Gå till innehåll

NiXoN´s 166L saltvattenskub...


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Trevligt oveb! Jag hade ingen koll på att Xenian mumsar nitrat men de lät ju ypperligt. Jag får ta en tur förbi dig när jag frisknat till, varit dålig i en vecka nu.

Mina har nästan tvärnitat sedan nitratet ramlar ner under mätbart, ger mig sjutton på att dom slutar pumpa snart åxå... Dom växte sjukt mycket första veckan/orna.

Såg du min inlägget om refraktometern i min blogg ?? Frakten ifrån Kina/Hongkong är bara en fjärdedel av frakten ifrån Österrike !!

Ta pendeln över en lördagsförmiddag så piper vi över och drägglar lite på JR/Triton !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Det är ju alltid kul med nån loka "kollega", Man kan ju alltid behöva lite hjälp, nu råkar jag mest ha mantis problem.

Men karlhov de e ju rätt nära jag bor på byvägen, typ slummen men lite bättre ändå...

Vi måste absolut höras vidare, jag är lite nybörjare på området men tar gärna emot tipps o råd och det vore kul med nån lokal talang...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarn har bublat på i 3 dagar nu, och jag har till min stora besvikelse gjort en grov miss...

Inget som har påverkat något eller gjort nån annan skada än den på mitt ego.

Jag missade den sista texten på saliferts vattentest att om man kollar från sidan så skall man ta det dividerat med 10.

Detta resulterade i att jag ryckte fram ett annat nitrat test och började köra de sammtidigt som jag läste dom sista raderna i saliferts manual.

Vecka 4 påbörjad.

Resultaten är dock som följer.

Fosfat: 0.15 lite högt men rowan bör fixa de sakta men säkert.(salifert)

Nitrat: -10 påväg ner med god fart.(salifert)

dKh: 10-11 känns lungt. (JBL)

Ph: 8,3(IKS)

Salt: 1025 (refraktometer)

På tal om skummaren så låter den lite väl (Mce 600) det är dock rätt "gummi" i pumpen. Hur skulle ni rekomendera att jag får bort resonansljudet, det känns klart att man behöver isolera pumpen och jag har läst om olika tillvägagångs sätt men vad funkar bäst.

Dvs finns det någon som testat lite olika tillvägagångs sätt?

Sand

Jag har bestält en liten påse på 5 kg från aquaristic.net med riktigt fin sea sand (stormvarning jag vet).

När tycker ni att jag kan börja ha i lite sand?

Kommer inte att bli så mycket på bottnen, jag har tänkt rikta in mig på en 2-3cm blandat med små LS bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlade ytterligare några städare, 6 st snäckor 2 eremitkräftor.

Så sammanlagt 12 snäckor 3 olika arter, 3 eremitkräftor 2 olika arter...

Nu så håller jag på att sakta utöka belysningstiden så att de inte blir nån shock i burken och att jag kan ha koll på algerna, mantisen har inte synts till.

Däremot så fick jag se en riktigt stor rackare på Korallrevet, den var klart hungrig och på jakt efter småkrabbor som lever på acropora korallerna. Den var ca 7 cm lång och den såg inte alls så trevlig ut, den piskade till en stor krabba som kom för nära och ljudet var ungefär lika högt som det som vår mantis presterar... Därav så blev det inte nåt inköp av räkor eller andra mindre skyddade varelser.

Jag tror mig veta vart fanskapet har sin håla, en kväll kom en av snäckorna för nära och de smatrade av slag mot skalet på den ungefär som när en värmare slår mot glaset i vattenströmmen.

Jag är dock kluven när det kommer till vad jag skall göra med kreaturet, man blir lite imponerad av dess mordiska natur.

Jag hade i lite sand idag efter vattenbytet ser faktiskt riktigt bra ut, och de flög inte runt som jag trodde att de skulle göra.

Börjar bli riktigt sugen på nån fisk, bara för att slippa tjatet från alla som kollar på burken. Måste dock medge att de kunde vara kul med lite mer liv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man lyckats dra på sig en riktig pest, dom små hårda och eländiga kalkalgs ätande sjöstjärnorna.

Nån som har nåt tipps förutom den klassiska räkan?

Annars så börjar de ta sig, köpte några fiskar vilket var rätt kul.

Det blev två par gobies gula samt gröna, skippar dom latinska namnen med flit för att hålla de enkelt.

post-2702-14468913588561_thumb.jpg

post-2702-14468913588705_thumb.jpg

post-2702-14468913588839_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för uppmuntran.

Stenen hålls ihop av ren vilja;) jag lyckades hitta gropar och håligheter på stenarna så att dom sitter ihop. Det är väldigt mycke yta på stenen den består till en stor del av små knölar. Själv är jag rätt nöjd med att jag lyckades få de såpass "luftigt" med grottor och skrymslen.

Jag har inte nåt bra macro objektiv men om du letar på Asterina Sp. så får du fram en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser snyggt ut :) längtar SÅÅ tills jag får igång mitt :)

Visst men skynda långsamt, något jag inte kan säga om mitt senaste dyngn.

Eftersom Zippert´s burk gav upp hoppet och brakade sönder så har jag tagit in en del av hans kreatur som min lilla fosterfamilj.

Förhoppningsvis så kommer den plötsliga belastningen inte att orsaka nåt elände men de återstår att se...

Jag får väl lägga in lite bilder ikväll på den plötsliga "tillväxten", samt lite info om vad som tillkom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en sjöstjärna Asterina Sp. som gillar kalkalger, den kan bli jobbig men hos vissa så orsakar den inga vidare problem.

Jag budjeterade allt så att pengarna inte skulle ta slut, föränn de kom till allt levande. Rätt bra knep då får man ta det sakta.

Nu är burken dock allt annat än tom tackvare Zippert, men jag får väl leva med de;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en sjöstjärna Asterina Sp. som gillar kalkalger, den kan bli jobbig men hos vissa så orsakar den inga vidare problem.

Jag budjeterade allt så att pengarna inte skulle ta slut, föränn de kom till allt levande. Rätt bra knep då får man ta det sakta.

Nu är burken dock allt annat än tom tackvare Zippert, men jag får väl leva med de;)

samma här.. har köpt och bestält allt utom det levande,, jag räknar stenen som levande oxå för det har jag inte köpt än :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för kritik så lägger jag upp lite bilder, kom ihåg att de mesta är bara ett temporärt arangemang.

Jag fick ta över den lilla anemonen som nu suttit ett tag i burken utan några större protester.

Jag börjar få lite matbrist när det gäller algätarna, inte så jag klagar men dom ser inte så lyckliga ut.

post-2702-14468913642781_thumb.jpg

post-2702-14468913643019_thumb.jpg

post-2702-14468913643248_thumb.jpg

post-2702-14468913643419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de små kalkalgsätande sjöstjärnorna snarare stimmulerar kalkalgerna att växa mer. De avgnagda bitarna är inte vita speciellt länge. Jag gjorde misstaget att sätta dit en harlekinräka så nu har jag inga sjöstjärnor kvar och kalkalgerna stagnerar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden kommer från aquaristic.net tror den hette seabed "extra fine" blev det och jag skulle nog ha valt "fine" i efterhand.

Kul att man kan få ökad tillväxt tackvare dom små stjärnorna, jag plockar dom vartefter så att de inte blir alldeles för mycket.

Ett litet problem med anemonjäveln han verkar ha käkat upp en av mina clowngobisar och nu ser han inte så nöjd ut med tillvaron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...