Gå till innehåll

limma mittstag, behöver råd!


Draedon

Rekommenderade inlägg

min framruta buktar ut ungefär 2mm, så jag tänkte limma 2 stag tvärs över burken för att sova bättre.. frågan är hur jag ska göra det på bästa sätt?

tänkte lägga en regel fram och bak som är nästan lika lång som akvariet, sen ta en limmknekt och pressa ihop burken och limma på stagen.

tror ni det blir mycket mindre belastning på rutorna om jag sänker vattennivån 12-13cm? det är ungefär vad jag har att röra mig med innan stenen kommer över ytan.

tips på hur jag ska gå tillväga mottages gärna... är inte helt bekväm med att rutan buktar ut ett par mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det är lika bra att ta det säkra före det osäkra.

nu har jag dragit ur 100l vatten och då buktade rutan 1 mm, så då tvingade (passande ord ;) ) jag den på plats och ska dra på stagen nu.

tänkte sätta två stag för att dela upp belastnigen.

har aldrig limmat/silikonat stag förut, så vi får se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt silikon båda ändarna - lossa lite på trycket. Lägg en glasskiva (eller annan skiva) på staget med jämn kant mot akvariet, skivans tjocklek ca 4 mm. Lägg ytterligare en skiva ovanför som sticker ut. Gör detta på varje ända av stagen. Klämm ihop med ett buntband eller liknande. har du gjort rätt så kommer ditt stag hänga kvar ca 4 mm under fram och bakrutans överkant medans silikonet torkar. Tryck ihop sidorna något. När silikonet på kortsidorna härdat tar du bort de två skivor på varje ände som gjort att staget hängt kvar och så gör du en v-fog på under och översida. Låt det härda sedan i 1 till 3 dagar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jag blandade ihop det med nån annan som pajat ett befintligt mittstag.

Är karet proffsbyggt utan mittstag så behövs dom väl troligen inte - mittstag brukar ju bara vara ivägen

Alternativ är att limma ett stag längst med hela fram (och bakrutan) på en 4-3cm

Tvätta limytorna med t-sprit före limning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jag blandade ihop det med nån annan som pajat ett befintligt mittstag.

Är karet proffsbyggt utan mittstag så behövs dom väl troligen inte - mittstag brukar ju bara vara ivägen

Alternativ är att limma ett stag längst med hela fram (och bakrutan) på en 4-3cm

Tvätta limytorna med t-sprit före limning

burken kommer från imazo från början, så det borde väl vara "proffsbyggt". det satt remsor fram och bak som jag skar bort för dom satt för långt ner.

ännu ett nybörjarmisstag att inte fatta att dom stagade upp akvariet.

skitsamma, man lär av sina misstag.. nu har jag skurit till 2 mittstag (gick bara åt ETT plåster!) som jag kör mellan bak- och framsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte limma staget ovanpå fram- & bakrutan, pga vattennivån är så hög (väldigt hög ytavrinningsbox), och sen dra en v-fog undertill.

det borde väl funka?

Blir i första hand skjutkrafter inte dragkrafter - vet ej om det funkar. Har aldrig hört talas om den lösningen förut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör mej lite orolig är att du skurit bort den ursprungliga förstärkningen...

den satt väl där för att hindra glaset från att bukta - massproducerade kar byggs ju verkligen inte med "tjockare glas än nödvändigt"

jämför med ett golv med och utan bjälklag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm, "friskt kopplat , hälften brunnit" som min gamle TVrep-kompis brukar säga

Jamen Greger - vi andra får ju veta om det fungerar eller hur (utan att köpa vattendammsugare)

Skämt åsido - när du limmat dina stag på ditt sätt så ser du ju om den buktar ut igen men ett alternativ är ju om du skär till två längsgående stag och läger längs med fram och bakrutan (på ovansidan som du tänkt) limmar på ditt sätt och förstärker met dina två tvärgående stag (limmade under de längsgående stagen) så får du större anläggningsytor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu funderar jag fasen på om jag inte ska slita bort dom där stagen och göra om det här direkt.. sätta två remsor längs med fram- och bakruta och sen limma ett eller två stag tvärs över.

vad tror ni? ska jag låta stagen sitta eller göra om? jag har en pool på gården, så jag har ingen lust att få en i vardagsrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer ju att bli nervvrak annars - så gör det ordentligt. Slit inte bort stagen utan låt dem fästa under natten . I morgon skaffar du två längsgående stag som du limmar mot kortsidorna och längs fram resp bakrutan. Där de passera dina tvärstag limmar du dem mot undersidan. Kommer du åt sedan så lägg en V-fog under remsorna. Förutsatt att du får plats utan att störa avrinningen.

Och så ursäkta två gubbar som inte kan låta bli att jävlas:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...