Gå till innehåll

Elförbrukning - Fil för att jämföra två produkter.


Jaken

Rekommenderade inlägg

Har haft alldeles för gott om tid i dag...:)

Elen blir ju bara dyrare och dyrare och jag har knåpat ihop ett "program" som gör att man enkelt kan jämföra två produkters elförbrukning kontra pris. För att på så sätt se om det är värt att betala lite extra för att få en energisnålare produkt. Man ska inte stirra sig blind på inköpspriset av tex en returpump. Pumpen kommer ju vara i drift ett bra tag.

Ladda ner här

(högerklicka, det är en Excel-fil)

Fyll bara i inköpspris och hur mycket Watt produkterna är på så får du en enkel översikt av totalkostnaden på de båda produkterna. Du kan även använda den för att räkna ut vad det är för driftkostnad på tex en pump på ett år.

Tex Lönar det sig att betala 3000 extra för en Bubbelking 200 istället för en Deltec AP902. (ett val som i och för sig kanske inte är så svårt, men ni förstår principen).

Svar: Efter 4 år börjar man gå plus på att man valde den dyrare men energisnålare skummaren.

Hoppas den funkar som det är tänkt.

(Ni får ha överseende med att jag inte är så duktig på varesig matte eller Excel-funktioner, men jag har gjort ett tappert försök)

post-839-14468913153613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för den. Det finns ingen möjlighet att få bort skrivskyddet? Är lite småsaker jag skulle vilja ändra.

Det är där mest för att man inte ska råka trycka in något på fel ställe. Är det något som är helt galet?

----------------

*Edit

Året är redan med en decimal.

----------------

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo sant men hur skutton kan man får en exakt beräkning å ett ungefär vad det drar osv det e ju svårt hehe

Du har två alternativ. Antingen köper du en Elmätare.

Eller så klickar du på tråden jag bifogade (Hur många KWh förbrukar ditt akvarium per månad?) och i mitt första inlägg där finns en länk till Reefcentral, sedan är det bara att läsa av alla dina pumpar och belysnings Watt och fylla i hur många timmar de är på.

Klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej gjorde klart det precis hade en elmätare innan den blev knäpp visade fel till slut tydligen för ska skaffa en ny för mitt kar drar inge 200 kwh om dagen hehe det visade min mätare iaf

entligen reefcentralens beräkning drar mitt kar 17 kwh i månaden

tycker det låter för lite men kanske stämmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

entligen reefcentralens beräkning drar mitt kar 17 kwh i månaden

tycker det låter för lite men kanske stämmer

Nej det kan inte stämma.

Du har 2*150W belysning om jag inte minns fel. Bara din belysning 300W 8 timmar/dag är 73 kWh/månad. Prova igen

Fyll i 1 på Cost of electricity per KWH så får du ut svaret i kWh/månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det kan inte stämma.

Du har 2*150W belysning om jag inte minns fel. Bara din belysning 300W 8 timmar/dag är 73 kWh/månad. Prova igen

Fyll i 1 på Cost of electricity per KWH så får du ut svaret i kWh/månad.

Inte betalar vi väl 1$ per KWH? Är jag helt ute o cyclar nu? är väl högst en krona, alltså ska man fylla i 0,15-0,20$ ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tackar Jakob

Räknade på en Deltec 4040 (produkt 1) vs RedDragon pump 4500 (produkt 2) för returpump

Produkt 2 har ett 1900 kronor högre inköpspris MEN har en elkostnad som är 105.12 kronor LÄGRE per år. Efter 18.07 år så börjar du tjäna på att du köpte produkt 2 istället för produkt 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)Testade att jämföra Tunzes nya 6101 Streampump mot den äldre 6100 som drar 9W mer... Fick följande resultat... Undrar om programmet inte överskattar noggranheten i mina angivna värden... Den behöver kanske inte redovisa alla 13 decimaler, eller?

Produkt 1 har ett 350 kronor högre inköpspris MEN har en elkostnad som är 94.6080000000001 kronor LÄGRE per år. Efter 3.7 år så börjar du tjäna på att du köpte produkt 1 istället för produkt 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Excel-filen är borttagen.

Nu har jag istället fixat ihop en enkel Flash-variant för att jämföra elförbrukning och inköpspris mellan två produkter.

Den ligger på följande sida http://www.fellsman.se/jaken

ps. du kan även fylla i negativt pris, detta gör att du kan simulera en försäljning av en el-slukande pump och köp av en ny driftsnålare och se hur lång tid det tar innan du går plus på affären.

klicka på el-spararen

(det finns en liten hjälp-ruta om något är oklart.)

Börja jobba!

Bra grejer att ha, kalkyler som funkar är alltid bra att ha.

(Ironiskt sagt, så det inte blir några missförstånd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)Testade att jämföra Tunzes nya 6101 Streampump mot den äldre 6100 som drar 9W mer... Fick följande resultat... Undrar om programmet inte överskattar noggranheten i mina angivna värden... Den behöver kanske inte redovisa alla 13 decimaler, eller?

Ska fixa avrundningarna, bra påpekande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...