Gå till innehåll

Mitt första akvarium "Projekt alg-baljan" (180 liters)


maxan

Rekommenderade inlägg

Salinitet: Strax över 1.022

PH ligger mellan 8.0-8.2, svårt att avgöra exakt med dessa färgskalor.

Skall göra ytterligare ett 10 liters byte nu, gjorde ett för ett par timmar sedan.

Låter de hemmagjorda stenarna vara utanför, har tänkt att ersätta dem med "riktig" LS när jag får tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trodde mig vara på rätt väg när jag uppmätte 490-500 igår, idag när jag mäter var det uppåt 520->530.

Någon med tips? Jag har sökt svaret i det förklarande "vattenkemi för dummies" men där finner jag inte svaret/lösningen på mitt problem just nu. CA:n går inte ner med tiden, den går upp.

:)

En stigning nästan 40 ppm Ca på ett dygn och med ett Kh på runt 9. Mitt sinne för proportioner och sannolikheter lutar mer åt osäkra mätmetoder, dåliga preparat eller bristande provtagningsrutiner. Cirka 8 % avvikelse mellan två prov ligger för mig helt klart inom felmarginalerna med denna typ av tester. Dina två prov visar i bästa fall att du har ett Ca kring 500 ppm. Avvakta - med det KH:t kommer Ca förr eller senare gå neråt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätningar runt 19.30 gav:

KH 9.3

NO3 5

PH 8.2

CA 530 (47ml Low Resolution med Salifert, internt kommentar :) )

Har sedan några dagar plockat ur alla olika preparat som suttit i karet, nollnitrat-korven, påse med Ultra Sil. De har hängt i ett tag så de var nog redo att ersättas iallafall.

Skall pröva Ultra Life nu ett tag så får vi se, det skall ju vara lite "mirakel-medel", vi får väl se.

Tror jag matat lite för hårt också vilket säkert håller NO3 uppe, skall "lugna" mig lite under 2 veckor och följa utvecklingen.

Har tryckt med lite bilder, usch, vi låtsas att min gamla D10:a börjar få jobbigt att leverera hög kvalité på bilderna, det kan OMÖJLIGT vara användarens fel! :D

Ser ni något konstigt på bilderna, pip till. Alla koraller ser ut att må bra, fiskarna äter glatt, luftbubblorna är p.g.a. Tunze 9010 skummaren som "körs in" igen, bytte pump för 2-3 veckor sedan. Det som farit illa i karet den senaste månaden är tyvärr de gröna skivisarna (med bubblor på), minns inte namnet på dem. Hade en jättestor som tyvärr är väldigt ihopkrympt och 3-4 som försvunnit.

post-2613-14468913543566_thumb.jpg

post-2613-1446891354374_thumb.jpg

post-2613-14468913543897_thumb.jpg

post-2613-14468913544055_thumb.jpg

post-2613-14468913544232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi JR idag och lämnade in Tunzen. Körde den drygt en vecka hemma, den tystnade lite men väste fortfarande en del. Kom hem med en Hydor Koralia 3, 3200l/h. Sitter i karet bakom Tunze skummaren och syns in. PERFEKT!

Första intryck, bäst drag och näst tystast i karet :) Tystast är en 750l/h aquael som är helt tyst (men utan sugproppar etc :( ).

Clownerna strycker kring min Sinularis så det har blivit deras substitut till anemon. Är man där och petar runt omkring är de och attakerar handen.

Köpte nya tester på JR ocskå, kompleterade bl.a. med nytt PO4, NO2 och PH.

Värden uppmätta idag:

NO2 0

PO4 0,25

PH 8

NO3 5

KH 9,2

CA 500 (high res)

Noterar följande, CA:t kan ha gått ner lite de senaste dagarna. Fosfat och nitrat ligger för hög (ligger inom felmarginalen för mätningarna). Kan bero på att jag gjorde testerna efter att jag stoppat ner Hydran som blåste runt ordentligt bakom all LS etc.

Har stoppat tillbaka UltraSIL-påsen för att se om bl.a. PO4 går ner.

Har en total cirkulationskapacitet på runt 7000-8000 l/h vilket ger en cirkulation på 35-40 gånger volymen. Möjligen lite högt men jag tycker att jag riktat utblåsen etc så att de inte ligger rakt på någon korall etc etc.. Kommer att gå ner lite när jag bestämt mig för vilken powerhead som åker ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det! Tack till OveB som jag fick lite Xenia-skott av. Får se om ena av de två Pumping-Xeniorna återhämtar sig, den ena pumpar medans den andra fortfarande ser "vissen" ut.

p.s. Åh vad jag är sugen på att åka till Örebro och bränna mina pengar hos garfish :) Han har en sådan härlig euphyllia han vill sälja, skulle vilja ha en till :) Synd att det är lite långt mellan sthlm och örebro :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätningar:

PO4 0,1

PH 8

NO2 0

NO3 10

KH 10,2

CA 490

MG 1380

salinitet 1.023

CA känns som att det är på väg neråt. Både nitrat och fosfat ligger över godkännt, förklarar säkert en del av de brunalger som just nu snabbt sätter sig på rutorna.

Hoppas att fosfaten släppts lös i samband med att jag sugit upp sand som jag tror bundit fosfaten. Fortsätter med vattenbyten och hoppas fosfat och nitrat skall komma ner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CA 480 <- sakta sakta på väg ner. Även med felmarginal så är det på väg ner.

PH 8.0 <- Stabilt 8.0, skall fundera ut något för att höja den lite.

KH 9.6

PO4 0,1 <-- svåraste testen att utläsa något resultat ifrån.

Måste hitta ett bättre sett att cirkulera vattnet genom min påse som innehåller fosfat/silikat remover, tveksam till hur den fungerar hängandes en bit under cirkulationspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fortsätter kampen mot fosfat. Köpte för drygt två veckor sedan ett quickfilter och jackade på min newjet. Körde med en påse Ultra Sil i filtret för att kanske få någon förändring.

Idag var jag förbi Triton och köpte Ultra Phos som är lite effektivare/aggresivare än Ultra Sil.

Gick till H&M och frågade efter nylonstrumpor, han frågade om de var till mig eller någon annan.. vad säger man? "Ge mig det billigaste ni har, I'm cheap" ? :)

Well, har startat försiktigt med en liten mängd ultra phos.

I drygt 2 veckor har skummaren gått utan några större händelser i koppen.. Nu på kvällen helt plötsligt kom 400ml vatten.. fattade inte vad som hände.. well, tömde koppen och gick fram och tillbaka till vardagsrummet (totalt 10 meter), DUNK 200ml igen.. Minskat luftintaget så det skall nog vara under kontroll nu.

Riktat om ena korallian också, inte lika mycket "blås" uppe på revet så det har blivit lite lugnare för korallerna.

Håller mig borta från att skaffa något nytt (verkligen jobbigt :) ) innan jag anser att vattenvärderna är på rimliga nivåer.

Korallerna verkar iallafall må bra, jag oroas av "lyxproblemet" att min hjärnkorall håller på att bre ut sig över andra stenar.. Den är placerad på toppen av revet.. vill ju inte råka skada den om den växer fast på andra stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mitt instruktionspapper för min Salifert PO4 har försvunnit.. Skulle någon kunna tala om hur många droppar av reagansen det skall vara.. Jag har fööööör mig det är 4 droppar reagans och sedan i med en sked pulver..

edit:

Och hur många ml vatten skall jag ha :)

tack tack..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nix, jag kom inrusandes till JR i Onsdags 19.00 och trodde jag kom PRECIS innan stängning.. En timme försent :) Bytte Korallia 1:an till en ny som inte verkar få samma typ av vibrationer i propellern...

Tittade lite snabbt på de där montiporerna.. de var små de :)

Får väl ta och annonsera efter montipora-fraggar på köp/sälj..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://saltaquarium.about.com/cs/algaecontrol/a/aa070403.htm den här artikeln kanske kan vara läsvärd

Hej, tack för länken.. men det var ett tag sedan jag blev av de algproblem jag hade inledningsvis..

Den senaste tiden har gått åt till att sakta sakta trycka ner PO4 och nitraten..

vill tillägga att Korallia 1:an tyvärr väsnades igen efter ett dygn i burken. Petade lite på den och stängde av den under natten. Kör den igen nu så får vi se om den börjar skramla igen..

So far.. Korallia 2 och 3, highly recommended... Korallia 1:an..mjaeee..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja, det snurrar på.. sakta.. Har nog haft en liten "downperiod" men nu har jag samlat nya krafter. MH 150W lampan som hängde över mittstaget fick idag bytas ut mot 4x38W T5 rör. Funkade mycket bättre eftersom det nu blev ljust i hela karet. Inte det här "glittret" längre i vattnet men ljus i hela karet, för och nackdelar där fördelarna nog får väga över. I framtiden kanske en kombinerad MH/T5 armatur.

I med Tunze's TS12 historia. Den är möjligen lite stor för karet men jag har så mycket sten och den verkar klara av att flytta vattnet bakom stenarna bättre än vad nano-tunzen klarade.

En Tunze ozmolator införslaffad också. Varför.. varför.. varför vänta så länge på att införskaffa den? :) Tyvärr var fru-faktorn inte den högsta med en hink vatten på köksgolvet brevid karet.

Jag ser det nog som att jag skaffat mig lite mer pryttlar inför utbyte av karet till ett lite större. Lite bredare(100-110cm) och lite djupare(50-60cm) blir det men framförallt med sump för att lyfta ut allt skrot som nu är i karet.

Problemet blir nog att hitta ett kar som delvis är snyggt, rätt mått, borrat med rör och sump.

Någon som funderar på att sälja kar som passar på ovan beskrivning? Skicka ett PM :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att han har fäst dem med medföljande fäste. ;)

Liknar fästena till streampumparna.

haha, ja precis. Det är två skenor, ena skenan sätter man sensorn på, den andra sitter extrasensor på för överrinningsskydd och så fester man vattenslangen hängandes ovanpå, ingen risk för baksug. Jag kan dra en bild hur det ser ut sen..

Rören har jag för mig var 2st Fauna Marin Aquasciense Special & 2st Aquasciense Blue, köpte av denuo som krängde loss sina prylar.

Ove: Såg på din blogg att du labbat lite med rör och fått riktigt bra resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, ja precis. Det är två skenor, ena skenan sätter man sensorn på, den andra sitter extrasensor på för överrinningsskydd och så fester man vattenslangen hängandes ovanpå, ingen risk för baksug. Jag kan dra en bild hur det ser ut sen..

Det såg ut på Tritons bilder som om de var av "hänga-överkanten-typen", vilket är liiiiite dumt i en Juwelbalja...

Rören har jag för mig var 2st Fauna Marin Aquasciense Special & 2st Aquasciense Blue, köpte av denuo som krängde loss sina prylar.

Ove: Såg på din blogg att du labbat lite med rör och fått riktigt bra resultat.

Jag gav upp "tokblå" rör helt, Acropororna och Hysterixarna växte inte. Nu kör jag två Phillips Aquarelle, ett Korallen-Zucht Fiji P och ett Korallen-Zucht Coral Light.

Phiilipsrören är helt neutrala men gav en hög tillväxtboost vilket jag var ute efter.

Fiji P ger som namnet antyder en svagt lila nyans, det ger en del koraller finare färg och en del ser tristare (smaksak m.a.o).

Coral light är kritvita, väldigt lika FM Aquascience Spezial.

Poppa över någon kväll och flukta om du känner för det

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag gav upp "tokblå" rör helt, Acropororna och Hysterixarna växte inte. Nu kör jag två Phillips Aquarelle, ett Korallen-Zucht Fiji P och ett Korallen-Zucht Coral Light.

Phiilipsrören är helt neutrala men gav en hög tillväxtboost vilket jag var ute efter.

Var har du fått tag på Aquarelle rören i T5?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du fått tag på Aquarelle rören i T5?

mvh Björn

Oj vilken tur du hade att jag prenumererar på denna tåt :)

Jag köpte dom på pwss.se men dom borde finnas nästan överrallt. Tom vanliga elaffärer borde ha dem eller kunna ta hem dem.

Jag gillar dom för att dom har bevisat höga PUR-värden. Färgen är väldigt neutral 10000K. Sen håller dom länge. Dom behåller nästan all kräm ända till de slocknar helt.

** Sorry Max för att tåten blev lite OT **

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...