Draedon Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 min framruta buktar ut ungefär 2mm, så jag tänkte limma 2 stag tvärs över burken för att sova bättre.. frågan är hur jag ska göra det på bästa sätt?tänkte lägga en regel fram och bak som är nästan lika lång som akvariet, sen ta en limmknekt och pressa ihop burken och limma på stagen.tror ni det blir mycket mindre belastning på rutorna om jag sänker vattennivån 12-13cm? det är ungefär vad jag har att röra mig med innan stenen kommer över ytan.tips på hur jag ska gå tillväga mottages gärna... är inte helt bekväm med att rutan buktar ut ett par mm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Jag skulle föreslå att du sänker vatten-nivå tills buktningen försvinner och sedan montera stagen - haken är väl silkonets härdningstid.Att försöka pressa med tving och mellanlägg låter lite riskabelt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 jo nog låter det lite riskabelt att tvinga tillbaka rutan, men att sänka tills det försvinner tror jag inte kommer funka.. då lär jag riva ur sten och koraller.men det är ju bara 2mm vi snackar om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Jag tror på en kombination; se till att tömma ur så du får 1mm, sedan tvinga in resten med en tjock och breeeed planka från både fram och baksida. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 är det fabriksbyggt,ska du nog inte behöva göra något,bör ju vara uträknat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 det är lika bra att ta det säkra före det osäkra.nu har jag dragit ur 100l vatten och då buktade rutan 1 mm, så då tvingade (passande ord ) jag den på plats och ska dra på stagen nu.tänkte sätta två stag för att dela upp belastnigen.har aldrig limmat/silikonat stag förut, så vi får se hur det går. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 inga sista tips innan jag plockar fram silikontuben? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Sätt silikon båda ändarna - lossa lite på trycket. Lägg en glasskiva (eller annan skiva) på staget med jämn kant mot akvariet, skivans tjocklek ca 4 mm. Lägg ytterligare en skiva ovanför som sticker ut. Gör detta på varje ända av stagen. Klämm ihop med ett buntband eller liknande. har du gjort rätt så kommer ditt stag hänga kvar ca 4 mm under fram och bakrutans överkant medans silikonet torkar. Tryck ihop sidorna något. När silikonet på kortsidorna härdat tar du bort de två skivor på varje ände som gjort att staget hängt kvar och så gör du en v-fog på under och översida. Låt det härda sedan i 1 till 3 dagar.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Aha, jag blandade ihop det med nån annan som pajat ett befintligt mittstag.Är karet proffsbyggt utan mittstag så behövs dom väl troligen inte - mittstag brukar ju bara vara ivägenAlternativ är att limma ett stag längst med hela fram (och bakrutan) på en 4-3cmTvätta limytorna med t-sprit före limning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 jag tänkte limma staget ovanpå fram- & bakrutan, pga vattennivån är så hög (väldigt hög ytavrinningsbox), och sen dra en v-fog undertill.det borde väl funka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 Aha, jag blandade ihop det med nån annan som pajat ett befintligt mittstag.Är karet proffsbyggt utan mittstag så behövs dom väl troligen inte - mittstag brukar ju bara vara ivägenAlternativ är att limma ett stag längst med hela fram (och bakrutan) på en 4-3cmTvätta limytorna med t-sprit före limningburken kommer från imazo från början, så det borde väl vara "proffsbyggt". det satt remsor fram och bak som jag skar bort för dom satt för långt ner. ännu ett nybörjarmisstag att inte fatta att dom stagade upp akvariet.skitsamma, man lär av sina misstag.. nu har jag skurit till 2 mittstag (gick bara åt ETT plåster!) som jag kör mellan bak- och framsida. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 jag tänkte limma staget ovanpå fram- & bakrutan, pga vattennivån är så hög (väldigt hög ytavrinningsbox), och sen dra en v-fog undertill.det borde väl funka?Blir i första hand skjutkrafter inte dragkrafter - vet ej om det funkar. Har aldrig hört talas om den lösningen förut.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Det som gör mej lite orolig är att du skurit bort den ursprungliga förstärkningen...den satt väl där för att hindra glaset från att bukta - massproducerade kar byggs ju verkligen inte med "tjockare glas än nödvändigt"jämför med ett golv med och utan bjälklag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 det här var inte massproducerat utan specialbeställt.men iom att glaset "bara" buktade 2mm utan org förstärkning så borde det väl funka med mina två stag tycker man. har hört om burkar som buktat värre utan att spricka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 TestaMVH Lasse(men köp en vattendammsugare först ...... Nej jag bara skojade:ler: ) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 hmmm, "friskt kopplat , hälften brunnit" som min gamle TVrep-kompis brukar säga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 hmmm, "friskt kopplat , hälften brunnit" som min gamle TVrep-kompis brukar sägaJamen Greger - vi andra får ju veta om det fungerar eller hur (utan att köpa vattendammsugare)Skämt åsido - när du limmat dina stag på ditt sätt så ser du ju om den buktar ut igen men ett alternativ är ju om du skär till två längsgående stag och läger längs med fram och bakrutan (på ovansidan som du tänkt) limmar på ditt sätt och förstärker met dina två tvärgående stag (limmade under de längsgående stagen) så får du större anläggningsytor.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 För f*n Lasse, säg inte så där! jag testar, börjar det bukta igen när jag fyller upp det eller om man ser att stagen inte håller så tömmer jag skiten och köper en ny burk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Jag tror det funkarMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 vi får hoppas på det, annars blir det till att göra om och göra rätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Jag kan köpa vattendammsugaren av dig sen .....*S* Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 nu funderar jag fasen på om jag inte ska slita bort dom där stagen och göra om det här direkt.. sätta två remsor längs med fram- och bakruta och sen limma ett eller två stag tvärs över.vad tror ni? ska jag låta stagen sitta eller göra om? jag har en pool på gården, så jag har ingen lust att få en i vardagsrummet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Du kommer ju att bli nervvrak annars - så gör det ordentligt. Slit inte bort stagen utan låt dem fästa under natten . I morgon skaffar du två längsgående stag som du limmar mot kortsidorna och längs fram resp bakrutan. Där de passera dina tvärstag limmar du dem mot undersidan. Kommer du åt sedan så lägg en V-fog under remsorna. Förutsatt att du får plats utan att störa avrinningen.Och så ursäkta två gubbar som inte kan låta bli att jävlas:ler: MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 allt snack om vattendamsugaren har ju inte gjort mig lugnare jag åker till glasmästaren imorgon och skaffar två remsor och sen gör om det här, annars kommer jag ligga vaken om nätterna... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 Ja gör det!jag skulle bli ledsen om jag såg följande bland säljes :Vattendammsugare endast använd en gång, silicon, Ls och div. salttillbehör säljes billigt! (vid snabb affär medföljer tving)Postat av: Draedon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.