Gå till innehåll

Sniglarna rör sig inte !!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Köpte fyra Astrea sniglar för över en vecka sen, dom har inte rörts sig en mm sen dess. Tippar man dom på sidan och kittlar dom på fossingen så drar dom in den, dom lever alltså. Köpte igår två Trochus för att se om det var lika med dom, och det var det :ledsen: Hos handlaren springer sniglarna omkring som tokiga, vad är det i min burk som är fel ?

Nitrit 0

Nitrat 10

Salt 1.024

Tempen är väl det enda att anmärka på som är ganska låg på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglar är känsliga för högt nitrat har jag hört. 10 ska väl inte vara något problem tror jag, men vad har du för test?

De är även känsliga för snabba förändringar i vattenvärdena, det har inte varit några sådana?

De måste koppas in väldigt sakta, har du gjort det?

Tempen är nog inte något större problem (hur låg menar du..)

Sen vet jag inte om det kan vara så, om de inte har en gnutta mat/alger, att de svälter.. (men de borde isf leta mat?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag märkte på min astrea (ja jag har bara en änsålänge som jag fick av ramq)

var att den stod längst upp vid vattenyten, såg nästan ut som den skulle klättra ur akvariet, i flera dagar innan den började bege sig neråt och nu har den klättrat över på stenarna och betar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tempen är ca 22-23C på natten.

Nå vajsing är det, men vad ?

Clownerna, rörmaskarna, kollonianemonerna och stjärnpolyperna verkar må bra iaf.

Ska lämna tillbaka alla på måndag, vill inte riskera ruttnande sniglar i burken.

Koppade in dom tre timmar förresten, handlaren slänger i princip bara in dom i sina kar, och där rör sig alla snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

handlaren slänger i princip bara in dom i sina kar, och där rör sig alla snabbt.

det låter ju inte bra, sniglar är rätt kinkiga med inkoppningen, kanske därför dom inte är så heta på "gröten".

Jag har själv haft sniglar som har varit stilla i längre perioder som man trott va döda men som bara så där börjat beta alger igen, så håll koll på dom, men släng inte ut dom innan dom är döda är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger i var väl att ta i, men längre än en timme tror jag inte han koppar. Och där ser dom ut att må prima, trochus sniglarna rörde sig otroligt snabbt i hans kar.

Kan tillägga att jag kör med osmosvatten.

Har dom inte rört sig till måndag byter jag in dom, stillastående gör dom ingen nytta. Har ingen av dom rört sig på över en vecka tror jag inte dom börjar heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...