Gå till innehåll

bygga egen sump?


Draedon

Rekommenderade inlägg

hur svårt är det att limma ihop en liten sump egentligen?

hittar inget "köpekar" med rätt mått så jag tänkte beställa glas hos glasmästaren och limma ihop själv och två frågor dök upp.

1. hur svårt är det?

2. hur gör man?

inte lätt när man är grön :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte svårt alls! Köpte glas hos en glasmästare i staden och "limmade" samman med akvariesilikon. Tog ett par dygn, sen var det färdigt. Karet har jag använt nu i ett månader, men nu har jag lagt ner det och flyttat allt i det till ett standard kar med dubbla volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger detsamma, var mycket lätt fixat :)

Var bara nere hos glassmästaren och beställde färdigskuret glas och sen var det bara att limma ihop.

Finns två sätt att limma på,

Ena varianten(denna använde jag) är att man lägger bottenglaset och silikonar på bak/framsida med båda sidorutor( eller ena, beror lite på hur många man är som kan hålla skivorna) Sen är det bara att köra på framsida/baksida och låta allt torka.

Andra sättet jag hört talas om är att man tejpar ihop allt, sätter tändstickor i springorna mellan skivorna, sedan är det bara att silikona allt utom precis vid tändstickorna, detta silikonarna man när det andra har torkat.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren :)

då vågar man ge sig på detta... ännu ett diy-projekt, jag som hatar diy :skrattar:

-> Kan gör det lite lättare för dig:

Ta ett färdigt litet akvarium med eller utan ram, så länge det ej är metall bara.

Finns massor av dem hemma hos folk som bara står i olika mått, tror du lätt hittar ngt (säkert gratis) bara du frågar runt.

Köp skivor tillskurna hos glasmästaren + silikon för akvarier och limma dit skivorna.

Jag gjorde så, skivorna kostade typ 40-50kr totalt (till kaffebröd) hos glasmästaren. Om sumpoen är liten ta med den till glasmästare så han kan mäta rätt bredd. Höjden får du räkna ut innan, tänk på att de ej ska var lika höga = trappsteg med typ 1cm skillnad.

Detta gör att om du är osäker på limma med silikon och det skulle bli fel är det bara inne i sumpen som det kan bli 'fel' och inget läckage.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har snokat runt en del.. har 3 akvarium ståendes själv (från 80-250l) men inget som passar, jag kanske är kräsen? :skrattar:

snokar vidare lite, annars gör jag ett försöka att mecka ihop sumpen själv.

börjar dra ihop sig nu så jag lär ha en sump ganska snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra med att bygga själv är att du kan få den exakt på millimetern rätt, annars kanske du förlorar några cm på längd, bredd. Gör du egen kan du utnyttja dessa cm och få i ännu mer vtatten i systemet. Tycker helt klart du ska göra en själv, varför köpa en färdig med helt fel mått. Om man t.ex. tar höjden, höjden på ett färdigt kar tycker jag är för högt ( visst du kan hitta ett med rätt mått, men chansen är liten) Bygger du den själv kan du göra den i en sånn höjd så det bli lätt att arbeta i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips är ju att sätt ut måtten här till och börja med. ;)

nackdelen med en varianten är att jag kommer hitta massvis med lämpliga akvarium.. och alla står i antingen malmö eller kiruna (som bra beg saker alltid gör) ;)

har ingen lust att åka någon längre sträcka för en liten sump, därför tänkte jag göra en själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...