Gå till innehåll

kan parasiter/sjukdomar följa med LS?


gesi

Rekommenderade inlägg

så att friska nyinköpta fiskar kan bli smittade?

ett väl inkört kar efter sin startfas (med uv-c och alla nattundersökningar, ta bort glasrosor/maskar mm..) inför de första fiskarna borde vara rätt säker.

man skulle endast behöva karantänkaret om man introducerar nya individer vid senare tillfällen.

eller hur?

jag tänkte på att ett karantänkar skulle man isåfall bara använda som sjukdomsbehandling av befintliga och nyintruduktion av enskilda individer (fiskar/koraller)?

vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det pratas ju om att t.ex prick kan finnan latent i karet och är en förklaring till att nya fiskar drabbas men jag menar om parasiterna inte har några värddjur så dör de ju och då kan de väl inte finnas i ett kar där alla fiskar är friska.

Precis så tycker jag också!

Fast man kanske å andra sidan aldrig kan säga 100% om/när en fisk är frisk... (det kanske bara aldrig bryter ut - på honom)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta parasiter med cyststadier (ägg) har en liten % som inte uppför sig normalt. Om cyststadiet normalt är ca 7 dagar så finns det alltid sådana som kläckes senare. På ett ställe som jag arbetade på hade vi besvär med en gälmask (äggläggande) som normalt hade ca 20 dagar i sin levnadscykel. Trots en behanlingsplan som skulle täcka alla möjligheter och att vi var parasitfria i över en månad så återkom parasiten efter ca 2-3 månader, tack vare denna anpassning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oftast hänger ju angreppen ihop med att vattenkvaliteén inte är tillräckligt bra och/eller att djuren är stressade och har nedsatt immunförsvar efter transport/nyintroduktion, så det är nog ganska troligt att åtminstone vissa arter bär på detta latent

sjukdomar är rätt ovanligt i kar med "100%" vattenkvalité

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag torde sticka ut hakan och påstå att det idag knappast finns några 100% parasitfria kar. Nästan alla fiskar i handeln har någon parasit och viltfångat till 100%. Parasitisk sjukdom utlöses av främst 2 saker 1) nedsatt motståndskraft 2) ökat smittryck.

I karen har vi ett mycket begränsat utrymme i jämförelse med naturen och vi kan räkna med att efter ett tag så finns smittan där.

Vad kan vi då göra?

Vi kan försöka se till att vissa parasiter inte kommer in i karet. Det vanligaste är att man inriktar sig på att bekämpa Cryptocarion och Amyloodium.

Längst karrantänstid behövs för Cryptocarion och experterna sätter den till 80 dagar. Detta med anledning av vad Lasse sa ( kommenatar till Lasse detta borde dom ha vetat trycker jag vid gen på 20d så tagx4=80dagar!)

Karrantänen är till för att den försvagade fiskan skall kunna övervakas och ev behandlas.

Det vanliga förloppet är att en nyinköpt fisk insjuknar-parasiterna får en masstillväxt som dessutom är exponentiell ( upp till 100 milj inf stadier/ l vatten har uppmätts). Detta enorma smittryck får även andra väletablerade fiskar i karet att insjukna och känsliga arter dör (troligen p.g.a. att dessa inte klarar av att bilda till räkligt med antikroppar).

Vad händer sen? jo avståndet mellan känsliga individer ökar och den aktiva infektionen klingar av, men parasiterna finns alltid kvar om än i reducerad mängd.

Om man nog under en längre tid granskar ett kar som är tillsynes är helt friskt så kan man förr eller senare se en prick men de försvinner av jag själv. Detta är precis som i naturen.

Det finns ingen parasit som med mening tar död på någon fisk. Det är ju att såga av den gren man sitter på, utan för parasiten är lagom bäst för då överlever den.

Slutligen detta var tal om yttre parasiter (prick)

Rund-och plattmaskar finns nästan alltid i tarmen och i rimligt antal så gör de ingen skada men man kan bli tvungen att tillgripa avmaskningar även här.

Alla djur har sina parasiter så och människa( 30000 har bandmask, 60000 har springmask i Sverige huvudlöss är dessutom kraftigt på frammarsch och nyligen har även den förhatliga vägglusen hittats igen efter att ha varit utrotad sedan 50-talet, Saracoptesskabb har importerats av turister om många människor går runt med malaria)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så med ett karantänkar skulle man kunna hålla en del av parasiterna i begränsat antal och ev utrota några oxå..

det e bara så tråkigt att behöva ha den snygga nyinköpta fisken i ett litet kar i 2-3 månader..(för o inte tala om kostnaden för ett till kar..)

hur lång minimitid iaf tycker ni man ska ha nyinköpta fiskar i karantän och de nödvändigatse utrustningen?

mitt förslag: uv-c, t5, cirkulation och 1 månad med regelbundna vattenbyten..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längst karrantänstid behövs för Cryptocarion och experterna sätter den till 80 dagar.... Om man nog under en längre tid granskar ett kar som är tillsynes är helt friskt så kan man förr eller senare se en prick men de försvinner av jag själv. Detta är precis som i naturen.

Jag körde en gång mitt kar utan fisk i 3 mån (90 dagar) pga prick. Alla fiskar som sen skulle i, lät jag först gå 3 veckor i karantän med sänkt salthalt (1,010). Karet har nu länge varit fritt från sjukdom, men häromdagen såg jag (vad jag tror var) en prick på en kirurg, men den försvann isf av sig själv precis som Ingvar nämnde. Har förut trott på 100% fria kar, men jag börjar tvivla lite tyvärr.

Det dumma med karantänskar, har jag upplevt, är att nitriten byggs upp så snabbt. En gång lät jag tex två små clowner gå i ett 50 L, och efter 3 dagar var nitriten farligt hög (trots moderat matning). Så i det fallet skulle jag behövt byta > 25L var 3:e dag. Det blir lite vatten (250L) och jobb, om de ska gå tex en månad...

Skulle man ha LS också i karantänen, för att bryta ner nitrit, så får ju den i sin tur sen gå i karantän i 80 dagar för att den inte ska bära smitta...... (man får väl isf ha ett till separat system, som alltid står och går bara för detta ändamål)

En dos koppar borde i alla fall knäcka dem!

Tar koppar verkligen parasiter som sitter på/i fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte iof köpa ett minst 100 liters kar till detta syfte..hmm..

men borde man inte ha tvärtom med salthalten?? alltså högre?

men ok..då borde vi komma fram till någon nitratreducerings funktion till karantänkar..

(vi uteslutar LS då är för krångligt och tar för lång tid..)

förslag??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog ingen metod att få fiskarna 100% friska. Karantän på 7 dagar vet jag att vissa kör med, det har jag börjat med också. Då visar det sig om något bryter ut på dem.

Vodka är nog mest för att hålla koll på nitratet, inte nitriten. Nitrit brukar i vanliga fall inte vara något problem, om bara Nitrobacterna har något material att leva på/i.

Om nitratet skulle byggas upp lite i karantänskaret gör ju inget, det bryr sig inte fiskarna om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ahh..jag såg fel..trodde du skrev nitrat..

men faxesten då? eller räcker inte ytorna på glaset?..

om man kan hålla en månadskarantän tror jag minimerar risken för sjukdomar..och även om man skulle köra med bara 1 veckas karantän och det bryter ut något så är det behandlingstid efter det osv..då kommer man upp iaf på 2-3 veckor..

en fundering till..om man skulle mediciniera för någon sjukdom i karantän, kan man behålla faxestenen då eller sätter sig både medicin och sjukdomar i den så det e bara att slänga..?

fasen..det blir så krångligt hur man än gör..

man kanske ska köra 1 veckas karantän med bara fräscht vatten och ev. uv-c och sen medicinera om det är något..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade ett stort och värdefullt kar skulle jag sätta upp ett karantänskar med ett kraftigt innerfilter typ Eheim kraftpaket. Skaffa ett par fiskar, typ Chromis som får gå in karet. Använda bakteriestart av något märke. mata väldigt lite i början (varannan till var tredje dag) och ge bakteriekultur varje dag i tre veckor. Några gömställen måste finnas. Efter tre veckor är det klart att använda som karantänkar. Behålla Chromisen som sällskap. Under hela tiden byter jag vatten i karantänskaret med hjälp av vatten från huvudkaret. Lite i början och mer och oftare i slutet så vänjes de nya fiskarna vid bakterie- och parasitpoppulationerna i huvudkaret stegvis. Enligt min erfarenhet är det nästa lika ofta som det är de gamla fiskarna som smittar de nya som tvärtom! en fördel är också att det gamla karet får gott om nytt och friskt vatten! Karantänstiden skulle vara minst en månad och helst mer än två och en halv månad.

Och tänk - vilket effektivt stopp ett sådan här tillvägagångsätt skule vara mot impulsköp!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag märkt så brukar det ofta visa sig under första veckan om ev. sjukdom ska bryta ut eller ej. (om sjuk, och den inte bryter ut så får man aldrig veta att den var sjuk ändå..)

Men som ni sa, med tanke på att de ska vänja sig vid det nya karet, dess bakterier och parasiter, så förstår jag att det kan vara lämpligt med längre tid. (oavsett om fisken bär på en egen smitta eller inte) Bra råd Lasse!

Som ni säger - undrar hur många som tillämpar det..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skulle man kunna göra!

byta vatten med huvudkarets vatten någongång i veckan..

och börjar man så med de första fiskarna i ett nystartat kar så kan man hålla nere sjukdomar och prick rejält!

lasse: varför rekomenderar du chromis? och vad för bakteriekultur tänker du på/rekomenderar du, medicin el startkulturer ? förslag..?

jag ska ju precis sätta upp ett karantän..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...