Gå till innehåll

Mitt första akvarium "Projekt alg-baljan" (180 liters)


maxan

Rekommenderade inlägg

Hej hej,

Efter ett par månaders fundering och trixande (funderat på att nano i ett guppy-hotel, eventuellt göra om mitt 360L sötvattenkar) blev jag erbjuden ett beggat kar.

Nu var det väl så att jag reagerade inte riktigt över hur mycket alger det faktiskt var, och då pratar vi inte av den finare sorten, men nu när väl stenen är på plats och "dammet har lagt sig" ser det.. ja.. ganska mycket ut.

Lite info om karet:

Teknik:

180 Liters kar

20-25kg sten (vet inte hur mycket som är "levande" längre)

3 cirkulationspumpar på runt 2000 l/timmen (skall styra upp den biten, ganska gamla pumpar som följde med)

150W MH

Levande:

4-5 turbosniglar (och en del småsmå sniglar)

1 eldräka

En stor drös skivanemoner

1 fragg

1 Euphylia

------

Den tidigare ägaren var av inställningen att osmos-anläggning inte behövdes, jag har läst lite här och åsikterna går väl som vanligt isär, så i nuläget har jag ingen. Istället har vattnet gått genom en enklare vattenrenare för att få bort metaller etc.

Så nu kära vänner ber jag om goda tips och råd om hur jag skall komma till rätta med min "alg-balja".

Kan någon identifiera den mindre trevliga algen som har ett grepp om mer eller mindre hela karet?

Har sett ett tips om ett alg-medel och andra har kört med sjöborrar, massa sniglar etc

Jag vill väl hitta den "gyllene medelvägen", först behöver jag se över tekniken, vill inte göra några "jätteinvesteringar" ännu men är öppen för förslag. Kan tänka mig att bekämpa en del av algerna med någon medel för att sedan stoppa i "rätt" liv som kan fortsätta jobbet (och förhoppningsvis avsluta det :) ).

post-2613-14468913154474_thumb.jpg

post-2613-14468913154747_thumb.jpg

post-2613-14468913154997_thumb.jpg

post-2613-14468913155277_thumb.jpg

post-2613-1446891315552_thumb.jpg

post-2613-14468913155745_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

en uv-c e rätt bra teknik som inte e så dyr att inskaffa tar död på alger iaf

Alger som redan har fått fäste tar den inte död på, bara små alger som är frisimande i vattnet. Så visst uv-c kan minska risken för en spridning, men inget att rekomendera om man vill ha bort alger.

Tycker som dom andra mät din värde, phosfat, nitrat och silikat.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det kan jag hålla med om at kolla dina värde sen kanske skaffa en salarias det gjorde jag när jag inte hade allst uvc och fick alg blommning skaffade salarias det minskade sen skaffade uvc till slut inget kvar.

Alger som redan har fått fäste tar den inte död på, bara små alger som är frisimande i vattnet. Så visst uv-c kan minska risken för en spridning, men inget att rekomendera om man vill ha bort alger.

Tycker som dom andra mät din värde, phosfat, nitrat och silikat.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det kan jag hålla med om at kolla dina värde sen kanske skaffa en salarias det gjorde jag när jag inte hade allst uvc och fick alg blommning skaffade salarias det minskade sen skaffade uvc till slut inget kvar.

Vad var det för alger? Om du inte tillför näring i vattnet tar det till sist slut och algerna försvinner. Tror inte uv-c gjorde mycket i detta fallet. Uv-c kan vara bra i förebyggande syfte för att alger inte ska sprida sig.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det för alger? Om du inte tillför näring i vattnet tar det till sist slut och algerna försvinner. Tror inte uv-c gjorde mycket i detta fallet. Uv-c kan vara bra i förebyggande syfte för att alger inte ska sprida sig.

mvh Emil

oj det kan jag inte komma ihåg nu det var sen jag starta min första kar i örebro hade refigum då som gjorde karet fick mkt näring men det gick över till slut iaf

emil du har pm ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit: 0.3 mg/l (strax över)

Nitrat: 25 mg/l (kanske närmare 50 mg/l)

Fosfat: 0.8 mg/l

Färgskalorna är som vanligt halvknepiga att avläsa men jag troooor mig ha prickat rätt.

Karet flyttades för drygt 24 timmar sedan så att det kanske påverkat värderna åt ena eller andra hållet. Fick inte med mig allt vatten och fyllde på med c:a 16-17 liter idag (ej osmosvatten då utan med "enkel-rening".)

Kör i en strumpa lite Ultra SIL som skall ta bort silikat och fosfat plus att jag tror det sitter ett "innerfilter" (filtermaterial utbytt till vad jag tror är nitratfilterkulor).

Fick med ett fosfatfilter i en "fulsump" som inte är inkopplad. Vet inte hur jag skall koppla in den i nuläget heller för den delen, avvaktar med den.

p.s. Vad är det för alg jag har att göra med? Gröna trådalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både fosfat och nitrat var ju åt pepparn så där har du ditt problem. Innerfilter med nitrat- (svavel?) kulor låter inte som någon hit. Sätt istället RowaPhos eller liknande i en strumpa i innerfiltret. Lika bra att kolla ditt kranvatten också så du inte har några konstiga värden där, men det är troligen inte ansvarigt för den höga nitraten och fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna du har i ditt kar ser ut som samma alger som vi har/har haft i vårat kar. De är betydligt färre nu, och de heter Bryopsis.

När de blir tillräckligt långa så kan du skörda dem för hand, genom att dra loss dem från stenen och så vidare.

I vårat kar så äter följande djur av dessa fula alger: Naso Kirurg, Salarias och sjöborre. Har även sett att våran sandvändare har käkat av dessa.

Annars så sätt in de filter som de andra medlemmarna tipsade om, så försvinner de till sist, iaf så bör de minska drastiskt, även om det kan ta en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följde med en AM Miniflotor konstaterade jag till slut så att nu är en "fulskummare" injackad i karet.. Det kan knappast bli SÄMRE.

Den har gått i 10-15 minuter nu och redan är det massa äggviteskumm på väg upp i koppen..

Så, det är inte snyggt med eländet i karet men det känns inte som ett problem för att få ordning på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det går sakta men säkert frammåt.. nya frågor dyker upp för varje dag samtidigt som andra besvaras :)

Det blev en mekanisk genomgång med skrubbning av all sten för att få bort det absolut värsta, nur ser det ändå ganska hyffsat ut, det är nu "finliret" börjar.

Några frågor (snarare massa? :) )

* I karet hade den tidigare ägaren ett innerfilter fyllt med svavelkulor. Jag har lämnat detta i men jag är osäker på om det är någon hit att ha?! Svavelkulorna används i nitratfilter och jag gissar att detta skall vara någon motsvarighet fast budgetmodell?! Håller på att läsa på om eventuella cyano/botten slemalger och har sett några kommentarer om detta men inget konkret. Skall jag slita ut det innerfiltret och svavelkulorna? Vad är "best practice 2006"?

* Följde med en MH 150W 20000K 180 liters juwelkaret, någon rekomendation på vad som kan funka i hur lång tid belysningen skall köras? Enligt mitt sötvattenskoncept vilket nog var lite väl länge och har efter c:a 1 1/2 vecka gått till c:a 8 timmar. Är det för mycket? I karet finns en hel del skivanemoner, en Euphylia och en liten fragg (en s.k. fågelbokorall.). 2 större kolonier av något jag ännu inte identifierat och en liten oidentifierad koloni. Har en Fijifröken, en eldräka, en Salaris, ett gäng snäckor och en minikrabba som glider runt i stenarna. Om man skulle kompletera denna belysning, vad kan vara lämpligt med tanke på invånarna i karet?

* Kör idag med 1x1000 l/h, 1x750 l/h, 1x300-400 l/h (innerfiltret), 1x300-400 l/h (flyttar vatten från juwels filterbox ut i karet). Snackat lite med Oveb om vad han tänkte göra. Tror en bra idé är att slita ut innerfiltret (med svavelkulorna om det nu inte är fantastiskt bra), 750 l/h pumpen och ersätta dem med 2 st 1200 l/h Maxi Jet eller dylikt?!

* Kör inte med osmos-vatten idag men tror en del av alg-problem går att koppla till detta. Karet har gått ett bra tag utan osmosvatten. Om jag köper en osmosanläggning kommer jag på sikt få en positiv effekt och få ner silikater etc etc i karet? Tänkte köra med Ultra Sin från Fauna Marin för att bli av med den silikat och fosfat som redan finns i karet.. En bra idé?

Fortsätter läsa och söka i gamla trådar men all input är välkommen för att snabbt kanske hitta nya områden att gräva ner sig i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, prövar en kortare variant av en av frågorna :)

Är ett innerfilter fyllt av svavelkulor någon hit? Tillför det något praktiskt eller skall jag plocka ut den? Det är ett ganska stort innerfilter..

Har inte velat förändra några "tekniska fineser/påfund" som medföljde från den förre ägaren innan jag hunnit sätta mig in i vad som är mer eller mindre rätt och fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte filtret med svavelkulor är någon hit. Nu har inte jag så överdrivet stor erfarenhet av Nitratfilter, men poängen med dem är att man ska ha ett väldigt litet flöde genom det, och det tror jag blir svårt i ett innerfilter, kan tänka mig att detta tvärtom släpper ut mer skit i karet än det tar bort.. Men ta inte mitt råd som 100% då jag inte e säker. Hoppas Lasse kan svara på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavelfiltret skall bara ha någon droppe färskt vatten per sekund.

Kan du koppla ihop inlopp till utlopp på filtret så att kulorna svävar i behållaren så har du kommit på god väg. Då fattas bara en T- koppling för akvarievatten in och en annan T- koppling för vatten ut med en strypning så att du får rätt flöde = någon droppe per sekund. Det finns flera beskrivningar i olika gör det självtrådar här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du fått ner dina höga värden till lite normalare nivåer så tycker jag du ska köpa en sjöhare och ett gäng turbosniglar.

Algerna låter som det minsta problemet just nu.

Kör ultrasil och vänta ett par veckor innan du stoppar i nåt mer levande

Tillsats av bakteriekultur/nitrifikationbakterier) kan också vara en bra rekommendation

Svavelkulor i ett innerfilter låter lite risky tycker jag, om det inte är gjort ungefär som stig beskriver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update..

Har skrubbat stenarna en gång för lite mer än en vecka sedan, har fått påhälsning av lite alger på botten också.. Känns som att det hela beror på tillförsel av vanligt kranvatten. Har i helgen beställt en osmos-anläggning från pwss.. Kör med Ultra-Sil sedan tidigare för att hålla emot lite iallafall..

På gång med uppgradering av skummaren också, skall fixa fram ett ytterfilter för mer vattenvolym där jag kan ha lite aktivt kol och ultra-silen i stället för hängandes i karet. Rror att det här skall ta sig på sikt.

p.s. Oveb, nu får du dra fram någon bild på ditt kar ;)

post-2613-14468913270227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update..

Har skrubbat stenarna en gång för lite mer än en vecka sedan, har fått påhälsning av lite alger på botten också.. Känns som att det hela beror på tillförsel av vanligt kranvatten. Har i helgen beställt en osmos-anläggning från pwss.. Kör med Ultra-Sil sedan tidigare för att hålla emot lite iallafall..

På gång med uppgradering av skummaren också, skall fixa fram ett ytterfilter för mer vattenvolym där jag kan ha lite aktivt kol och ultra-silen i stället för hängandes i karet. Rror att det här skall ta sig på sikt.

p.s. Oveb, nu får du dra fram någon bild på ditt kar ;)

ser bra ut! mitt stag kan vara frustrerande ibland ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...