Gå till innehåll

Cirkulations pump/pumpar till mitt akvarium?


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 288 liters akvarium med måtten 80x60x60 under uppstart.

Änsålänge har jag returpumpen på 3400 l/h + en tillfällig pump på 3500 l/h som cirkulation.

Den tillfälliga pumpen måste jag snart ta bort för jag ska ha den till annat.

Frågan är vad jag ska köpa för cirk pump/pumpar?

Har kollat på tunze turbelle streamern som pumpar 6000 l/h, tror ni denna passar bra i mitt kar?, eller ska jag satsa på 2-3 pumpar med mindre styrka så jag får cirkulationen mer utspridd i karet?, vadå för några isåfall?

Tips på webbshoppar som säljer billiga pumpar och går snabbt att beställa ifrån?

Vill ha små diskreta pumpar som inte låter mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av detta, men det finns väll någonting som heter SWID eller Squid? Varför envisas alla med så många pumpar?

Jag kommer personligen att införskaffa en Squid (ca 500:-) så fort jag får igång mitt system. Mina funderingar har varit att koppla 2st Squids till en Deltec 4040 och på det sättet få fyra utblås från en och samma pump = mindre sladdar =mindre pumpar =mindre oljud = enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört min squid i flera år helt utan problem och tycker den är kanon (åtminstone för kar upp 400 L).

rekommenderas absolut.

Tillverkaren betonar vikten av att vattnet passerar ett filter för att unvika partiklar i mekanismen.

Tyvärr vet jag inte om det finns någon svensk återförsäljare - men länkandet brukar ju funka bra här :-

Min är "helt" tyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte ladda upp pdf på Tunze nanostream, men fick inte till det... Finns en tråd om det här, sök på nanostream.......

tunze nanostream finns inte på marknaden ännu va?, vart kan man beställa isåfall?

Jag tror inte jag har lust med någon squid, vill ha 1-2 små enkla men bra pumpar och slippa krångla emd att dra rör och slang osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...