Gå till innehåll

levande sten


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

Tror det kan vara bra att ha skummaren första månaden så du får bort allt dött och oönskad detrius osv.. sen kan du nog köra utan skummare när du känner att karet är stabilt. Har själv kört utan skummare sen Juni o de har funkat fin fint.. prova att mata me phytoplankton o sånt för att kicka igång små liven i karet som senare kan ta hand om de oönskade när du kör utan skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara en hel del på SVG som kör utan skummare vilket jag tycker är intressant. Jag testar också utan skummare sedan två månader och har bara sett positiva effekter.

Stenen dör inte om du kör utan skummare. Jag skulle vilja hävda att motsatsen snarare är närmare sanningen i mitt fall eftersom jag har märkt en ordentlig ökning i mikrofaunan sedan jag slutade vilket jag bl.a. tror håller stenen ren inuti (copepods, maskar etc). Det kan i mitt fall bero på att min levande phytoplankton inte skummas bort och att dessa djur kan utnyttja detta på något sätt i kretsloppet. Bara spekulationer dock.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...