rickard81 Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Finns det nån som kan tala om hur man ska göra,har nämligen ingen bruksanvisning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Addonic Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 http://www.simontorp.se/pdf/sf%20calcium%20profi%20test.pdf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SkogsflickaN Postat 14 oktober 2006 Dela Postat 14 oktober 2006 Skriver av lite kortfattat från vårat Salifert Ca test1) 2 ml water in the test vial.2)Add 1 level spoon of Ca-1. Do NOT mix yet3)Add 8 drops of Ca-2. Swirl, do not shake för 10 seconds4)Put the plastic tip firmly on the 1 ml syringe. And draw in to the syringe the Ca-3 reagent (ensure that the end of the plastic tip is constantly submersed in the Ca-3 regent) till the lower end of the black part of the piston is exactly at the 1 ml mark. There will be some air present just below the piston. This is the air witch was present between the end of the plastic tip and the piston. This will not influence the test result.5)Add dropwise with the 1 ml syringe the Ca-3 reagent to the water in the test tube. Swirl after each drop a second or two.Continue with this until the color changes from pink-red to a clear blue color6) Hold the syringe with the tip facing upward and read the position of the, now the upper end, of the black part of the piston. The syringe has graduations of 0.01 ml. Read the calcium value from the table or calculate as follows.ppm Ca= (1-reading in the step 6) x 500Natural seawater contains 400-425 ppm calcium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 14 oktober 2006 Författare Dela Postat 14 oktober 2006 Tack för svaren, nu ska de testas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 oktober 2006 Författare Dela Postat 16 oktober 2006 Så här löd resultaten.Ca 490Kh 10.6Mg 1260Magnesium är låg ökar detta med tropic marin biomagnesium. Med Kh och Ca är dom för höga tycker ni. Och så en fråga till varför har jag så dåligt tillväxt på kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Fråga ett: Du kan kanske ha för lågt pH. Kalkalgerna kommer säkert med högre pH och magnesium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 oktober 2006 Författare Dela Postat 16 oktober 2006 Mätte Ph 8,5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Då är det fel i någon av dina mätningar. Har du elektronisk pHmeter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 oktober 2006 Författare Dela Postat 16 oktober 2006 Nej mäte med seras test vad borde den va på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 inympning av kalkager brukar sätta fart på tillväxten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Med de värden du anger borde vattnet var grumligt på grund av kalkutfällning. Och med sikt på högst någon dm.Men jag kan inte gissa på någon av testerna mer än att kalcium, kH och pH är alla högre än normalt så det är antagligen något av de värdena. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 håller med stig, något stämmer inte - karet borde se ut som en gin&tonic Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 oktober 2006 Författare Dela Postat 16 oktober 2006 Kan vara fel på Ph testet. Färgskalan på Seras test går mellan grön och blå ju blåare desto högre ph men grejen är den att när jag gjorde testen så blev de lila ställde mig under en annan lampa var de blått. Så jag vet inte.Inte så jättebra på de här med kemi .Men vattnet är inte grumligt iaf. Får köpa saliferts ph test min ekonomi tillåter inte elektroniskt phmeter för tillfället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 alla färgskale tester bör avläsas i dagsljus - annars blir det ännu mer galet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 oktober 2006 Författare Dela Postat 16 oktober 2006 alla färgskale tester bör avläsas i dagsljus - annars blir det ännu mer galetOkej får göra ett nytt test imorgon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 oktober 2006 Författare Dela Postat 16 oktober 2006 inympning av kalkager brukar sätta fart på tillväxten.Okej köpa lite LS med mycke kalkalger på alltså, om jag förstår dig rätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Salifert är bra. Det är en tvåprotonig indikator så omslagsområdet är mindre = större noggrannhet. Men dagsljus är en stor fördel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.