Gå till innehåll

Jag har inget! men vill ha!


plantswap

Rekommenderade inlägg

OKi hej alla..

Jag skulle gärna vilja ha ett saltis kar men just nu har jag inte råd till det, men! jag skulle vilja ha tips och råd.

1. Karet vilket är mest lämpat att använda om man skall börja ett billigt helglaskar hade varit att föredra, men fungerar kanske inte?

2. pumpar fungerar det med botten filter eller här e det inner och ytter som gäller?

3. Sump är det ett måste och om man har dåilgt med plats hur kan man enklast göra?

4. Bottensubstrat vad använder man?

5. Vatten/Salt finns det enkal sätt att blanda rätt saltmängd eller det skall till dyra grejer för detta, tips på enkelhet?

6. Levande stenar, växter, koraller. var hittar jag sånt om jag bor i norraskåne och inte vill ratta iväg hur många mil som helst?

7. Fiskar finns det fula saltvattensfiskar =O)) för jag har dock bara sett vackra sånna och det är sånna jag undrar hur känsliga är dessa är det som det säg att man måste kolla vatten dagligen och tillsätta en dröse med medel varje dag för att få det att gå runt i karet?

Jag vet, allt detta står säkert i ngn tråd eller fördelat på 40 trådar men är tacksam för så många svar som möjligt och är tacksam för att ni tar er tid för en ikke ägande saltis akvarium snubbe =O) en så kallad "wanna have" simma lugnt, nu skall jag kolla vidare bland trådarna och se vilka urtjusiga kar ni har.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försöka svara på dina frågor =)

1. Du kan ta vilket akvarium du vill, men om du tar med metallram, så måste du lägga lite silikon runt ramen så den inte kommer i konntakt med vatten.

Sen kan man också säga att ju större akvarium desto bättre, för det blir stabilareoch mindre svängningar i vattenvärden.

2. Pumpar, här är det viktigt att du har kraftig cirkulkation, MINST 10 gånger volymen. Vanliga maxijetpumpar eller nån streampump kan vara att rekomendera.

3. Sump är absolut inte ett måste, men får du plats med det är det en fördel då du slipper ha skumamre och andra tillbehör i själva akvariet, utan du får ner dom i sumpen under akvariet och slipper se skiten :P

4. Dom flesta använder korallsand eller ingenting alls.

5. Salt mäter du med en saltmätare, finns olika typer i olika prisklass, billigaste är en "vipparmsmätare" ett riktmärke är 4 kg salt per 100 liter. Använd ett bra salt om du skall ha koraller så det är rätt calsium och magneciumhalt.

6. ingen aning då jag borr i norra Sverige :P

7. Alla fisksorter är olika kännsliga och behöver olika "vård", dom mer känsliga kan behöva UV filter tex.. det är bättre om du skriver ner dom fisksorter du är intresseerad av så kan nån hjälpa dig med vad som krävs för att hålla den sorten.

Det viktigaste om du vill ha både koraller och fisk är:

Levande Sten, Skummare, Cirkulation och bra belysning.

Resten kan du ta eftersom och köpa till senare =)

Hoppas du blev hjälpt av detta =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försöka svara på dina frågor =)

Tackar och bugar Jurgonh!

1. Du kan ta vilket akvarium du vill, men om du tar med metallram, så måste du lägga lite silikon runt ramen så den inte kommer i konntakt med vatten.

Sen kan man också säga att ju större akvarium desto bättre, för det blir stabilareoch mindre svängningar i vattenvärden.

Oki så det bästa är ett helglas kar då för att slippa böka =O).

Som i sötvattensvärlden då ju större kar lättare att hålla ställningarna =O).

2. Pumpar, här är det viktigt att du har kraftig cirkulkation, MINST 10 gånger volymen. Vanliga maxijetpumpar eller nån streampump kan vara att rekomendera.

Så ett par pumpar då om man är uppe i 200literskar, skall man ha ytrörelse eller det skall vara lite flöde genom hela karet så man kanske skall sätta pumparna på olika höjder i karet?

3. Sump är absolut inte ett måste, men får du plats med det är det en fördel då du slipper ha skumamre och andra tillbehör i själva akvariet, utan du får ner dom i sumpen under akvariet och slipper se skiten :P

Oki och en sump till ett 200liters kar skall det vara lika stort eller det räcker med ett 64liters kanske.

Skummare är det ett måste? och vad gör den för nytta?

4. Dom flesta använder korallsand eller ingenting alls.

Ahaa låter mysigast med korallsand =O)

5. Salt mäter du med en saltmätare, finns olika typer i olika prisklass, billigaste är en "vipparmsmätare" ett riktmärke är 4 kg salt per 100 liter. Använd ett bra salt om du skall ha koraller så det är rätt calsium och magneciumhalt.

Men man kan säga att det är e tvunget att ha, bara så man vet vad man skall önska sig till jul =O)

6. ingen aning då jag borr i norra Sverige :P

Helt ok man kan ju inte ha koll på allt och jag fick bra tips av "diskustok"

7. Alla fisksorter är olika kännsliga och behöver olika "vård", dom mer känsliga kan behöva UV filter tex.. det är bättre om du skriver ner dom fisksorter du är intresseerad av så kan nån hjälpa dig med vad som krävs för att hålla den sorten.

Ja du jag vill ju alla haha, nej men man får väl ha igång de levande stenarna innan man trycker ner andra levande saker i karet och fram tills dess har man hunnit läsa in sig lite..

Det viktigaste om du vill ha både koraller och fisk är:

Levande Sten, Skummare, Cirkulation och bra belysning.

Resten kan du ta eftersom och köpa till senare =)

Oki om mna bara kör levande sten till att börja med vad behöver jag då mer än karet och pumpar?

Hoppas du blev hjälpt av detta =)

Mycket! tack så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helglas är att rekomendera, då du som sagt slipper böka =)

Jo kör ett gäng maxijet om du skall ha ett 200 liters, och som du säger ställ dom på olika höjd i akvariet så att det blir cirkulation över allt.

Om du inte skall ha ytavrinning så bör en pump riktas på ytan så att ytan "piskas" sönder annars blir det en hinna på ytan, men kan då få till en ytavrinning så är det bästa =)

Skummaren är enligt mig ett måste, den tar bort proteiner och organiska restprodukter från vattnet.. finns några som kör utan skummare, men inget jag rekomenderar.

Om du bara skall ha levande sten i början och det skall stå så ett bra tag behöver du igentligen inget mer än ett akvarium och pumpar.

Sen får du kompletera med skumamre och ljus innan du sätter i nått levande.

Men tänkt på att allt levande på ytan av stenarna som korallfragment och kalkalger dör bort om dom ligger mörkt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tänkt på att allt levande på ytan av stenarna som korallfragment och kalkalger dör bort om dom ligger mörkt länge.

Ja jo klart men jag hade tänkt att ha en lampa av ngt slag med hehe vill ju gärna se vad som händer i burken =O))

Får kolla lite vad som finns på begagnade linjen och finna mina grejer där samla på sig det mesta inom teknik först sen dra igång vill inte hasta i gång ngt heller.

Men söka råd det bör man, tycker jag!

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd till att börja med är att läsa, läsa böcker, läsa forum på internet, läsa artiklar på internet. När du har läst igenom allt du förmår hitta, så ta en repa till o läs igenom det igen :)

Kolla oxå om det finns nån i närheten av dig som du kan få komma o hälsa på o kika på deras kar, förbered gärna med frågor som du kan tänkas ha. Finns såvitt jag vet en hel del saltisar i skåne med omnejd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här ska också ge mej på att sätta upp ett saltvattens akvarium, så en liten fråga går det att starta med ett 375l i storleken 150x50x50 eller ska man ha ett som är högre ?

mitt är 60 högt, tycker det är småjobbigt när man måste ner med hela armen för att nå botten. en rejäl tång är väl annars lösningen. fråga Tedb, han kan ju ett och annat om höga akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här ska också ge mej på att sätta upp ett saltvattens akvarium, så en liten fråga går det att starta med ett 375l i storleken 150x50x50 eller ska man ha ett som är högre ?

De måtten går bra för ett rekatangulärt akvarium. Hade själv ej tagit högre om du vill ha den längden:

1) svårare nå ner till botten vid underhåll

2) det kräver mera ljus (helst MH lampor beroende på vad du ska ha i det).

Vill du ha mer volym, men ändå samma längd så gör det djupare istället för högre.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De måtten går bra för ett rekatangulärt akvarium. Hade själv ej tagit högre om du vill ha den längden:

1) svårare nå ner till botten vid underhåll

2) det kräver mera ljus (helst MH lampor beroende på vad du ska ha i det).

Vill du ha mer volym, men ändå samma längd så gör det djupare istället för högre.

~Henrik

som amen i kyrkan.. min burk är 120x50x60, lite dryga mått.. men jag fick det till ett bra pris. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får många råd här och det är ju roligt men steg ett är att läsa på. Börjar du med noll kunskap blir du bara lurad. (antingen av dig själv, försäljare eller andra).

Alltså köp en bra bok t.ex Saltvattensakvariet av Daniel Knop och läs den noga. Försök att bestämma dig för vad du vill med ditt akvarium och börja sedan planera upp vilken utrustning du skall använda. Sedan går du ut på forumet här och får massor med tips precis som i dag. Besök någon eller några som har ett kar liknande det du tänker dig.

Bestäm vilken person du skall ha som förebild och håll dig till det tills den dag dit akvarium är i gång och fungerar. Det finns många metoder att starta upp ett kar men att blanda mellan dem är sällan lyckat.

Jag tror en god idé är att kolla trådar typ mitt första akvarium och se vilka som startat akvarier med minst problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föreslår att du läser böcker, vet att det tjatas mycket om detta, men genom att läsa dem om och om igen så bygger man upp en egen uppfattning via författarnas resonemang.

Det är inget måste att köpa böckerna. Ofta finns de på det lokala biblioteket, skulle de saknas där kan man be dem ta hem böckerna, antingen via ny inköp eller lån från närliggande bibliotek.

Saltvattensakvariet av Daniel Knop är en alldeles utmärkt bok. Banden skrivna av A-J Nielsen & S Fosså likaså.

Läs dem, om och om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft sötvatten i 16 år nu. Jag skaffa saltkar i maj detta året, dock har jag velat ha ett i 10 år och har läs om det sedan dess, men kan fortfarande knappt nått känns det som. man lär sig nya saker varje dag.

Tips är att skaffa en vän/mentor som har saltkar i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...