Gå till innehåll

NiXoN´s 166L saltvattenskub...


NiXoN

Rekommenderade inlägg

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Undrar om man inte kunde låna en kameramed lite bättre macro, nåja såhär ser det ut nu!

Jag måste nog ordna om en del innan jag blir riktigt nöjd med upplägget men det är inget brådskande.

Nån som har tipps eller åsikter om nåt dom ser?

post-2702-14468913727574_thumb.jpg

post-2702-14468913727722_thumb.jpg

post-2702-14468913727824_thumb.jpg

post-2702-14468913728022_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att du tänkt uppgradera. Anemonen är väl en magnifica som blir 30 -40 cm och Pincetten bör väl ha bortåt 100 kg sten att beta av. Men ibland går det lära dem till att bli handmatade. Men det ser kul ut. En bra start för tre - femhundra liter.

Alldeles rätt Stig, det är en magnifica men det är inte tänkt att den skall bo kvar(läcka hos en lokal akvarist så jag tillfällig vårdnad).

Det är dock lite mer klurigt när det kommer till pincetten som jag skulle gärna ha kvar ett tag.

Men visst, jag har klurat lite på att uppgradera till en ca;350 liters.

Nån som har ytterligare tipps när det kommer till matning så hör gärna av er jag har hittat nån tråd redan men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mycket snyggt :)

Clowngobies är väldigt underskattade fiskar , väldigt mycket personlighet i dom,

när dom "ligger och vilar" på korallerna.

Gur håller du sanden så vit? , tycker det är en av dom svårare aspekterna, och anledningen till att jag själv nog inte kommer ha sand.

Gör sjöstjärnan så bra jobb? :)

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej Nixon dags för lite nya bilder igen måste jag säga ;) man vill ju se tillväxten lite!

angående macro kamera, om jag får tummen ur ar**et och kommer på besök så kan jag nog ta med mig min D70 med min 1:1 macro glugg :) aldrig plåtat akvarie macro med den dock.

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars de ser inte ut som så mycket just nu, håller på att förbereda zipperts grejjer för flytt bara han får igång burken nu...

Jag skulle gärna köpa lite mer sps till burken men då man inte är bilburen så blir de svårt att hitta snygga prylar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars de ser inte ut som så mycket just nu, håller på att förbereda zipperts grejjer för flytt bara han får igång burken nu...

Jag skulle gärna köpa lite mer sps till burken men då man inte är bilburen så blir de svårt att hitta snygga prylar.

Poppa över så kan du få en "gren" av en Euphyllia paradivisa som "självfraggat" sig. Nån Monti-fragg kan vi säkert åxå få till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får lova att åka upp en sväng ;)

Jag har bytt lampa till en BLV 14,000K, det blev lite häftigt för mina koraller trots att jag försökte öka mängden ljus sakta...

Precis instalerat SCWD med closed loop, minimala marginaler att få grejjerna att rymmas bakom karet och under skummaren. Jag var inte direkt optimistisk innan jag började bygga men med 0,5cm marginal så gick de..

Tog lite bilder på bygget så man får väl lägga upp dom om det finns nåt intresse.

Intervallen mellan växlingarna blev ca 7-8 sekunder, pumpen är en 2500liter aquamedic (thnx Oveb)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wtf, min pump dog direkt!!

Oceanrunnern gav upp efter att jag stängt av den för att anpassa utblåsen.

Inte kul direkt då man precis fått ordning på grejjerna, jag får låta den stå en stund och svalan av då den var rätt varm.

Undrar om den inte klarar av motståndet som skapas av en SCWD?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en tunze 6080 du kan få låna av mig =) Men risk för storm i din burk he he.

Och det blir ett pelar akvarium med sump under.Vart för dyrt att konvertera mitt 540L. Så testar med denna burk som är på runt 200L med sump..Måste bara få tag i någon sysst belysning till den då jag gilla inte den som satt riktigt. Man vill ju sätta sin egen prägling..Så det var synd att du sålt din 150w nixon =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar förstå varför jag fick pumpen av oveb, den är besatt.

Efter att ha lagt av så stod den stilla utan de minsta liv, jag plockade bort insugsfiltret men fick ingen respons. När min okinawae simmade till insuget för att ta en titt small de bara till och vips så försvan han upp i röret, lyckligtvis så fick ja stop på pumpen innan de blev fiskfärs.

Nu svajjar de så fint i karet måste skaffa ett par 45graders vinklar till utblåsen för ytterligare justerings möjligheter.

post-2702-14468914128578_thumb.jpg

post-2702-14468914128713_thumb.jpg

post-2702-14468914128812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar förstå varför jag fick pumpen av oveb, den är besatt.

Efter att ha lagt av så stod den stilla utan de minsta liv, jag plockade bort insugsfiltret men fick ingen respons. När min okinawae simmade till insuget för att ta en titt small de bara till och vips så försvan han upp i röret, lyckligtvis så fick ja stop på pumpen innan de blev fiskfärs.

Nu svajjar de så fint i karet måste skaffa ett par 45graders vinklar till utblåsen för ytterligare justerings möjligheter.

Pumpen var ju splitter ny när du fick den, inte ens testad. Den har dessutom garanti kvar så slå Patrik en pling är mitt råd.

Kanske är nya Oceanrunners lömska, någon som vet ???

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Demonterade pumpen och satt ihop den igen och då snurrade den på som bara den!

Konstigt nog så hittade jag inget fel, inte vad jag såg åtminståne...

Jag tror de kan ha nåt att göra med motståndet som skapas av min SCWD men det är en gissning som inte jag ens tror på helt.

Lite konstigt nån som har upplevt nåt liknande??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...