Gå till innehåll

Sjukdomar på SPS


Rekommenderade inlägg

En fråga till er som råkat ut för det här - tillhör ni de som kör med extremt låga nivåer av näring i vattnet (egentligen frågar jag om ni kör med zeovit eller vodka/socker). Jag är inte ute efter något - bara höra.

MVH Lasse

Nej! Jag kör bara med skummare och absolut inget annat en Lampa dock..! Tänkte du på nåt speciellt.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hmm där rök min teori om att denna epedimi skulle ha med en gemensam inköpsresa att göra :-). Vad jag föstår så e de idel vackra kar som nu förpestats. Fraggbyten och korallköp verkar nästan farligtutan att ha köpt på sej tropic marins coral cure. Hur som helst lider jag med er allihop och hoppas att allt löser sej så fort som möjligt med så lite försluster som möjligt. Kanske skulle butiker ställa upp med att man skulle kunna få kurera sina koraller i butiken när man valt ut vilken man vill ha. För dom blir väl lite bruna å tåkiga efter de där badet. Rätta mej om jag har fel jag har inte gjort de nån gång själv.

Ja fragg byten kan man ju glömma om man inte e helt säker,Vilket man inte kan vara. Men tänk om butikerna gjorde en sån enkel sak som att när korallerna kommer hem till dom.Lägger dom i en burk låter dom vara där ett par dagar. Sen så tar dom Tropic marin Coral Cure i typ en typ 10liters hink (kostar butiken max 100kr) doppar korallerna i det och sen ner i annan tank! Så skulle man iallafall stoppa mycket kan jag lova. Man kan inte vara 100% säker men ändå.Och sen vilken service det skulle vara.Det kanske finns något enklare sätt att göra det på men detta var ett ex. Färgerna försvinner inte helt utan korallen hämtar sig väldigt bra och fort om den inte e smittad.Vissa koraller jag har badat har inte tappat färgen alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade över stress situationer - dvs motståndskraften är nedsatt så att parasiterna får fäste på en eller flera koraller och sedan via sin mängd utgjör en så kraftig stress i sig självt att de slår ut karet på acriporer. Men det var bara en fri tanke (longshoot) som jag ville ha bekräftad eller avförd. Och det blev det senaste.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du ser! Tänk om det stämmer,Då e det dom som har krabbor i SPSn i affärerna som kommer gå åt fortast nu i fortsättningen

Yes nu vet man vad man ska leta efter, koraller med krabbor :)

Det bästa hade varit att kunna köpa dom och lägga i korallen, hade ju varit ubderbart bra :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon som märkt skillnad på odlade och vilda exemplar?

Det känns som om de vilda borde ha större chans att innehålla krabbor så det kan säkert vara bättre att köpa vilada än odlade. Det var väll någon som skrev om detta, att det verkar som odlade var störst risk..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...