Gå till innehåll

Sjukdomar på SPS


Rekommenderade inlägg

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Norberg ha inte dåligt samvete nu men efter jag pratade dig, som jag tog tag i och badade mina koraller.Här ligger korallen i Coral cure ca 10min och då ser man alla små kryp som försöker lämmna korallen. Den andra bilden ser ni det ljus bruna fältet i mitten och det e äggen som maskarna lägger .Dom ligger oftas i underkanten av korallen. Skickar även med en bild på dagens skörd av SPSr. Jag kastar alla koraller nu som kan ens ha 1% att vara smitade för att bli av med detta.Thats life!!!

Ja det där var inte vackert!!!! En himla massa ägg var det på den också!!!!

Jo lite dåligt samvete får jag, men det går ju inte att bli av med dem genom att inte låssas om dem. Jag får nog åka upp och ta en tröst pilsner med dig en kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt

Skulle inte förvåna mig om ja har maskar på några av mina som ser dåliga ut, mina sps har väldigt mycket död vävnad ner till

En du fråga kanske , men sps krabbor kan dom sköta sitt värddjur från parasiter mm ?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,lider med dig,det är ännu värre att man vet om att man har parasiter,det finns många som har men inte vet,då är ju allternativen att kurera allt ,eller fragga och spara i ett karantänskar tills man är säker på att parasiterna i huvudkaret är utdöda,eller slänga rubbet det minst roliga.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon liten gylta t.ex hexataenia?

Har en gylta men den kan ju kanske äta masken(jag vet inte om dom gör det) men hur skall dom komma åt äggen?? Det e det jag vill. Jag provade igår lite olika varianter när jag betsämmde mig för att kasta korallen med äggen hur man kan få bort dom

Topps Funkar inte att torka av,Sitter för hårt.Blåsa bort med högtryck funkar men korallen gillar det nog inte,Kniv e det som funkar bäst igenom att skrappa bort dom.Men det e svårt att komma åt bara. Sen Klorin på topps då dör dom men det gör även all vävnad på korallen också.INTE ATT REK.Sen hade jag en tanke på om man limmar med snabblim på äggen så lär dom dö och korallen dör inte av limmet vet jag sen tidigare då jag limmar alla mina fraggar med det. Men igår hade jag inget lim hemma. Vad tror ni????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt

Skulle inte förvåna mig om ja har maskar på några av mina som ser dåliga ut, mina sps har väldigt mycket död vävnad ner till

En du fråga kanske , men sps krabbor kan dom sköta sitt värddjur från parasiter mm ?

Mvh Magnus

Vet inte om den kan det??? Jag skall kolla det för när du säger det så stämmer det att där det har varit parasiter finns det ingen krabba????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållt på med burken nu ett tag och polyperna börjar att komma tillbaka på dom som jag badade. Sen sitter jag och tänker på en sak

-E det bara jag som får parasiter eller?? Jag menar att där jag har köpt mina koraller så säljer dom SPS hela tiden och nya sändningar kommer varje månad minst, och jag menar att det kan ju inte bara vara jag som plockar ut dom som e smittade. Eller skall man gå och spela på Lotto!!!!

Kan ju säga att ja också har fått parasiter , rätt så mycket av dom när man väl tittade lite , så nu får man väl köra en separat burk ett tag ,,Men där det finns krabbor finns de inga plattmaska _(parasiter) så något bra gör allt krabborna

Har även hitat en vitparasit som mer ser ut som en vitludentoffs som ja hitade på mina nya fraggar ska finnas en bild på dena parasit på sg men finner inte den

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NU gäller det att du behandlar dom snabbt.Och sen om du kan placera dom som e smittade långt ifrån dom som inte är det.Så att det inte sprider sig. Tänk på att när du tar upp korallerna ur burkan så måste cirkulation vara av stängd. För när du lufter på korallen så kan dom ramla av och dom försvinner dom ju iväg med strömmen annars.Kan säga dig att du är nog inte ensam att ha parasiter,Många har det utan att dom vet om det bara. Jag skall snart bada alla mina koraller igen efter som man skall bada dom med 14dagars mellan rum.LYCKA TILL och lägg gärna upp bilder samt berätta hur det går samt hur du gör.Så vi kan få en bra tråd med olika tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nej inte du oxå..tråkigt Magnus! Snart har väl varenda kar dessa maskar.

Rask över till frågan, har detta på senare tid blivit mer vanligt, eller har vi alltid haft dessa, vad tror ni?

Är det en konsekvens av odlade koraller där det saknas predatorer, så gynnas plattmaskarna livsbetingelser...?

Kan ju säga att ja också har fått parasiter , rätt så mycket av dom när man väl tittade lite , så nu får man väl köra en separat burk ett tag ,,Men där det finns krabbor finns de inga plattmaska _(parasiter) så något bra gör allt krabborna

Har även hitat en vitparasit som mer ser ut som en vitludentoffs som ja hitade på mina nya fraggar ska finnas en bild på dena parasit på sg men finner inte den

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nej inte du oxå..tråkigt Magnus! Snart har väl varenda kar dessa maskar.

Rask över till frågan, har detta på senare tid blivit mer vanligt, eller har vi alltid haft dessa, vad tror ni?

Är det en konsekvens av odlade koraller där det saknas predatorer, så gynnas plattmaskarna livsbetingelser...?

Det sist nämda låter ganska troligt.Men det e jag nog inte ensam om att tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om läget är så illa så måste handlarna och grossisterna ta ett ansvar för vad de säljer! De borde kolla upp detta och bada korallerna i medlet innan de säljer dem för många butiker skryter om att de håller fiskar i karantän men nu är det fa* dags att de gör det med korallerna också! Jag kommer ta upp detta med de handlare jag köper av och finns det inget intresse så kommer jag inte att köpa något alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om läget är så illa så måste handlarna och grossisterna ta ett ansvar för vad de säljer! De borde kolla upp detta och bada korallerna i medlet innan de säljer dem för många butiker skryter om att de håller fiskar i karantän men nu är det fa* dags att de gör det med korallerna också! Jag kommer ta upp detta med de handlare jag köper av och finns det inget intresse så kommer jag inte att köpa något alls.

Har prata med lite folk och dom säger väl ungefär likdant som dig Svärd! Hörde även att vissa butiker i USA har börjat med tvättade koraller???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...