Gå till innehåll

vad krävs mera för en bra start???


Gerard

Rekommenderade inlägg

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Godmorgon!

Natten har varit kort och tankarna är många....

försöker att klura ur en vettig lösning kring skummaren...

Första hade jag bestämd mig för att den ska hänga i karet och trodde att jag hade hittat den perfecta lösningen men platsen i huset var akvariet hamnade tillåter inte detta eftersom huset är byggd med sned tak i just denna hörnan vilket jag så klart inte hade tänkt på.

Så kom "sumpen" in i bilden igen vilket jag faktiskt förderar men... med tanke på risken av läckage så ville jag helst har allting i själva karet, ingen borrade hål eller andra riskfyllda åtgärder men man kan ju ändra sig...

I detta fall hade tänkt mig en sump på ca 25 liter var skummaren kan står bredvid. Skummaren har en egen Maxi-jet på 1100 l/h som hämtar ytvattnet från karet och rinner (efter skumning) ur i sumpen vartefter en returpump pumpar tillbaka ur sumpen i karet.låter väldigt enkelt men.....

bör denna returpump vara lika stor som pumpen som försörjer skummaren med vatten eller ska man bara "hitta" den rätta nivå så att sumpen rymer mera vatten än var in-vattnets nivå till skummaren kan hämta från karet

jag har läst en del kring flödesvakter mm men är inte helt 100 på detta

Finns det någon som har en säker lösningen för en sump som aldrig kan strömma över? tex om returpumpen nu går sönder eller vid strömavbrott mm

tacksamt för svar med eller utan ritningar

ha en trevlig solig söndag!

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns säkra lösningar. Grundtesten av akvariet innan man lägger i osmosvatten är med vanligt kranvatten, alla pumpar igång och dtrömavbrott. Har du ett breddavlopp med ytavrinningsfack så sjunker inte vattnet i karet mer än en cm och har du 15 cm kvar innan det rinner över i sumpen vid normal drift skall sumpen svälja det vattnet utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir en sump under akvariet är det bäst att ha en pump i sumpen, ytavrinning ner till sumpen och skummaren (skummarpumpen) som står i sumpen låter du ta vattnet direkt från sumpen. Blir nog en riskfylld lösning att låta Maxijeten vara i huvudkaret och pumpa ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Crille, Stig o Gustav, jag hade tänkt mig att "suga" ner direkt till skummaren med "Maxijetten" och låta skummaren rinna ut i sumpen därefter en pump från sumpen tillbaka i karet

ska rita hur jag hade tänkt mig återkommer senare

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir nog svårt, returpumpen måste då pumpa upp excakt samma mängd som du suger ner i skummaren, går inte. För att avrinningen ner i sumpen ska funka så måste mängden som rinner ner vara bara den som returpumpen pumpar upp, blir svårt (eller omöjligt) att blanda in fler pumpar i just avrinning/retur, det behövs ytavrinningsbox eller borrat kar.

Om su vill mata skummaren direkt från avrinningen så skippa maxijetten och låt avrinningen gå dirket in i skummaren (förutsatt att skummaren har en annan pump för bubbelproduktion) så kan det funka, men inte en pump för att pumpa ner och en för att pumpa upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer tyvärr inte funka, du kommer aldrig kunna få precis samma flöde upp och ner med denna konstruktion. Ska du ha sump under karet (vilket jag starkt rekommenderar) så måste du ha antingen borrat kar eller ytavrinningsbox, sedan placerar du maxijeten som driver skummaren i sumpen och låter den ta vatten därifrån och har en pump som returpump för att lösa flödet till akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias tack för kommentaren men det finns en avrinningsbox i bakre delen av akvariet därifrån hamtar jag till skummaren vilken på sin tur matar sumpen,

Sumpen matar karet,... vid högnivå i karet så breddar det ut i avrinningsboxen i bakre delen , det värsta det som kan hända är tror jag för lite vatten i karet så att avrinningsboxen står tomt!

eller är jag nu helt ute o cyklar....

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias tack för kommentaren men det finns en avrinningsbox i bakre delen av akvariet därifrån hamtar jag till skummaren vilken på sin tur matar sumpen,

Sumpen matar karet vid högnivå i karet så breddar det ut i avrinningsboxen i bakre delen , det värsta det som kan hända är tror jag för lite vatten i karet så att avrinningsboxen står tomt!

eller är jag nu helt ute o cyklar....

//Gerard

och en torrkörd pump......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en ytavrinningsbox t. ex av PVCrör som denna. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&page=2

Fungerar alldeles utmärkt och startar efter strömavbrott utan problem. Har man tillräckligt flöde i den samlas inte heller luft i övre kröken utan den spolas ned med vattnet.

Det som inte är bra på bilden är ytavrinningsröret. Det har jag sågat bort och ersatt med en vanlig ytavrinningsbox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit upptagen med en o annat men nu har några problem löst sig iaf.

INGEN SUMP! eftersom jag har köpt en kombinerat möbel-akvarium så fick jag tips av en go vänn att inte ha sumpen i skåpet under pga av den är gjort av spånskivor.

Även en relativt "stängd" sump dunstar av och spånskive material är känd för att dra till sig fukt vilket på lång sikt skadar skåpet.

Sumpen lär bli ett senare val när man har fått lite mera kött på benet och när det är dags att bygga en ny eller annat kar.

Då var jag tvungen att tänka om igen och har bestämd mig för att sätta igång med

denna befintliga inköpta prylar.

Idag har jag har fylld upp med vatten och sätt igång värme (23 grader)och har pumparna på. är tempen viktigt i början?

skummaren sätter jag igång imorgon när jag har hämtat LS.

nu är det så att alla skriver mycket om att man ska tänka på olika värde på vattnets innehåll men ingen snackar om hur visa saker låter.

2 st maxijet på 1000l/h var är monterade på sidorutorna med sugkopp och medföljande fäste men... dessa låter så att det är störande , brukar det vara så eller har jag fått några felaktiga trodde att dem var helt tysta?

Har även et litet lager med levandesand i botten bara för dekoration och för att bidra kanske med några nödvändiga ämnen? antar att det inte skadar nåt?

Förhoppningen är ett glasklart kar imorgon när jag vaknar!

Sov gott

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...