Gå till innehåll

Surt... Nu har min pump pajjat


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej på Er,

Upptäckte precis att min deltec pump som kör returen från sumpen har gått sönder... Den har lagt av att pumpa helt och är kokhet. Vad gör man? Slänger man den eller går den att repa på enkelt sätt? Förstår att det är en inte helt enkel fråga eftersom jag eller Ni inte vet exakt vad som hänt... Men vad tror Ni att det kan vara och är det någon idé över huvudtaget att göra ngt åt den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog en smaksak om man vill ha en DD eller RD pump

funkar lika bra de båda.

När jag köpte min DD4040 så bytte jag lager själv i denna var ganska lätt vanliga standard SKF lager. Inne i deltec pumpen skall det sitta en termosäkring som de byter ut då man skickar den till service på deltec.

Bytte lager enbart för att pumpen var några år på nacken

Undra om det vart nått som fastnat i pumpen eller varför den gått varm. Tror att det kan vara som med kylare att omgivnings tempen har en betydelse för livslängden för pumpen oxså. Har man den i ett skåp med "dålig" tillförsel av luft så blir pumpen varm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska skruva isär den och titta om det fastnat något, när det gäller värme utifrån så har jag kört med öppet sumpskåp hela sommaren så jag tror inte att den blivit överhettad.

Om det stuckit någon lindning så borde väl proppen gått eller behöver den inte göra det? Annars är väl det att ngt lager skurit men då borde väl pumpen låtit illa innan? skumt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lindning brinner inte av i första taget. Om motorn är korrekt konstruerad så ska den klara av att få rotorn låst utan att bli så pass varm att lindningen och dess isolation förstörs. Om det sitter ett tempskydd i den som är "engångs" så måste det förmodligen bytas om rotorn varit låst en längre tid. Men om den var varm när du kände på den så kanske det har klarat sig.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ha fått in vatten/salt i den på nått vis?

Vet inte hur dom är konstruerade. Kanske inte är möjligt för vätska att tränga in?

Eller fukt - något krypöverslag mot jord har du men ingen direkt kortslutning - då skulle säkringen till ditt uttag i sumpskåpet gått. Märkligt att inte termoskyddet gått. Kolla anslutningarna inne i pumpen och torka ut den ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...