Gå till innehåll

Bygga nivåvakt


Dida

Rekommenderade inlägg

Hej

Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra en nivåvakt till akváriet som bryter strömmen till returpumpen från sumpen vid tex stopp i över rinnings box etc?

Hade köpt en microbrytare på classe men den var alldeles för trög, en pingisboll orkade inte trycka in brytaren vid test.

Mvh tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns även den här lösningen om man har möjlighet att ha vatten resovaren ovanför display tanken (hävert funktion):

Aqua Medic mechanical level control

spacer.gifThe mechanical level control is a compact unit used to automatically refill aquariums or filter systems after loss of water due to evaporation. It can be connected to storage vessels that are placed higher than the aquarium or filter; this creates a free flowing water top up system. The unit should not be used with pressure lines or the tap. Level controllers can be connected in parallel, so that aquariums units with many tanks can be safely supplied with water. spacer.gif2004-10-17_11.57.52_neveau-mech.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar bra för mig, - jag kör med följande variant, klippt ut annans inlägg + bild om den från tidigare:

"Jag kör med en mikrobrytare från klasse art.nr 22-4982

Kopplade bara elen via den till pumpen för påfyllningen. Skyddade den med en apparatlåda från classe.

Hängde på ett rött flöte (sån som man kan fylla med vatten för att få lite tyngd på den) med hjälp av en fiskelina och lite silikon så den inte ska glida av.

Skitenkelt och billigt."

Jag har dunk bredvid, (se bild i min tråd, länk nedan) med påfyllnadsslangen så den ej går ner i sumpen så långt så det kan bli hävert effekt om sumpen skulle fyllas vid tex strömavbrott eller om påfyllningen skulle hänga sig.

~Henrik

post-2543-1446891313952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja finns många varianter, denna kostade ca 100kr för brytare, låda + flöte.

funkar klokrent, kontakterna är skyddade i lådan och väldigt enkel mekaniskt sätt = få saker som kan gå sönder. Enkelt justera nivån man vill ha i returfacket i sumpen med längden på fiskelinan.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil,

här kommer shoppinglistan...

Claes ohlsson

-------------

Apparatlåda

32-1317 39:-

Mikrobrytare

22-4982 25:-

Sportfiske affär

---------------

Fiske flöte i plast, med plugg för fylla med vatten för få tyngd.

ca 35:-

+ fiskelina

Armen på mikrobryaten är slät och utan ngt hål att knyta fisklina bra med, jag gjorde ett litet jack i den armen så man kan fästa fiskelinan så den ej glider av.

Apparatlådan får man göra hål i plasten för få in sladdar i ena ändan, och hål till vipparmen i andra.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra en nivåvakt till akváriet som bryter strömmen till returpumpen från sumpen vid tex stopp i över rinnings box etc?

Hade köpt en microbrytare på classe men den var alldeles för trög, en pingisboll orkade inte trycka in brytaren vid test.

Mvh tomas

Jag kör med ett flöte som man fyller med vatten. För att få lite vikt på den.

Modellen beskriven i inläggen ovan.

Kul att andra använder denna enkla lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil,

här kommer shoppinglistan...

Claes ohlsson

-------------

Apparatlåda

32-1317 39:-

Mikrobrytare

22-4982 25:-

Sportfiske affär

---------------

Fiske flöte i plast, med plugg för fylla med vatten för få tyngd.

ca 35:-

+ fiskelina

Armen på mikrobryaten är slät och utan ngt hål att knyta fisklina bra med, jag gjorde ett litet jack i den armen så man kan fästa fiskelinan så den ej glider av.

Apparatlådan får man göra hål i plasten för få in sladdar i ena ändan, och hål till vipparmen i andra.

~Henrik

Hur har du sen kopplat detta till microbrytaren, man blir tvungen att klippa av saldden till pumpen och sen är det väll bara att koppla den ena genom microrbrytaren, eller hur har du löst det?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kopplade mitt till mikrobrytaren från de sladdarna som går till pumpen, dvs efter dess 12V transformator.

Men är beroende på vilken mikrobrytare du menar och vad den klarar typ 230V eller ej?

~Henrik

jepp den är för 230 V, det var den du skrev artikelnummret på :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...