Gå till innehåll

Montiporan blir uppäten


Rekommenderade inlägg

Såg idag att min montipora hade blivit vit på en yta av 3cm. Kollar lite närmare och ser några vita håriga kryp på några milimeters storlek som knaprar för fullt.

Nån som vet vad detta kan vara? Vart kan dom har kommit från har haft fraggen i nån månad.

Ska försöka lägga upp några bilder imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger du kan inte chansa på att alla faller av med ett sötvattensdopp!

Blir det nån kvar så är risken typ 100 % att du kommer att få tillbaka dem. Den här parasiten kommer då att relativt snabbt ödelägga dina montioporer (inom veckor). De förökr sig också ganska snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant Norberg, men man kanske skulle komplettera med karantän efteråt.

Jag har bara testat detta en gång, men med gott resultat.

För min del så försöker jag undvika att medicinera överhuvudtaget, eftersom jag är skeptisk till att ett preparat dödar en utvald organism men inte en annan - men det beror ju också självklart på hur hög "insats" man spelar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja insatsen med just den här nakensnäckan är 100 % av dina montioporer!

Karantän i detta fall skulle man ju ha haft innan, efteråt är det ju för sent!

Rickard du kan ju börja med att skaka av korallen in en hink med akvarievatten för att få en bild av hur hårt angripen korallen är. Du bör även kolla över de andra montioporerna du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild från Stefans tråd där du kan se en av dessa nakensniglar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=125158&postcount=49

Precis sånna är det tack. Får åka och handla medel idag. Man vart kan dom kommit från tror ni. Jag har haft fraggen i en månad och de var den första stenkorallen jag köpte hade inga innan. Har inte köpt några nya koraller efter den. Kan den redan har funnits i LS:en.

Tack alla som har svarat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott att höra Rickard att du inte hade andra Montioporer!

Stoppa inte i några nya och kasta den du har så sparar du massa med arbete.

kan du köra karet utan Montioporer så dör de där otygen ut av sig själva. Kör tomt i ca 2 månader så kommer du att få död på de som är kvar.

De där rackarna går på alla sorters av Montioporer, färgen påverkar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott att höra Rickard att du inte hade andra Montioporer!

Stoppa inte i några nya och kasta den du har så sparar du massa med arbete.

kan du köra karet utan Montioporer så dör de där otygen ut av sig själva. Kör tomt i ca 2 månader så kommer du att få död på de som är kvar.

De där rackarna går på alla sorters av Montioporer, färgen påverkar inte.

Aha som dom dör av sig själva efter 2 månader. Dån kan jag slänga ur den enda jag har, blir ju billigare att köpa en ny fragg om ett par månader än att köpa medel och som sagt mindre jobb.

Men tack för hjälpen iaf bara att ta nya tag:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild från Stefans tråd där du kan se en av dessa nakensniglar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=125158&postcount=49

Fråga till Norberg:

Ser dom ut exakt som på bilden? Jag blev väldigt orolig då jag har hittat ett par nakensniglar som liknar de på bilden. Mina har inte likadana utväxter på kroppen dock. Jag har inga koraller då mitt akvarium är för nystartat. Jag ska försöka ta en bild, nu hittar jag ingen av snäckorna.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas de kan ha mer elle mindre antal "bihang" som hänger men annars så är det ungefär sådär de ser ut.

De är små, max 5-6 mm har jag för mig. Har nån annan sett större så säg till.

Här är en tråd med några bilder.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=647931&highlight=nudies

Hej igen.

Här kommer lite bilder, suddiga tyvärr, av mina nakensniglar som jag letat upp. En gömmer sig på baksidan av en pump. Frågan är om dessa ska tas bort ur akvariet? Om dom lever på koraller så kommer dom att självdö/svälta ihjäl hos mig alltså?

Vad säger du Norberg?

post-2474-14468913184825_thumb.jpg

post-2474-14468913184952_thumb.jpg

post-2474-14468913185083_thumb.jpg

post-2474-14468913185215_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga vad det är, de där har fler färger än det ska vara, "orginalet" är helt vit. Den ser inte ut som de elaka varianten.

Har du inga Montioporer så kommer de ju självklart att svälta ihjäl, men är de en annan sorts nakensnäcka så kan de ju leva hur länge som helst beroende av vad de äter.

Men som sagt har du inga koraller så ehöver du inte oroa dig!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hittade en gammal bild på datorn med Montiporaätante nakensniglar jag tänkte dela med mig av så ni kan identifiera era ohyror.

Kanske inte den bästa tråden att visa den i, om det finns en gammal bättre montiporaätande-snigel-tråd kan ju någon moderator flytta detta inlägg dit.

monti.jpg

edit*

(sorry, att jag spammar samma inlägg i två trådar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...