Gå till innehåll

Huvudvärk över skummarval - Hjälp!


Bujib

Rekommenderade inlägg

Hej alla SG:are!

Som rubriken säger så grubblar jag över vilken skummare man igentligen ska köpa. Måste säga att det är en mindre djungel av grejjer! Har ett 200L kar med 98L sump.

Dessa har jag kollat på:

Deltec AFP 600

http://www.pwss.se/product.php?productid=990&cat=520&page=1

Schuran jetskim 100 (känns i minsta laget, men är billig)

http://www.pwss.se/product.php?productid=3101&cat=548&page=1

Grotech HEA 150

http://www.aquapro2000.de/Technique.12/Protein_Skimmer.13/Grotech.33/Grotech_HEA_150.60.html?osCsid=b5f60fa9736eadcb76228c4f949b8e98

Kanske en ZC Aquarientechnik?

http://www.aquapro2000.de/Technique.12/Protein_Skimmer.13/ZC_Aquarientechnik.325/?osCsid=b5f60fa9736eadcb76228c4f949b8e98

Vilken tycker ni jag borde välja? Baserat på vad ni hört, erfarenheter etc. Själv känns det som man ska välja en storlek större i förhållande till vad dom är menade för, så ett som ska kunna klara 500-1000 borde passa utmärkt - eller?

Jag lutar just nu åt Deltec AFP600 eller Grotechen. Finns säker fler som är bra/bättre där ute, men det var dessa jag fick fram.

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med fler åsikter! Vad gör att du skulle valt Grotech Sunny? När jag läst runt har jag hört mycket gott om den skummaren, men aldrig riktigt vad som är så bra :)

Watter: Låter nice! Antar att den ändå aldrig kommer överrösta min ytavrining utan standpipe ><

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis som du har jag hört och läst mycket gott om denna skummare.

Men jag är väl kanske inte rätt person att avgöra vilken skummare som är bäst eftersom jag inte har haft egna erfarenheter av denna skuummare .

Men har fått ett mycket gott intryck av denna skummare att den ska vara väldigt tyst och skumma mycket bra och de jag har läst har bara varit positivt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klubbsson: Hehe, mjo ett större akvarie blir det lätt! :smiley20: Men finns det några nackdelar med en skummare till ett 500-1000L akvarie om man har ett ca 300L kar? Mer än priset då..

Hoppas på fler personer som kan dela med sig av sina erfarenheter! Det verkar som i stort sätt alla har en skummare så fram med kritiken! Låt oss göra denna tråd till en skummar guide :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klubbsson: Hehe, mjo ett större akvarie blir det lätt! :smiley20: Men finns det några nackdelar med en skummare till ett 500-1000L akvarie om man har ett ca 300L kar? Mer än priset då..

Hoppas på fler personer som kan dela med sig av sina erfarenheter! Det verkar som i stort sätt alla har en skummare så fram med kritiken! Låt oss göra denna tråd till en skummar guide :smiley17:

Många köper en skummare som är dimensionerad för betydligt större kar än man själv har, sen trycker man upp cirkulationen så mycket man bara kan, gärna mer än 40x upp till 100x för att på så sätt aldrig ha nåt skit liggandes utan ALLT hamnar förr eller senare i skummaren. Detta gör det ju tyvärr svårt att ha en fin sandbotten då sanden lätt blåser bort med så mycket cirkulation.

Jag har personligen en Deltec APF 600 som ju är dimensionerad för 750 tung belastn o 1000 lätt belastn, till mitt 280 liters kar. till det har jag ca 40x cirkulation, detta ska jag höja.

Jag har bara positiva saker att säga om min deltec, den är relativt tyst o skummar på som fasiken. (Jag har ganska tungt belastat kar).

Mina tidigare skummare har varit en Tunze 3030 och en AM 5000 shorty, de gjorde båda sitt jobb, men AM lät en hel del.

Sen så är det ju fler fördelar med att ha en "för stor" skummare tex om man vill uppgradera kar i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en nackdel med överskumning också. Har man koraller som bara är begränsat fotosyntetiska som skivanemoner eller många mjukkoraller eller andra filtrerare så mår de illa av för stark skumning. Då får man stänga av skummaren ett tag varje dygn med timer för att de skall få någon organisk näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en nackdel med överskumning också. Har man koraller som bara är begränsat fotosyntetiska som skivanemoner eller många mjukkoraller eller andra filtrerare så mår de illa av för stark skumning. Då får man stänga av skummaren ett tag varje dygn med timer för att de skall få någon organisk näring.

Jo precis, eller åtminstone under nån/några timmar efter matning om man matar med plankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...