Gå till innehåll

Vilken metod kör du? Vodka/Zeovit/Ultralith m.m


Jaken

Vilken "metod" kör du med? Zeovit/Vodka/UltraLith m.m  

37 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Det finns som bekant flera stycken mer eller mindre avancerade metoder för att hålla sina näringsvärden på önskad nivå. Det skrivs i många trådar om en den ena en den andra metoden, men det framgår inte riktigt hur utbrett det är att tex dosera Vodka i akvariet, eller köra med ZeoVit-metoden.

Vodka-metoden har på senaste året fått ett uppsving efter att ha övergivits för 20 år sedan.

Socker-metoden, ett alternativ till att använda Vodka som kolkälla.

ZeoVit-metoden från www.Korallenzucht.de ett helt koncept med kolkälla, bakterier, aminosyror mm.

UltraLith-metoden utvecklad av www.FaunaMarin.de har precis som Zeovitmetoden ett komplett koncept med dosering av diverse olika preparat.

Annan specialmetod? Det finns flera stycken fabrikat med glasampuller och preparat.

Skriv gärna vad du doserar för preparat och hur mycket samt hur länge du har kört metoden så vi får lite mer kött på benen.

Om du inte kör någon speciell metod behöver du inte trycka i något svar, du kan se resultatet av omröstningen ändå tryck på: Visa resultat för omröstning. Vill du se vem som röstade på vad, tryck på siffran vid antalet röstande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis börjat dosera Vodka ( 5 ml / 24 h ). Kommer nu även att sälla mej till skaran med vattenbyten varje månad. Ska bli en spännande upplevelse att testa denna metod. Sålde min nitratreaktor för ett tag sedan så nu e de dags att vidga sina vyer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker hålla produktion och näringsinsättning i jämnvikt så att jag inte får ett överskott av näringsämnen i vattnet. Använder också veckovisa (i bästa fall) vattenbyte. Använder filter för bakteriväxt och sedan export till korallerna. Har även en relativ tjockt sandlager (DSB....)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju i uppstartsprocessen, men kommer troligtvis ganska direkt köra igång med UltraLithmetoden. tycker det låter makalöst bra och jag skräms inte av att det är lite jobb med det hela utan tvärtom tycker jag det är ganska kul att pula på med olika ämnen och vätskor och som som skall tillsättas =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört ZeoVit lite över ett år nu, men med ett uppehåll, startade om akvariet för 1 månad sen med nytt vatten och mindre LS. Så här ser mitt doserschema ut nu:

ZeoVit 1 L /2 månader (+ca 0,2 L från förra omgången), pumpas morgon och kväll(När ljuset är av)

ZeoStart2 5 droppar morgon och kväll

ZeoBak/ZeoFood7 5 droppar måndag och fredag(Skummaren av 1 timme)

Coral Vitalizer 6 droppar /dag(När ljuset är av)

Aminoacid 2 droppar /dag(När ljuset är av)

Kaliumjodid-Fluor 2 droppar /dag

K-balance 5 droppar /dag

Aktivt kol 1/2 L /månad

Vattenbyte 30 L /vecka

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör ultralith ampuller med tillhörande bakteriekultur (tills de tar slut..inkörningsfasen), kraftig skumning + zeosand påse..

skulle vilja pröva vodka men det går delade meningar om vodkan även gynnar alger/bakterier man inte vill ha..att man ska vara så svårövertalad med vodkan..:)!

jag är i 5:e månad med mitt nya kar (köpte inkörd sten) koraller,eremiter,sniglar och 0,1 i nitrat nu..låg riktigt högt förut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...