Gå till innehåll

Mattes nya tank - ännu en planerings tråd!


matte54

Rekommenderade inlägg

Hej på er allihopp

jag heter Mathias och bor i södertälje har små postat och läst väldigt mycket här det senaste året.

och jag har bott i en liten etta och inte direkt haft någon plats för att starta min egen tank, dock nu nästa vecka bör jag har alla mina saker över till min nya större lägenhet.

och jag kände det va dags att börja planera lite inför att uppfylla min lilla dröm, och jag hoppas att jag kan få lite svar/tips genom att starta denna tråd

efter lite mätande och tittande hur mkt plats jag har ville jag kunna köra så stort som möjligt , och jag har tittat lite på 150x60x60 som är hyfsat stort och endå inom gränser för min plats.

detta med att köra sump eller inte har varit den absolut största frågan för mig

eftersom hur mycket jag en läser osv så känner jag mig lite osäker på att ha ett hål i botten av mitt akvarium om jag inte vet exakt vad jag sysslar med, och med all denna rördragning osv känner jag mig inte alls säker på, man tittar på andras bilder osv det känns som ett riktigt spindelnäste.

så om jag kör utan har jag funderat på att bara limma en bakre avrinnings kammare och sätta nån på-hängs skummare som surplar vatten ifrån den kammaren.

2 frågor jag tänkte ställa såhär till en början som jag vore ytterst tacksam att få svar på

- skummare, en påhängs skummare som kan fylla funktionen jag beskriva ovan har tittat omkring lite men blir ofta förvirrad över hur dom funkar

- ljus, om karet blir 150x60x60 tror ni att 2x150w MH och 2 rör lr nått duger

eller bör jag ha 250w?

Målet: att köra lite enklare fisk och koraller men även ha spelrum att kunna prova nånting mer en så när tiden kommer.

Tacksam för svar

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rördragning till sump behöver inte vara så avancerat.. jag kände precis som dig när jag började planera, "shit vilket ormbo! hur f*n ska det här gå!?" men det löser sig :)

ang påhängsskummare så är väl deltec mce 600 en bra skummare.

ljuset, du kommer långt på 2x150w MH och ett par blårör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vill jag gärna känna men , av nån anledning så det enda jag kan tänka på är vattenskador ;)

- kan vilken glasfirma som helst borra hålet isf?

- en annan fråga för er som bara har ytavrinningslåda ingen sump har ni limmat lådan me plexiglas eller nått annat billigare eller har ni användt glas?

men om vi inte krånglar till det på nått sätt så ska det i stort sett bara va att limma en låda i hörnet borra i botten , dra ett rör som rinner rakt ner till sumpen.. och ha en pump i sumpen som kör upp allt igen?

är det så pass enkelt? sen visst är det ju mkt annat för skummare och etc

men om ja bara vill hålla det enkelt och nu försöka förstå hur det fungerar?

rördragning till sump behöver inte vara så avancerat.. jag kände precis som dig när jag började planera, "shit vilket ormbo! hur f*n ska det här gå!?" men det löser sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade borrat i bottnen, finns säkert en del glasfirmor som gör det, vissa har nog dock ngn max gräns på diameter. men är ej svårt göra själv, sök på 'dremmling'

risken för läckage finns alltid, även om du har ytavrinningsbox med slang utanför akvariet.

om det är lugnande, finns det vattenlarm för 109kr på Biltem, typ branslarm fast regagerar på vatten på golvet där du lagt den.

man brukar vara lite nojig första veckorna att det ska hända ngt, sedan går det över... ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slänger in en fråga till här jag e lite nyfiken på har mailat lite fram och tebax med Akvarielagret och dom ville man skulle bidra en ritning med mått osv

om jag ska köra 150x60x60 helglas hur hög bör avrinningsboxen vara?

5-10cm lägre?

tacksam för tips

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta glasmästerier kan inte borra i befintliga akvarier för de har en fast monterad bänkborrmaskin till att borra i glasskivor.Avrinningsboxen bör vara från botten och ungefär fem cm från överkanten. Hålens ytterkant bör vara fem cm in i botten så att du har plats för understället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag ska köra 150x60x60 helglas hur hög bör avrinningsboxen vara?

5-10cm lägre?

Hejsan bygg karet till 160cm långt så kan du använda 80watts T5 lysrör antingen som komplettering till Mh lampor eller att du enbart kör med T5

Hadde du tänkt 2st hål ett för retur och ett för avlopp så skulle jag rekommendera att du sätter de minst 5cm från kanten för att det blir lättare att sätta dit dom om man bygger en egen bänk tex 2"4 reglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

ennu en liten fråga jag inte riktigt kunnat söka mig till här på forumet, har börjat snegla lite på MH armaturer med T5 inkluderat , finns ju i många olika längder osv

har sett 160cm men då bara i 150watt, sen har jag sett 110cm i uppåt 250watt

hur lång bör armaturen va för att man inte ska få mörkt någonstans, jag antar att den absolut inte behöver va lika lång som akvariet men det lär väl finnas nån vettig gräns?

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har du returpumpen sittandes i sumpen eller på sidan som en del verkar ha?

jag har bara väldigt svårt att släppa tankarna "vatten skador vatten skador"

haha jag är för nojjig

tycker du ska köra med sump, finns så många fördelar. och det är inte så krångligt, så här ser min ut, 2 rör.. ett ner och ett upp. simpelt :)

edit: det röda är för att markera vart jag ska sätta ett fosfatfilter ifall du börjar undra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du returpumpen sittandes i sumpen eller på sidan som en del verkar ha?

jag har bara väldigt svårt att släppa tankarna "vatten skador vatten skador"

haha jag är för nojjig

pumpen sitter i sista facket på sumpen. och alla rören går ovanför sumpen, så vid mindre läkage så droppar det ner i sumpen igen. uvc't sprang läck, men som tur var sitter det också ovanför sumpen.

vattenskador kan du råka ut för ändå, påhängsskummare tex.. den hänger utanför akvariet, tänk om den pajar och tömmer ut vatten? har hänt... burken kan spricka.. vad som helst kan hända! en komet kanske störtar rakt in i din lägenhet och spräcker framrutan på akvariet, vem vet? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha jo, jag skulle ju alldra helst vilja ha sump.

tycker dock att sump går över på mkt områden jag inte riktigt känner mig säker på

visst kan Akvarielagret göra borrandet osv åt mig.

sen ska man dra pvc , kommer bli intressant :smiley22:

sen mitt största problem är nog nästan bänk för jag är ingen snickare som

alla andra verkar vara på den här forumet , jag skulle inte vilja riskera att prova heller

om bänken ska hålla upp 500kg minst.

akvarietlagret kan snickra en bänk också säger dom men frågan är om hur den ser ut

har mailat dom och frågat utan svar :)

får grubbla mer på det här, hur den en blir ska jag ha tagit första steget till första månaden efter årskiftet iaf..(tidigare helst) jävla julklappar!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det dags, nu i veckan tänkte jag beställa mitt kar bli ihoplimmat,

160x60x60 (lika bra att börja stort) det blir sumplöst till att börja med

med avrinningskammare i bakre hörnet sen blire en deltec mce600 som kan slurpa från avrinningen... blir okej så länge tror jag.

nu ska man bara börja fundera på nån bänklösning, nån som kan ge några tips här.. jag är verkligen ingen snickare som dom flesta på detta forumet verkar vara så att göra en egen bänk känns rätt "out of the question" så jag vet inte om man ska hitta nån snickare som kan göra det... vad för pengar borde man prata om?

eller om man ska köpa en alu ram? eller en färdig bänk från aquael ?

tips mottages varmt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle vara du skulle jag fundera över sump en gång till.

Efter ett tag utökar man med mer utrustning (fosfatfilter, uvc osv ) och då är det inte så roligt att behöva ha allt det i huvudkaret.

Sump är varken dyrt eller svårt, men det är väldigt skönt att slippa störa sig på utrustningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Pimo, men jag tror jag har bestämt mig jag vill börja utan

jag känner mig lite för osäker ennu detta känns som jag har lite koll på nu iaf :)

va uppe och beställde mitt kar idag 160x60x60 med ytavrinningsfack med kamm och underlag, kostade 4000;-

kommer bli 576 liter om ja har räknat rätt perfekt att huser några kirurger om jag skulle vilja, leveranstiden är 2-3 veckor så nu blire till att köpa runtikring prylar :)

planen är väl som följande

Circulation: Tunze Streamer x2

skummare:MCE600

UV: ?

Ljus: MH 2x250w armatur ? med T5? ? många frågetecken på denna

nån som kan rekomendera nånting i ljusväg.. det som lockar mest är ju nån sorts färdig armatur med MH och T5 t.ex Aqualight GIGA 1200 - 2x250W + 2x54W

någon som kan ge något tips på den här fronten?

over and out /Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...