saltmarcus Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 hej igen, kan man inte ha levande sten utan skummare?kan levande sten dö?/Marcus Citera
drakfisk Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 mina har inte dött körde utan skummare i 1 år men det var beg ls så jag fick skaffa skummare o fosfat filter för att rena dom men har stängt av dom igen Citera
crille Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 mina har inte dött körde utan skummare i 1 år men det var beg ls så jag fick skaffa skummare o fosfat filter för att rena dom men har stängt av dom igenbara nyfiken,varför kör du utan skummare? Citera
drakfisk Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 lite av en test pga gillar inte för mycke teknik o sen vill ja köra så biologiskt som möjligt men får nog starta den när jag börjar handla fisk om ja ska ha fisk nu har jag bara koraller o små djur Citera
Sunny Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 Tror det kan vara bra att ha skummaren första månaden så du får bort allt dött och oönskad detrius osv.. sen kan du nog köra utan skummare när du känner att karet är stabilt. Har själv kört utan skummare sen Juni o de har funkat fin fint.. prova att mata me phytoplankton o sånt för att kicka igång små liven i karet som senare kan ta hand om de oönskade när du kör utan skummaren Citera
Clownen Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 Verkar vara en hel del på SVG som kör utan skummare vilket jag tycker är intressant. Jag testar också utan skummare sedan två månader och har bara sett positiva effekter. Stenen dör inte om du kör utan skummare. Jag skulle vilja hävda att motsatsen snarare är närmare sanningen i mitt fall eftersom jag har märkt en ordentlig ökning i mikrofaunan sedan jag slutade vilket jag bl.a. tror håller stenen ren inuti (copepods, maskar etc). Det kan i mitt fall bero på att min levande phytoplankton inte skummas bort och att dessa djur kan utnyttja detta på något sätt i kretsloppet. Bara spekulationer dock. MvhPeter Citera
crille Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 ja,det är intressant,men jag tror för mycket på skummaren,men det är kul att det testas lite andra metoder Citera
stigigemla Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 Med ett trettiofemliters kar behöver du ingen skummare om du har råd att byta + 10 liter saltvatten i veckan Citera
saltmarcus Postat 22 oktober 2006 Författare Postat 22 oktober 2006 jag leter och leter efter en skumare runt 200 kr. men har inte hittat någon än. det är därför jag inte kör me skummareM.V.H Marcus S Citera
Draedon Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 runt 200kr? då får du nog leta ett tag.. men är du beredd att hosta upp en femhundring så har jag en maxi-skim + schego ws3 pump till salu. Citera
saltmarcus Postat 22 oktober 2006 Författare Postat 22 oktober 2006 jag har just hittat en gammal sanderskummare för 50 kr. det va ju du som annonserade den!M.V.H Marcus Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.