ppihlstrom Postat 15 januari 2007 Postat 15 januari 2007 typ,bygg inte sumpen i för tunt glas - stora påfrestningar på glaset trots liten volym vatten - glaset böjs o fogar riskerat att släppa (hände hos mig igår kväll) Citera
PatriksS Postat 16 januari 2007 Postat 16 januari 2007 Ursäkta en dum fråga... Grovsalt består oftast av bergssalt. Men hur är det med "äkta" havssalt då? Har länge funderat på om man skulle våga använda havssalt ifrån lantmännens (ca 100kr / 25kilo). Enligt uppgift ska det bara vara indunstat havsvatten, inget tillsatt, inget renat (ska inte förväxlas med deras "renade havssalt" som består av 99% natriumklorid).Har själv använt västkustvatten med goda resultat och kan inte förstå varför saltet skulle bli sämre av att torkas.Ingen som vet? Citera
Sillen Postat 16 januari 2007 Postat 16 januari 2007 Frågorna om vattenbyten flyttas till ny tråd i syfte att hålla denna tråd till topic samt göra det enklare för nybörjare att hitta svaret på den viktiga frågan om vatten vid vattenbyte! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14948 Moderator Citera
Jaken Postat 23 november 2007 Författare Postat 23 november 2007 Ännu ett vanligt nybörjarmisstag.Skaffa inte ett större kar än du har råd att fylla upp och driva.Bara för att du fyndat ett begagnat stort akvarium eller redan har ett med sötvatten i betyder det inte att du kommit billigt undan. Själva akvariet är egentligen det billigaste i denna hobbyn.Sätt dig och räkna lite på vad det kommer kosta med 10% vattenbyten, kemikalier, el, teknik och för att inte tala om koraller och LS för att fylla upp akvariet.Många har tagit sig vatten över huvudet med för stora akvarier, bli inte en du också. Börja med ett lagom stort akvarium. Citera
havre Postat 23 november 2007 Postat 23 november 2007 Tillägger just belysningen till jakens inlägg. Kommer man från sötvatten är man van vid att belysning är billigt, det är det inte inom saltvatten. Självklart beror det på vad man ska ha i karet, med ändå dyrt överlag. Mvh Thomas Citera
Norberg Postat 23 november 2007 Postat 23 november 2007 Jag tänkte bara komplitera Jakobs räkneexempel!1000 liter stort akvarium som man byter 10 % vatten i per vecka kostar bara i salt 4-5000 kr per år! Citera
Coralkiller Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Ang slang klämmor hur är det med dom i rostfritt släpper dom oxå skit i vattnet??? eller är det safe att köra med dom???har två på ett par pumpar i sumpen och dom ligger illa till att få upp nu tyvärr men måste jag så måste jag vad säger ni ???? mvh Jerry Citera
Coralkiller Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Fan då blir det att gäva i sumpen imorgon då! Citera
hansson_1985 Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 hallå jerry!du kan ta buntband istället för slangklämmor. om du värmer slangen med varmvatten först så den blir mjuk, sen sätter du på den och drar på ett par buntband. funkar bra!lycka till! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.