Gå till innehåll

hur mycket kelvin i nya lampan?


pimo

Rekommenderade inlägg

Ska köpa ny "glödlampa" till min 150w mh amatur.

Funderar på vilket kelvinantal jag ska välja?

Gillar blåvitt ljus, vill inte ha något gult i ljuset.

Blir en 20 000k lampa bra tro? eller blir det jätteblått då?

kommer skaffa 2x24w t5 belysning längre fram också, så jag kanske skulle satsa på en vit lampa i mhn och blåa rör till t5?

olika nackdelar/fördelar med lågt/högt kelvin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senast jag köpte blev det blv 14k, detta ljus blev jag lite besviken på, var inte så blått som jag hade förväntat mig. Nu var detta 250 watt så 14k kanske upplevs blåare i 150 watt på grund av mindre ljusintensitet. Men skulle jag beställa igen skulle jag tatt blv 20k.

Någon som kanske har ex blv 14k i 150 watt kan lägga upp en bild?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå bara hört gott om dessa lampor! Är det någon som har Blv 20000k att gämnföra med?

ja tyvärr har coralvue fått dåligt rykte,men jag tror inte det gäller dessa,jag köpte en först,för att ha i bakersta lampan,men nu har jag två i rampen längst fram,och en giessman 14000k där bak,har tyvärr inte sett BLW 20000k, Radium har jag sett men dom är för blåa för min smak

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ljus du beskriver som önskvärt är vad du får med 20K lampa. Dock minskar ljusstyrkan med högre kelvintal, så en lampa på, säg, 14K kanske är lagom då du ska komplettera med T5 längre fram?

Det är en sanning med modifikation! blått ljus når mycket längre ned i karet. Rött ljus är reduserat till c:a 4% på 1m djup medan blått har 98% kvar. En 150W lampa är alltid 150W ovavsett färgspektrum. Effektiviteten på olika fabrikat kan dock variera. Ju större W-tal desto lägre % värme. ex. 2st 250W ger samma ljus som 1st 400W men mer värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...