Gå till innehåll

hjälp mig med rördragningen


Draedon

Rekommenderade inlägg

Hehe, snygg fisk! ;)

Jag tycker du ska ha en kran där om du behöver snabbt stänga flödet, om det händer något eller du ska svabba på nere i underskåpet mm :)

Tycker även du skall ha en kran och sätta efter UVCt kanske, eller föra UVCt?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vore kanske bra att kunna stänga av vattnet ner i sumpen.. då blir det en kran där. sen funderar jag på om man skulle sätta uvc't på ett eget rör, lika som röret till refugiet så inte flödet blir för stort genom uvc't. annars sätter jag sk*ten i burken med en liten maxi-jet. drar man pvc från pump till uvc och ner igen så blir det ju skapligt diskret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C placeringen har diskuterats åtskiliga gånger. Många tycker att man INTE skall sätta den på returen då eventuella nyttoorganismer som är på väg upp från refugium/sump dör. Jag tycker din maxi-jet variant är inte tokig alls, och själv skulle föredra det.

Det är MYCKET bra med kran på returen, o glöm inte 2-3st luft hål på 3-4mm under vattenytan på returen så att du bryter häverten vid ev. ström bortfall.

Du kommer att förlora en del av pumpens flöde med en bypass till refugium, så tänk på det när du väljer pump.

Mina $0.02 ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pumpen är redan köpt.. så det kan jag inte tänka på nu ;)

vill ha ungefär 2500l/h genom sumpen och pumpen är på 3000l/h. frågan är hur mycket man torskar på alla böjar och på bypassen.

ang uvc så låter det vettigt som du säger att sätta den i burken för att inte döda alla nyttiga småkryp från refugiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst 10% / 90gradersböj.. så du lär ju ganska så fort förlora dina 3000L/h.

Vet du att pumpen levererar 3000L/h då den tryckt vattnet ända upp över kanten utan böjar ens? :)

Kanske du bara har 2000L/h med den tryckhöjden?

Lägg till 2 st böjar så är du nere på typ 1600L/h eller nåt sånt.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina kommentar då..

#kran : JA!

#UV-c: sätt på avrinningen istället med kran:

slipper ev. extra pump

kan reglera flödet med seperat kran, kan bli för hög cirkulation med returpumpen

bättre skummning

#större avstånd typ +1cm på sista skivan i bubbelfällan för långsamamre flöde uppåt för sammla skräp innan det åker till pumpen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gjort som henrik föreslog, uv:t på avrinningen. Annars ser allt bra ut.. Kranen på durson är inget måste men defenitivt bra att ha.. Jag skall själv sätta in en i mitt kar nu i efterhand, för att kunna vattenfylla durson och på så vis få en tystare avrinning. (Och ett blötare golv när det skiter sig.. ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tryckhöjden på pumpen är 2,9 meter och 90 graders böjarna är "knäböjar" så jag borde inte förlora allt för mycket på vägen upp.

uvc't får hamna antingen direkt i karet eller på avrinningen, det visar sig när jag väl köper ett uvc ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

#UV-c: sätt på avrinningen istället med kran:

slipper ev. extra pump

kan reglera flödet med seperat kran, kan bli för hög cirkulation med returpumpen

bättre skummning

Har hört fler säga samma sak, men det bottnar tillbaks till samma fråga från min sida; slaggar inte UV:t igen av dyngvattnet från avrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört fler säga samma sak, men det bottnar tillbaks till samma fråga från min sida; slaggar inte UV:t igen av dyngvattnet från avrinningen?

Hej,

Har ej upplevt att det slaggar igen så det skulle skapa problem, men klart det förlorar effekt om det blir beläggningar.

Följer man bara anvisningar för underhåll av tillverkaren (Deltec Uv-c) med rengöra 1gång/månad så är det inga problem.

Tips: Montera det lätt åtkommligt, och med kran för reglera flöde och kunna stänga av när man rengör.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ej upplevt att det slaggar igen så det skulle skapa problem, men klart det förlorar effekt om det blir beläggningar. Följer man bara anvisningar för underhåll av tillverkaren (Deltec Uv-c) med rengöra 1gång/månad så är det inga problem.

Tips: Montera det lätt åtkommligt, och med kran för reglera flöde och kunna stänga av när man rengör.

Låter som att man får planera in en sådan lösning sedan när karet ska igång.

Tack för tipset om det där med kranarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt kranar framför och efter uv-c, annars kommer det vara skitsvårt att ställa in rätt.

Och tycker verkligen inte att du ska skita i kranen på durson, sätter du inte en kran där kommer det föra ett j*vla oväsen. Meningen med den kranen är att du kan fylla hela röret med vatten och på detta sätt reglera flödet bra plus få tyst på den.

Och ett annat lite tips är att sätta denna kran så nära sumpens yta som möjligt, jag gjorde detta fel och satt min uppe vi botten av karet och jag ångra det :(

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...