Gå till innehåll

Vilken rördiameter?


Datate

Rekommenderade inlägg

Skall snart ta å beställa pvc-delar till mitt sumpbygge. Det jag funderar på är vilken diameter jag behöver på rören för att inte begränsa vattenflödet från pumpen.

Pumpen är på 6000 l/h. Måste jag köra 40mm rör för att inte begränsa flödet, eller kan jag gå ner till 32mm eller kanske t.om 25mm?

Lägger till en fråga.

Är det någon som kan svara på hur många liter/timme som man kan trycka genom en 16mm siliconslang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid närmare mätning visade det sig att utloppsröret är 1" eller 26-27mm i diameter.

Altså borde det ju utan problem gå att använda 25mm rör och koplingar.

Till pumpen följde en reglerbar T-ventil och jag funderar på att i ena utgången koppla en 16mm slanganslutning (som följde med) och där ha en slinga som först går genom UVC-filtret och sedan vidare upp i karet. Denna måste klara en vattencirkularion på ca 1000-1200l/h, vilket den skall göra.

I den andra "utgången" skulle jag då koppla en annan slinga på antingen 20 eller 25mm där jag skulle bygga en PVC-slinga som går som retur ner i sumpen. På denna skulle jag då sätta anslutingar med ventiler och förminskningar så att jag kunde koppla calciumreaktorn, nitrat, fosfat och bio-filter via bypass.

Låter detta som en fungerande plan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gjort så här kanske för att slippa eventuella flödes förluster Stort rör upp till karet och gå ner i dimension uppe i karet

Vet inte om det är riktigt bra heller... Man får i alla fall hålla sig inom vissa gränser om inte annat.

Ett exempel; Jag skulle pumpa c:a 350l vatten från ett kar, upp c:a 1,5m, och i ett (mycket) större kar. Pumpen orkade med nöd och näppe med en riktigt grov slang som innerdiametern passade perfekt på ytterdiametern på pumpens utblås.

Bytte jag till en lite klenare slang gick det avsevärt mycket fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för pump du tänker på

Pumpen jag har är en Elimax 6000.

En dammpump som skall vara en väldigt högkvalitativ sådan. Keramisk axel osv som enligt tillverkaren skall ha en tryckhöjd på 390cm och max 6000l/h. Skall funka i som utanför sump och fullt kompatibel med saltvatten...enligt vad som står hehe

Tänker mig att driva retur samt driften av samtliga filter med denna. Avrinningen från karet är ca 1000l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så sant är väll lite yrkes skadad. Pumparna jag jobbat med har desto mer tryck än våra klena pumpar

Det man kan fråga sig; Är det pumpen som var dålig, eller är det helt enkelt mottrycket som blir för högt = mycket vattenvikt, i och med större diameter? I så fall man ju tycka att ett smalare rör borde ge bättre tryck... Men för liten diameter ger det ett motstånd pga vattnets volym i förhållande i röret, friktion, med mera...

Någon som orkar tycka bu eller bä?

Är jag helt ute och cyklar? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej då det är så rätt som du säger.

Ökar man volymen för mycket så avtar flödet nästan så rekommendationerna är att föredra men ändå så räknar väll de ej med massa krökar etc som vi brukar använda. Utan de faktiska vatten pelaren rätt upp inte för att det blir en fontän på 3meter med en pump men pumpen skall klara att leverera flödet ditt upp men även i detta fall så har vattenpelaren funktion.

Ju högre vattenpelare desto starkare pump behövs.

har för mig att Marhag upplevde detta fenomen då han byggde sitt kar att deltec pumpen orkade helt enkelt ej att trycka vattnet upp för vatten pelaren var för hög och pumpen bara stog och surrade

Hoppas att någon rättar mig om man skulle missat nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...