Gå till innehåll

Sjukdomar på SPS


Rekommenderade inlägg

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har som många andra altid låtit dom sandfärgade sjöstjärnorna vara i karet lite roliga å så gör dom ju ingen skada.

Men när jag har blivit av med koraller för åtskilliga tusen mestadels acropora så har jag skylt på att jag slarvat med vattenbytena å bytt vatten som aldrig för hållit bra värden å inte fattat varför dom fortsätter å dö.

DEt har ju inte gått specielt snabbt så nån sjukdom har det nog inte varit kanske en parasit men när man börja kolla in lite på det här med parasiter så har jag märkt att mina koraller dör inte med att dom börjar bli vita vid botten eller toppen utan det skanas lite på mitten här å där.

Så när jag börjat titta runt så sitter det ju sjöstjärnor på korallerna.

Har altid trott att dom gör jui ngen skada måste vara nått annat som gör att det dör för mig men nu när jag började kolla runt på mina stenar så sitter 99% av sjöstjärnorna på stenar som har acroporor på sig men knapt några als på dom som har montiporor osv på sig.

Problemet är ju nu att om det är dom som ställer till det så är det ju ganska många eftersom dom har fått växa till sig fritt under ganksa många år.

Är det nån som vet om det finns någon fisk som äter dessa odjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade lite på AEFW, dom verkar ju trivas väldigt bra i våra burkar. Men i det vilda verkar det inte finnas så mycket vad jag har hört, frågan är vad detta beror på? Vad skiljer våra kar från naturen, i djurväg ex. Vad kan hålla reda på dom i naturen, något som inte finns i våra kar. Eller så är det bara som så att dom trivs bättre i våra kar, men vad skulle detta kunna bero på. Hade man kommit på vad detta kan vara, så skulle man kanske kunna åtgärda det med "enklare metoder" än vad som krävs idag. Så som det är nu blir mna tvungen att sätta upp karantän med samma bra förutsättningar som i det vanliga karet, doppa dom i pro coral mm någon gång i veckan i flera månader. Har man då en 50-100 acroporo så är detta ett j*vla jobb. Någon som har en susning om vad det skulle kunna vara i haven som gör att dom INTE trivs lika bra där som i våra kar?

mvh Emi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tänkte bara på maskar och ägg. Mot sjöstjärnor är det nog bara fingrar och Harlekinräkor som gäller. Fast jag skulle nog försöka med fingrarna och en bra pincett. Jag tror inte stjärnorna förökar sig så väldigt fort i och med att du har Acroporor kvar.

Vilka räkor och krabbor skulle du rekomendera stig, i ett före byggande syfte mot AEFW?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta stenopus arterna skulle jag tro tar flatworms samt

Mandariner och wrassar.

Bumble bee shrimps käkar också sjöstjärnor och överlever på annat när stjärnorna är borta, riktigt coola är dom också!

Hur är det med Bumle bee shrimps, tar dom bara små eller ger dom sig på stora med precis som harlekinräkorna?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker främst på Acroporakrabbor. När det gäller räkorna tycker jag de flesta är på utflykter nattetid.

Går det att få tag på sånna? Eller måste man alltid har turen med sig när man köper en koloni? Jag fick med en i min millipora som jag köpte igår, väldig fina. Den jag fick var knallröd, och korallen är rosa/vit så ser skitfräkt ut när den kryper runder :D

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig det var du som sa att dom ända korallerna som inte var angripna i dit kar var dom som hade en acroporakrabba, stämmer det?

mvh Emil

Ja det stämmer att dom har krabba! Jag har letat runt lite på olika forum i världen för att se om dom vet om krabban gör nån sån nytta! Det tar ju så lång tid att läsa igenom alla trådar på olika forum bara....Återkommer om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer att dom har krabba! Jag har letat runt lite på olika forum i världen för att se om dom vet om krabban gör nån sån nytta! Det tar ju så lång tid att läsa igenom alla trådar på olika forum bara....Återkommer om det.

Om detta skulle stämma att verkligen en acroporakrabba hjälper, undra om man skulle kunna köpa dom och stoppa i acroporan :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till er som råkat ut för det här - tillhör ni de som kör med extremt låga nivåer av näring i vattnet (egentligen frågar jag om ni kör med zeovit eller vodka/socker). Jag är inte ute efter något - bara höra.

MVH Lasse

Nä du Lasse försök inte... den gubben gick inte ;) Ha Ha! Du försöker alltid! Det ligger i din natur ha ha!

Psst Grabbar, säg inget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara handlat ifrån svenska butiker!

Hmm där rök min teori om att denna epedimi skulle ha med en gemensam inköpsresa att göra :-). Vad jag föstår så e de idel vackra kar som nu förpestats. Fraggbyten och korallköp verkar nästan farligtutan att ha köpt på sej tropic marins coral cure. Hur som helst lider jag med er allihop och hoppas att allt löser sej så fort som möjligt med så lite försluster som möjligt. Kanske skulle butiker ställa upp med att man skulle kunna få kurera sina koraller i butiken när man valt ut vilken man vill ha. För dom blir väl lite bruna å tåkiga efter de där badet. Rätta mej om jag har fel jag har inte gjort de nån gång själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...