Gå till innehåll

nybörjarfalkets kommande burk !


falket

Rekommenderade inlägg

hej allihopa!

jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet).

jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips.

steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat yttervitatech filter på ca bara 1000 l per timma ... steg 2:? köpa salt och levande sten ca 20 kg och tuta i gång loket.och låta det gojja igång och testa därefter?

sand kan man ta sen vad ja förstår?

tips på billig/bra cirkpump ? duger den ja får med verkligen till nåt?

eller....vad tycker ni? hur börjar jag?all hjälp mottages.

och detta ska gå sakta men säkert.(målet e ingenting,resan e allt)

jättetack för smarta visa svar.

falket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tips: köp saker begangnat. själv har jag gjort så för hålla ner kostnaden.

man behöver ej så mkt teknik för att hålla enklare saker som tex clowner.

En del av den 'extra' tekniska utrustningen gör skötseln lättare, tex att hålla bra vattenvärden och mindre manuellt arbete.

så man får fundera på vart man sätter nivån i början, så man ej köper ngt man ej vill ha eller inte behöver..

så börja med karet + pump (modell beror på om den ska vara i akvarier eller sump) och Levande sten

Det är grunden för köra in akvariet. under den tiden har du tid och kan leta runt efter tex en beg skummare och om ljusarmatur om det ej följde med köpet av akvariet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett osmosfilter och lite vattentester så du kan hålla koll på vattnet. Och salt så klart! Läs denna tråden för att skaffa dig en uppfattning om hur ett annat kar i liknande storlek kan köras igång:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13138

Vill du läsa hur ett kar som startats upp exemplariskt kom till så kan du läsa denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6296

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle gjort så här:

steg 1. osmos, inte beg som Micke säger.. dom är så billiga nya (typ 1200,-) så det är inte värt att snåla med en beg.

steg 2. Salt, vattentester (salt, ph, kh, nitrat, fosfat och ev nitrit räcker i början) och ett par cirkpumpar. marea stream är prisvärda streampumpar. annars köper du typ 3 maxi-jet ph.

steg 3. när du blandat iordning vattnet, köp LS. skulle jag varit dig skulle jag börjat med iaf 30+ kg.

steg 4. ta en öl och fira att du börjar komma igång ;) sen kan du börja snoka runt på guiden och höra med stockholms saltisar efter en beg skummare och lämplig MH och/eller T5-armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helt klart är det olika tycke och smak,men endå blev jag klokare.-eh..gammalt kinesiskt ordspråk...eh...

bara skojjo här...

tack för svaren.tipsa på..

men just som nån ovan sa - bra cirkpumpar och levande sten nån månad..och testa vattnet en bra start tror jag.

trevlig helg!och tack igen!

falket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...