i sovrummet va? *jag svarar: varför inte?* Det vägrar jag! låter illa, var ska bokhyllan ta vägen.." osv.

ok.. finaniseringen är inga problem (tur att vi har separata konton så jag kan mörka lite akvarieutgifter :skrattar:), men vart jag ska göra av det är ett problem som måste lösas. det enda stället jag kan ha ett akvarium på nu (om jag inte lyckas tjata in det i sovrummet) är så litet att det inte blir större än kanske ~200l.

Vi får se vad det blir.. Det här är iofs ett projekt som ligger längre fram i tiden då jag först ska få ordning på 360l burken.. men jag tyckte det var lika bra att börja läsa in sig på drakar redan nu. sen vore det fränt med en muräna..

tjejen får nog frispel snart... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den bästa lösningen vore att köpa ett hus... men jag vettifan om jag känner mig redo för det. + att husen är så dyra här i kring att jag lär låna upp iaf ~1 mille för att få något vettigt.

får stå ut med "bara" 120 kvadrat och 3 akvarium ett tag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den bästa lösningen vore att köpa ett hus... men jag vettifan om jag känner mig redo för det. + att husen är så dyra här i kring att jag lär låna upp iaf ~1 mille för att få något vettigt.

får stå ut med "bara" 120 kvadrat och 3 akvarium ett tag till.

klart att du slår till på ett hus med hel källare!då kan du ju öppna en dala butik och bli importör ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara 120kvm?

Ha, jag har 55 och har haft 3 kar (320+220+100) fram tills förra veckan då tjejen la ner sitt sötkar. :)

Har lovat mig att inte skaffa fler eller större förrens huset kommer om ett par år, men då har vi planer på att skaffa ett runt 8-900 liter. O behålla de två vi har nu så klart. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i dagsläget på 23kvm, men jag tänker starta upp ett kar på 300-400L, samt behålla nanot ändå. Bor iofs ensam än så länge... Så det är ingen som är berättigad synpunkter på möblering och utgifter...

Förresten...

Sluta klaga över huspriser. Har jag tur hittar jag en etta på ~20kvm inom tullarna för dryga millen, skulle jag köpa hus blir väl prislappen i alla fall 3 mille, så det blir väl en etta nu när jag ska köpa bostadsrätt...

Ps

Finns en riktigt ba artikel om drakar under artbeskrivningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trist,Ted hur som helst ska man vara försiktig,dom anfaller inte ,men dom brukar inte flytta sig heller

Dom anfaller inte, men dom är rätt nyfikna av sig och det är nästan lika dåligt om man är en simmande nåldyna som dessutom är giftig :)

När jag har dykt på vrak så har det hänt ett par gånger att en drake har parkerat sig på något trångt och olämpligt ställe där man vill komma ut.

Är det någon som har koll på vilken sort det är som simmar mest i ett akvarium? ska jag skaffa en så ska det vara en som man kan se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

muha! nya planer.. har haft en intressant diskussion med tjejen och min hyresvärd. det här kan bara sluta med succé! nuvarande 360l byter plats och VOILA! en hel vägg blir ledig! :) killen som bodde här innan mig hade ett 720 på den väggen, så det finns potential :)

mer om vår lilla diskussion kommer i en annan tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har koll på vilken sort det är som simmar mest i ett akvarium? ska jag skaffa en så ska det vara en som man kan se.

Pterois volitans är en aktiv simmare. Jag har en själv å han är nästintill kelsjuk!

Han sitter klistrad mot rutan när nånting rör sig utanför tanken, öppnar man matluckan så kör han upp huvudet ovanför vattnet å väntar på att man ska hålla fram mat så han får hugga till. Mycket social firre som gör succe varje gång folk komme rå hälsar på :)

Att hålla på å grejja i tanken brukar vara lungt, han brukar hålla sig borta då.

Ok, ibland så blir han lite nyfiken å kommer å kikar vad man håller på med, kan vara lite ostabilt när han tittar neråt dvs. då fenorna på ryggen pekar framåt.

Men himmla fin firre, rekomenderar starkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är inte riktigt så entusiastisk, jag tyckte draken var ganska rolig ett tag och visst lite charmig kan dom ju vara. Men annars så hänger de mest still på något favoritställe, i mitt fall ett av akvariehörnen och en grotta. Jag tyckte efterhand att draken blev tråkigare och tråkigare, dessutom begränsas fiskvalet en hel del (de blir ju ganska fort stora!) och de skitar ner kopiöst mycket!

För mig var det mest något jag var tvungen att prova på, hade drömt att ha drakfisk ända sedan jag såg en första gången på Fiske och fiskar i Malmö för väldigt många år sedan, men efter ett tag kändes andra delar av hobbyn mer intressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...