Gå till innehåll

Hjälp med ID?


linkano

Rekommenderade inlägg

Spontana gissningen blir väl nån form av stjärnpolyp. Hur ser den ut när polyperna är indragna? Finns det gemensam vävnad eller är det individuella polyper? Är det kanske gemensam vävnad som syns som ljust lila på stenen?

Hur som tycker jag att den ser trevlig ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det där ser ut som en hydroid. Kan sprida sig mycket snabbt vid rätt förutsättningar och blir då jobbig eftersom den bränner kraftigt och sabbar koraller. I vissa akvarium kan man ha dem växande i lugn och ro på en sten för de är ju rätt tjusiga. Om du får problem så ska en nakensnigel som heter Cosmetalepas (Keyhole Limpets) kunna käka. Kan inte svenska namnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som ser ljust lila ut på stenen är kalkalger. Själva hydroiden? ser ut som ett nätverk av tjockare trådar/armar med polyper på. Jag misstänkte också att det är något som gärna vill sprida sig, den försöker söka sig vidare till stenar bredvid med trådar/armar. Jo, den är ganska fin på sin plats, frågan är bara hur man håller den på plats, som sagt!

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Rycker tag i denna tråg igen för att få lite mer hjälp med ID av hydroid? eller vad det är, med ett par nya bilder. På en av bilderna har den bleknat på det som sitter överst på stenen, kan det bero på för starkt ljus, eller? Vad lever dessa hydroider av? Någon som har tips om var man kan hitta info på nätet?

//Thomas

post-2474-14468913320111_thumb.jpg

post-2474-1446891332024_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att polyperna bleknar?

Enligt min erfarenhet kan det ibland bli så att nya polyper är ljusare än den gamla delen av kolonin när fosfatvärdet går ned. I så fall kommer hela kolonin att bli lite ljusare på några veckor till en månad. Använder du någon fosfatreducering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kanske det är det nya i beståndet som är blekare. När man jämför mina foton från början av tråden, så ser man ju att det nog kan vara så. Den har ju växt till sig lite ser man. Jo, jag använder/testar Coralife fosfatremover. Jag hade ganska mycket fosfat vid starten och tog till removern och nu har jag bara en antydan till blått i Salifertstestet.

T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...