Jaken Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Har haft alldeles för gott om tid i dag...Elen blir ju bara dyrare och dyrare och jag har knåpat ihop ett "program" som gör att man enkelt kan jämföra två produkters elförbrukning kontra pris. För att på så sätt se om det är värt att betala lite extra för att få en energisnålare produkt. Man ska inte stirra sig blind på inköpspriset av tex en returpump. Pumpen kommer ju vara i drift ett bra tag.Ladda ner här(högerklicka, det är en Excel-fil)Fyll bara i inköpspris och hur mycket Watt produkterna är på så får du en enkel översikt av totalkostnaden på de båda produkterna. Du kan även använda den för att räkna ut vad det är för driftkostnad på tex en pump på ett år.Tex Lönar det sig att betala 3000 extra för en Bubbelking 200 istället för en Deltec AP902. (ett val som i och för sig kanske inte är så svårt, men ni förstår principen).Svar: Efter 4 år börjar man gå plus på att man valde den dyrare men energisnålare skummaren.Hoppas den funkar som det är tänkt.(Ni får ha överseende med att jag inte är så duktig på varesig matte eller Excel-funktioner, men jag har gjort ett tappert försök) Citera
GustavF Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Tackar för den. Det finns ingen möjlighet att få bort skrivskyddet? Är lite småsaker jag skulle vilja ändra. Citera
Laggeman Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Ctrl+a, Ctrl+c och öppna sedan ett nytt dokument, Ctrl+v. Klart. Citera
Jaken Postat 10 oktober 2006 Författare Postat 10 oktober 2006 Tackar för den. Det finns ingen möjlighet att få bort skrivskyddet? Är lite småsaker jag skulle vilja ändra.Det är där mest för att man inte ska råka trycka in något på fel ställe. Är det något som är helt galet?----------------*EditÅret är redan med en decimal.---------------- Citera
diskustok Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 smart skulle vilja kolla hur man kunde räkna ut vad sin egen akvarium kostar i drift hehe e inte så expert på excel heheDet är där mest för att man inte ska råka trycka in något på fel ställe. Är det något som är helt galet?*EditÅret är redan med en decimal Citera
Jaken Postat 10 oktober 2006 Författare Postat 10 oktober 2006 Kan även rekomendera denna tråden. Där finns info hur du räknar ut totala driftkostnaden.Klicka gärna i den tråden så vi får en komplett omröstning. Hur många KWh förbrukar ditt akvarium per månad? Citera
diskustok Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 jo sant men hur skutton kan man får en exakt beräkning å ett ungefär vad det drar osv det e ju svårt hehe Citera
Jaken Postat 10 oktober 2006 Författare Postat 10 oktober 2006 jo sant men hur skutton kan man får en exakt beräkning å ett ungefär vad det drar osv det e ju svårt heheDu har två alternativ. Antingen köper du en Elmätare.Eller så klickar du på tråden jag bifogade (Hur många KWh förbrukar ditt akvarium per månad?) och i mitt första inlägg där finns en länk till Reefcentral, sedan är det bara att läsa av alla dina pumpar och belysnings Watt och fylla i hur många timmar de är på.Klart! Citera
diskustok Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 okej gjorde klart det precis hade en elmätare innan den blev knäpp visade fel till slut tydligen för ska skaffa en ny för mitt kar drar inge 200 kwh om dagen hehe det visade min mätare iafentligen reefcentralens beräkning drar mitt kar 17 kwh i månadentycker det låter för lite men kanske stämmer Citera
Jaken Postat 10 oktober 2006 Författare Postat 10 oktober 2006 entligen reefcentralens beräkning drar mitt kar 17 kwh i månadentycker det låter för lite men kanske stämmerNej det kan inte stämma. Du har 2*150W belysning om jag inte minns fel. Bara din belysning 300W 8 timmar/dag är 73 kWh/månad. Prova igenFyll i 1 på Cost of electricity per KWH så får du ut svaret i kWh/månad. Citera
diskustok Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 hade glömt det med el priset räknade om allt nu kan det stämma 200 kwh 200 kr i månaden jag betala 1 kr kwh hehe så det låter billigt hehe Citera
adddo Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Nej det kan inte stämma. Du har 2*150W belysning om jag inte minns fel. Bara din belysning 300W 8 timmar/dag är 73 kWh/månad. Prova igenFyll i 1 på Cost of electricity per KWH så får du ut svaret i kWh/månad.Inte betalar vi väl 1$ per KWH? Är jag helt ute o cyclar nu? är väl högst en krona, alltså ska man fylla i 0,15-0,20$ ? Citera
adddo Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Om det nu är RC's calkulator ni pratar om i detta fallet? Citera
GustavF Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Om man sätter en 1:a för priset så får man ut själva förbrukningen. Men 1 kostar det sannerligen inte Citera
Laggeman Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Elen kostar väl i genomsnitt 1kr/KWh, därför funkar det med att sätta in en 1'a. Citera
Jaken Postat 9 januari 2008 Författare Postat 9 januari 2008 Excel-filen är borttagen.Nu har jag istället fixat ihop en enkel Flash-variant för att jämföra elförbrukning och inköpspris mellan två produkter.Den ligger på följande sida http://www.fellsman.se/jaken klicka på el-spararen(det finns en liten hjälp-ruta om något är oklart.) Citera
wrang Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Tackar JakobRäknade på en Deltec 4040 (produkt 1) vs RedDragon pump 4500 (produkt 2) för returpumpProdukt 2 har ett 1900 kronor högre inköpspris MEN har en elkostnad som är 105.12 kronor LÄGRE per år. Efter 18.07 år så börjar du tjäna på att du köpte produkt 2 istället för produkt 1 Citera
petnym Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 :)Testade att jämföra Tunzes nya 6101 Streampump mot den äldre 6100 som drar 9W mer... Fick följande resultat... Undrar om programmet inte överskattar noggranheten i mina angivna värden... Den behöver kanske inte redovisa alla 13 decimaler, eller?Produkt 1 har ett 350 kronor högre inköpspris MEN har en elkostnad som är 94.6080000000001 kronor LÄGRE per år. Efter 3.7 år så börjar du tjäna på att du köpte produkt 1 istället för produkt 2 Citera
Goranius Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Excel-filen är borttagen.Nu har jag istället fixat ihop en enkel Flash-variant för att jämföra elförbrukning och inköpspris mellan två produkter.Den ligger på följande sida http://www.fellsman.se/jaken ps. du kan även fylla i negativt pris, detta gör att du kan simulera en försäljning av en el-slukande pump och köp av en ny driftsnålare och se hur lång tid det tar innan du går plus på affären.klicka på el-spararen(det finns en liten hjälp-ruta om något är oklart.)Börja jobba!Bra grejer att ha, kalkyler som funkar är alltid bra att ha.(Ironiskt sagt, så det inte blir några missförstånd) Citera
Jaken Postat 9 januari 2008 Författare Postat 9 januari 2008 :)Testade att jämföra Tunzes nya 6101 Streampump mot den äldre 6100 som drar 9W mer... Fick följande resultat... Undrar om programmet inte överskattar noggranheten i mina angivna värden... Den behöver kanske inte redovisa alla 13 decimaler, eller?Ska fixa avrundningarna, bra påpekande. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.