Gå till innehåll

Drömakvariet


Danne_b

Rekommenderade inlägg

Då vi kom in på något som inte längre hade med tråden att göra, dvs "glas tjockleken" så är väl en ny tråd på sin plats.

Vill påpeka att det är en fråga kring vad som grävs för att drömkaret ska kunna bli verklighet, och inget mer.

De andra som har stora drömmar kan ju passa på och dela med sig :-)

Menar nu inte att man ska skriva "jag vill ha ett kar på 5 000 000 liter i mitt rum" ;)

Något som har någon chans att bli till verklighet ivf.

Iden från början var 1000 cm bredd, 200 cm djup och 180 cm höjd. 150 cm skulle fyllas på höjden och resten skulle vara där pga "vågorna"/cirkulationen, och för att ha en liten "säkerhet". Alltså 30 000 l vatten.

Flera tyckte att det skulle bli oerhört svårt att få ned ljus ända ned till botten av karet, och även ett djupare kar föreslogs.

Har ni några bra ideér får ni gärna dela med er. Sen kommer jag själv att ta upp saker som jag har funderar kring (så slipper jag starta en ny tråd för varje fråga i fortsättningen också).

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyse drygt en watt per liter. Kör du Tunze 6200 så kanske det iofs räcker med en 70-80 st. Men hur ekonomiskt blir det i inköp? Ok man får kanske en bra rabatt.

Lyset hade du nog ganska rätt i. Men det skulle nog räcka med 30 000 w pga simutrymmet. Där man kan klara sig med mindre belysning. 80 st tunze 6200 skulle motsvara lite över 50 gånger volymen. Jag skulle nog nöja mig med 25 gånger volymen vilket är lika med 40 st. Jag kan inte lämna ut några priser (inte för att jag har några), men tunze pumparna skulle knappast vara mitt största bekymmer ;)

Sen skulle pumparna från sumpen stå för runt 30 000 l/h också.

Då har vi 30 kW / 10 timmar per dygn och 3100 w 24/7 :-)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, jag räknade lite och sammanlagt hamnar det på strax under 300 000/år.

Har man ett företag och "vet vad man håller på med" så hamnar väl driftkostnaden (dvs det man får ge ur egen ficka) på uppskattningsvis 150 000-200 000/år.

Tänk dock på att det sistnämnda är en gissning jag gör klockan fyra på morgonen ;)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tog jag tunze som en riktlinje för att veta ungefär hur mycket el cirkulationen skulle dra.

Annars var inte Ted´s idé så dålig ;)

Skämt åsido... Själv skulle jag nog starkt ha funderat på dem pumparna ivf. Då kan man sprida pumparna så att man får ett jämnt och grymt flöde.

Som ni brukar säga: "vill man ha det fint får plånboken lida pin"

och "en riktig saltis har endast pengar i plånboken en vecka efter lönedagen, sen blir det tomt" ;)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att dra av så mycket pengar så måste företaget tjäna minst lika mycket. Jag tycker du lever lite i en fantasi värld min vän.

Det här med akvariet ligger inte lång ifrån endast en dröm. Har inte sagt annat heller.

MEN!

Förstår du hur otroligt, nästan helt obefintligt få, som har ett någorlunda seriöst företag drar in under 300 000? De flesta seriösa i zoo branschen (och huvudstaden) omsätter mer än 3-5 miljoner. Ja, jag vet att det inte är samma sak som inkomst!

Nu tänker jag inte börja diskutera hans ekonomi på detalj i detta forum...

Jaken: http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/21/S%203000/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du lösa avdunstningen från akvariet?

Det lär ju dunsta X antal liter per pygn.

Jag menade inte hur du ska få fram osmosvatten för att täcka avdunstningen, utan hur du ska göra för att slippa luftfuktigheten som blir när allt vatten dunstar. Varken du eller ditt kommande hus lär må speciellt bra av det. Du lär ju behöva en avfuktare i industriutförande som klarar att ta reda på allt vatten som dunstar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla detta projekt på RC för att få tips o ideér till extremt stora kar.

Cirkulationen har man löst med hjälp av en "Surge tank".

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=938243

Tack så mycket för länken. Var väldigt kul att läsa och se på bilderna på det enorma bygget =)

Jaken: Ett citat ur tråden ovan "If you got the money you could put a tank 100ft in the air hanging from cables".

För tillfället ska jag försöka ta reda på:

1. om det är möjligt att bygga ett kar som jag vill ha det utan någon tanke på kostnader.

2. När/om jag vet att det är möjligt och när min vän får tid, blir det att räkna på ett ungefär hur mycket något liknande skulle kosta.

3. Besluta om det är något som är värt mer planering, eller om det är lika bra att vänta tills man vunnit 100 miljoner på lotto ;)

Sen när det gäller ventilation och dyl. så hade jag ungefär samma tanke som bill (han som ska starta akvariet i tråden ovan). Men att bygga sumprummet separat utanför men ihopkopplat med huset. Fläktar finns det väl inte brist på ;)

Gäller bara att fläkta ut tillräckligt med luft =)

Har inte så jättebra erfarenhet av avfuktare så det skulle nog användas, men först och främst skulle jag vilja använda ventilation för att slippa fukt.

Förresten så finns det en nyhet från tunze. En turbelle stream 6300, för er som är intresserade...

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med akvariet ligger inte lång ifrån endast en dröm. Har inte sagt annat heller.

MEN!

Förstår du hur otroligt, nästan helt obefintligt få, som har ett någorlunda seriöst företag drar in under 300 000? De flesta seriösa i zoo branschen (och huvudstaden) omsätter mer än 3-5 miljoner. Ja, jag vet att det inte är samma sak som inkomst!

Nu tänker jag inte börja diskutera hans ekonomi på detalj i detta forum...

Jaken: http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/21/S%203000/

Ja men även om ett företag omsätter 5 miljoner så har jag svårt å se när skattemyndigheterna går med på ett avdrag i den här storleksklassen på ett akvarium utan ska man nu skaffa sej ett sådant här stort kar med sådana enorma fasta kostnader så får man nog se till att ha pengarna själv. Har tillåmed svårt att tro att en bank lånar ut pengar till ett sådant bygge. Men jag tycker ändå de e roligt att du funderar på de så kör hårt å hoppas verkligen du driver igenom det så man kan få komma å se härligheten en dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schurans skummare AQ800 jobbar med akvarium i storleken 35.000-80.000 liter

Aquaflotor® AQ800:

Aquaflotor® with injector technology.

For systems between 35.000-80.000l

Serially equipped with foam pot shower cleaning. Can be additionally equipped with foam tube cleaning device AquaKat. An air flow measurement device is included.

Technical data:

Turnover with GF-pump 12.000l/h,

air suction approx. 10.000l/h,

ozone: max. 10g/h

Dimensions:

diameter 800mm,

height: 2500mm,

standfloor without pump 1000x1000mm

eller kalkreaktor

Calciumreactor CR500:

For systems between 50.000 and 100.000l

The unit is mounted with the pump on a plastic board.

Technical data:

diameter 500mm,

standfloor 850x850mm,

height 1400mm

reaction chamber: 160l

outlet capacity: 400-420l/h.

Delivery complete with pump and bubble counter.

de levererar även

Pumps for skimmers and for hauling

Trickle filter

Pressure filter

Breeding and keeping tanks

Basins for filtration

Chilling and heating units

Ozonisators

Animals for marine tanks

WWW.schuran.com

happy shopping

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...