Gå till innehåll

Beställa från Tyskland?


Danne_b

Rekommenderade inlägg

För att slippa eventuellt snack om smygreklam osv osv... skriver jag Tyskland och struntar i att vara mer specifik.

Har funderat på hur det är med att beställa därifrån. Först och främst menar jag då garantin. Man måste ju skicka tillbaka varorna till Tyskland. Skulle det alltså ta flera månader att få tillbaka varorna? Hur är det med frakten? Vad går den på ungefär om man beställer varor på 20 kg? Och vem står för frakten om t.ex pumpen slutar funka efter en månad?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ska jag också göra. Tänkte att det vore bra att se hur människor som handlat därifrån upplever det. De kan ju t.ex säga: om pumpen slutar funka skickar du ner den och du får den tillbaka efter två veckor. Men i verkligheten tar det två månader osv...

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sällan problem att köpa från Tyskland, men Du bor ju i Stan här, har du kollat med handlarna här om du inte kan förhandla om priserna? JAg kan säga så mycket att det inte är många pinaler som jag inte kan köpa för i stort sett samma pris här som ifrån Tyskland. Det blir ju oxå lite lättare att få support mm. Prova att förhandla, det brukar gå bra för mig i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du har rätt Niclas. Är nog lika bra att köpa här i Sverige, dvs om man kan ;)

Vissa saker finns ju knappt på den svenska marknaden =(

IKS mätinstrument verkar ju ingen sälja i Sverige(?)

(tänkte att man kunde passa på att beställa allt annat från Tyskland också när man ändå var igång)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men i Sverige och Danmark kostar IKS mycket mer (eller i Danmark ivf, säkert ännu dyrare i Sverige). Nåja, får nog tänka på saken och se hur stor mellanskillnaden blir. Men om det finns någon som köpt en vara från tyskland som de varit tvungna att lämna in på reperation eller liknande får ni gärna berätta hur det gick.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men i Sverige och Danmark kostar IKS mycket mer (eller i Danmark ivf, säkert ännu dyrare i Sverige). Nåja, får nog tänka på saken och se hur stor mellanskillnaden blir. Men om det finns någon som köpt en vara från tyskland som de varit tvungna att lämna in på reperation eller liknande får ni gärna berätta hur det gick.

Mvh

Om det är en akvariedator du behöver, kan jag rekommendera dej att titta på Aquatronica istället

Kan mer och kostar väl ungefär hälften

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Daniel. Med det sagt så köper jag inte något därifrån som kan "gå sönder" så länge prisskillnaden inte är Väldigt hög, eller om det inte går att få tag på i Sverige.

Leif, även någon annan föreslog dem (tror att det var dem ivf).

Ska kolla på deras produkter lite närmare. Tack för tipset.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft problem med reklamationer eller grantier från Tyskland. Dock får du betala frakten till Tyskland själv men många gånger (alla) så blir det billigare ändå än att köpa i Sv. Det skiljer även 7% i moms.

Nja, att säga att det alltid är billigare i Tyskland är nog att ta i.... Jag har handlat mycket i Sverige från våra handlare till samma eller t.om. lägre priser. Det mesta går att förhandla om.... Sen tänker jag ta upp mitt eviga mantra.... Köp rubbet från Tyskland så kan vi i framtiden förmodligen inte handla så mycket alls här i Svedala... åtminstånde inte nåt i saltväg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De visste jag inte. Vad är det aquatronica kan förutom det IKS klarar ??

Den har en rad kalenderfunktioner med larm och påminnelser samt kan t.ex visa värden som en grafisk kurva undet t.ex en vecka/månad, visa salthalt i flera valbara enheter etc.

Nu var det iofs inte menat att punkt för punkt jämföra - så om jag säger att den kan lika mycket för mycket mindre pengar istället så kanske det är en bättre formulering.

Sen tycker jag upplägget med lösa moduler/interface är blir lite roddigt med kablar och interface hängande löst - samtidigt som det är en fördel att man kan köpa till efterhand som ekonomin tillåter eller slippa betala för det som man inte använder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det inte bara glamour att beställa ifrån tyskland. Jag har skickat ett ca 4st mail till en viss lev att jag vill ha en extra impeller till min ATI skummare plus att få beställa en ny topp till min shuran kalkreaktor som jag har tappat i marken och då har den börjat att läcka!! Han svarar inte ens på mina mail han bara skiter i det. Sen när jag provade att lägga en ny beställning på nätet för och se om han var typ på semester eller så svarade han på 5min och frågade om jag kunnde vänta 14dagar för han hade inte allt hemma???? Så svenska butiker köper jag helst ifrån , men tyvärr har dom inte alla märken som jag vill ha och då handlar jag det utomlands istället tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag tycker synd om de svenska webbutikerna! De stackarna kan knappt tjäna så mycket så att de kan leva på det. Själv köper jag så mycket jag kan från sverige, för de gör ju verkligen så gott de kan. Ibland tjänar de t.ex 250 kr när vi beställer varor för 9000 :- vilket motsvarar knappt 3% !

Sen har vi en affär i stockholm t.ex som lägger på upp till 500% på en vara =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...