uffe2 Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Jag funderar på att skaffa ett litet nano och ha det bl.a. som karantänskar för fisk och koraller.Jag hittade ett 30 liters kar som har allt.http://www.aquapro2000.de/Nano_Aquarium.369/Nano_Meerwasseraquarium.2103.html?osCsid=05e06b4286f5386c0d78f2c781e26c88Men jag är ute efter ett lite större kar på ca 80 liter,men jag hittar inget som har allt inbyggt från början.typ enkel filterpump, hyfsad belysning och luftskummare (likn. sander).Finns det någon butik som har färdiga kar att köpa ?Om inte, är det någon som har provat att bygga om ett kar som har bra förslag på hur man gör ?Jag hittade ett Molly på PWSShttp://www.pwss.nu/product.php?productid=2229&cat=667&page=1men undrar om det går att bygga om på ett bra sätt.Hur får man in en skummare ? Borra hål i locket ?Alla bra förslag och goda tips är välkommna !
Manks Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 tror red sea är på gång med ett "just add water"-paket
oveb Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Aqua-medic's kommande "kompletta" verkar ju spännande...http://www.aquamedic.pl/new.htmlMitt på sidan ungefär...
kjell Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Hej! Något större http://www.redseafish.com/max.aspMvh Kjell
Christer T Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Jag funderar på att skaffa ett litet nano och ha det bl.a. som karantänskar för fisk och koraller.Jag hittade ett 30 liters kar som har allt.http://www.aquapro2000.de/Nano_Aquarium.369/Nano_Meerwasseraquarium.2103.html?osCsid=05e06b4286f5386c0d78f2c781e26c88Men jag är ute efter ett lite större kar på ca 80 liter,men jag hittar inget som har allt inbyggt från början.typ enkel filterpump, hyfsad belysning och luftskummare (likn. sander).Finns det någon butik som har färdiga kar att köpa ?Om inte, är det någon som har provat att bygga om ett kar som har bra förslag på hur man gör ?Jag hittade ett Molly på PWSShttp://www.pwss.nu/product.php?productid=2229&cat=667&page=1men undrar om det går att bygga om på ett bra sätt.Hur får man in en skummare ? Borra hål i locket ?Alla bra förslag och goda tips är välkommna !Om du byter vatten ofta som du tar från huvudkaret så borde det väl vara överkurs med skummare?
Drullputt Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Man kör inte skummare i nano då den gör mer skada än nytta, man gör vattenbyte varje vecka istället för att tillföra spårämnen och ta bort ev. skit i vattnet.Finns mycket att läsa på www.nano-reef.com under "information"Köp ett mollyhotell och sätt i en extra pump, ta bort bollarna och filtermattan och fixa kraftig belysning så har du ett bra nano. Att hänga en 150w mh ovanför ett sånt är kanon !!
Lasse Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Eller så kan du göra som jag gjorde med mitt Mollyhotel - det passar utmärkt som karantän. Och släng inte ut filtreringen om du kör skummarlöst.MVH Lasse
Drullputt Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Jag slängde då ut både mattan å bollarna. Fyllde första facket med ls. andra med en påse nollnitrat och tredje med fosfat remover. Bildas ju bara massa nitrat i mattan annars.
Lasse Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Vad tror du din LS bildar då (om du får någon bra nitrifikation i ett så dåligt media)? Nitrat är slutprodukten på nitrifikationen. Får du ingen nitrat så har du ettdera nitrit eller ammonium/ammoniak kvar i karet. Kör du skummarlöst så får du en mycket högre kvävebelastning än annars eftersom ingen ammoniak luftas ut och proteinresterna blir kvar i karet. Skall du ha ett kar utan svägningar och ammoniumspikar (som gynnar alger) och kör skummarlöst så måste du ha en snabb och bra nitrifikation i karet. Det är oerhört viktigt. Det s k a l l bildas nitrat så fort som bara är möjligt. Det är a och o. LS är ur alla aspekter ganska värdelöst som ett effektivt nitrifikationsmedia. Alldeles för liten yta. Bollar och svamp och så bra fart igenom det, det är mumma det. När nitraten sen är bildad så är frågan hur ta hand om den. Man kan ha olika organismer som tar upp den, man kan göra regelbundna vattenbyten, man kan ha en DSB:botten. För min del arbetade jag med alla tre metoderna. Man kan vidare ha ett denitrifikationsfilter, svavel eller kol baserat.Alla dessa metoder är biologiska och kräver att man inte plockar bort något av näringsämnen med kemiska metoder. Får man obalans i dem så stör man vilken som helst av metoderna. Till kemiska metoder räknar jag fosfatremover.För mig får du gärna tro på nollnitrat men enda möjligheten att den skulle fungera som nitratreducerande är som ett denitrifikationsfilter. Nitrat är en positiv jon och det finns inga naturliga zeoliter som absorberar dessa - då får man jobba med kådor och dylikt. Och det kommer kanske inom akvariebranchen också men mig vetterligen finns inte detta idag. Att du sedan skall få det att fungera som denitrifikationsfilter i en smal sump med bra vattenomsättning (och därmed god tillgång på syre) och utan koltillsatts övergår mitt förstånd.Om du tittar på min tråd så ser du att tankegången fungerar och jag är ingen trollkarl utan har följt det jag lärt mig genom åren. Ja du har ju inte mätt sägger någon du kan ju ha hur höga värden som helst. Javisst så kan det vara - men i så fall har alla fel som säger att ett kar med "skitvatten" (alltså höga värden nitrat och fosfat) inte kan vara välskött, algfritt och ha välmående koraller. För ca 1 och en halv månad sedan introducerade jag några kalcifierande koraller i karet och åtminstone en av dem har vuxit som en galning vilket är en bra indikation på låga fosforvärden enligt rådande mening.Ursäkta jag stal din tråd Uffe 2 men om du skall ha ett bra karantänakvarium är det viktigt att vattenvärdena är stabila och det kan du få via biologisk filtrering om du inte väljer att ha en skummare. Jag skulle iofs köra med ett kraftigt biologiskt filter även om jag hade skummare eftersom det stabiliserar upp vattnet enligt min erfarenhet.MVH LassePS Uffe 2. Jag tror Sickboy gjorde en moddning på ett sådant Molly du hittat med en skummare (han eller Ahab kommer inte ihåg vilken)
stigigemla Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Nollnitrat och LS fungerar. Det är tillräckligt många som prövat det nu med gott resultet för att man skall vara säker på det. Zeolit fungerar inte som jonbytare för nitrat utan bara som bakteriemedium i porerna. Däremot binder vissa zeoliter ammonium. Metoden med levande sten är det bästa sättet i dag att undvika krascher. Det ser man om man följer detta och andra forum.
Lasse Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Nollnitrat och LS fungerar. Det är tillräckligt många som prövat det nu med gott resultet för att man skall vara säker på det. Zeolit fungerar inte som jonbytare för nitrat utan bara som bakteriemedium i porerna. Däremot binder vissa zeoliter ammonium. Metoden med levande sten är det bästa sättet i dag att undvika krascher. Det ser man om man följer detta och andra forum.Jag håller inte med dig om det. LS fungerar jättebra genom att den tillför en massa organismer till akvariet vilket är en förutsättning för bland annat mitt tänk. Som filtermedia i en sump när du har ett behov av snabb nitrifiering är det dock inte speciellt lämpad. Du skulle aldrig drömma om att föreslå ett material typ levande sten för en ren bakterienedbrytning i ett sötvattenskar. Som du så många gånger själv skrivit så är stenen bra för att föra in nya organismer i karet men bakterierna det kommer du få i karet förr eller senare. Jag blir mer och mer övertygad om att en snabb nitrifiering är viktigt även i saltvatten bland annat på grund av de rön som gjorts om algers möjlighet att snabbt uttnyttja ammoniumtoppar. Stig, tänk hemska tanke, om det vore så att LS plus ett snabbt biologiskt filter vore ett ännu bättre sätt att undvika krascher, speciellt om man kör skummarlöst. AquaMedic anses väl vara ett något så när aktat märke och de levererar åtminstone ett av sina kar (det lilla Perculan som både Sickboy och GustavF har) med ett av de effektivaste biologiska nitrifieringsfilter som finns, ett wet/dry filter i form av en biotrumma och då ihop med en skummare. Att zeoliter binder ammonium i saltvatten - får fortfarande stå för dig - jag har för mig att du slutade förra disk. vi hade om detta med att - Lasse har nog rätt i detta. Jag kan gå med på att det sk nollnitrat kan fungera som ett denitrifikationsfilter men då krävs det en långsam genomströmning och en kolkälla och inte den snabba genomströmningen du får i filterfacket i ett Molly.MVH Lasse
uffe2 Postat 30 oktober 2006 Författare Postat 30 oktober 2006 Visst, kan jag ta lite vatten ifrån det stora karet 800 l (100 liters vattenbyten varje månad) till lilla karantänskaret 80 l.Jag tänkte så klart ha lite ls i karantänskaret.Låt säga att jag byter hälften av allt vatten i karantänskaret dvs 40 l varje månad,då hinner karet inte bygga upp några större värden på varken fosfat eller nitrat.Men, sedan blir jag lite osäker på vad jag ska göra.Funderar på om man ska köra bara med en pump inkl filtermatta och venturi för att få i lite luft i vattnet.Hur får man bort det yt-slemmet ?Sedan vill jag ha det relativt underhållsfritt,så jag har ingen lust med några rutiner varje vecka, utan max varje månad.Hmmm, att byta filtermatta bara en gång i månaden, är kanske ingen hit .....Att köra med MH är uteslutet, för då måste jag ha en öppen vattenyta pga kylning och då dunstar det så mycket att man måste fylla på vatten titt som tätt.Jag fortsätter att fundera !
Lasse Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 UffeJag har inte bytt eller rengjort mina filtermattor i något av mina kar någon gång. Det äldsta har gått i över 15 månader. Det enda jag gjort är att jag kramat dem ungefär varannan dag lite grand så jag fått ut bakterier till korallerna i karet. Och karen är stabila. På Mollyn kan du sätta ytan i höjd med utsuget eller göra en kam i insugsfacket så du får ytvattnet att gå in i filterfacken - sen tar filtren hand om de fetterna - titta på min tråd så får du se hur jag gjort. Jag har inte lagt ner en minut per vecka på skötsel av filterfacken. Det jag i princip gjort löpande är matning och vattenbyten, i mitt fall varje vecka (vattenbytena alltså).Och ingen extra syresättning än en rätt bra ytvattensrörelse.MVH Lasse
stigigemla Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Det är ju inte kommunala reningsverk vi driver.Levande sten fungerar i saltvattensakvarier och kraschar sällan. Det är därför jag rekommenderar metoden.Nollnitrat fungerar också i saltvattensakvarier det är det tillräckligt många här på forumet som prövat för att jag skall tro på det.Det är ju inte så att alla dessa som provat dessa metoder med framgång ljuger.Och att jag inte alltid orkar tjata emot dig behöver ju inte betyda att du har rätt varje gång jag går och lägger mig som nu.
Lasse Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 StigPå vilket sätt skulle ett snabbt biologiskt filter i ett kar som innehåller LS öka kraschrisken?Gå och lägga sig nu - börjar du bli gammal Stig?Natti-nattiMVH Lasse
uffe2 Postat 31 oktober 2006 Författare Postat 31 oktober 2006 Hur gör man ren rutorna på ett Molly kar ?Det verkar ju vara av plast och sedan är rutorna inte platta.
Janne Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 För mig får du gärna tro på nollnitrat men enda möjligheten att den skulle fungera som nitratreducerande är som ett denitrifikationsfilter. Nitrat är en positiv jon och det finns inga naturliga zeoliter som absorberar dessa - då får man jobba med kådor och dylikt. Och det kommer kanske inom akvariebranchen också men mig vetterligen finns inte detta idag. Att du sedan skall få det att fungera som denitrifikationsfilter i en smal sump med bra vattenomsättning (och därmed god tillgång på syre) och utan koltillsatts övergår mitt förstånd.Jag tror inte det biter, men jag stötte på det här och det kommer inte från ZeoVit-anhängare utan snarare skeptiker:"The zeolite used for the reef aquarium hobby is a clinoptilolite, characterized by strong ammonia affinity and only minor calcium affinity. All other zeolites used in the fresh water hobby strongly adsorb calcium... not really good for marine tanks. However, when te clinoptilolit adsorbs ammonia, bacteria can simply nitrify the ammonia to generate nitrate (oxic surface), which is further denitrified within the molecular sieve of the zeolite (anoxic inner surface). Ammonia adsorption is the key why the current within a zeolit filter must be high, otherwise bacteria would'nt have any chance to catch any dissolved inorganic nutrient." "One common species of zeolite is clinoptilolite which has a high affinity for ammonia and other positively-charged ions. It can even adsorb some sodium from the water. Clinoptilolites have a microscopic sheeted structure with ringlike channels through the sheets, like restacked deli slices of swiss cheese. The resulting openings and channels act as ion-exchange sites and also as molecular sieves that permit movement, entrapment and adsoption of relatively large molecules like ammonia, and even carbonates and nitrates. Most clinoptilolites exchange sodium ions, which limits their usefulness in water softening, as far as aquaria are concerned. But "potassium clinoptilolite," or Clinoptilolite-K, has unrealized aquarium potential, it would seem. Have a look: run a search on "clinoptilolite-K" at http://www.google.com. In ion-exchange, the released potassium ion would be taken up by plants as fertilizer, and the resulting growth spurt should even help reduce phosphate levels. GSA Resources (see their informative website at www.gsaresources.com) is a corporate leader in developing applications for zeolites as ion-exchange media and filtration employed in aquaculture and water treatment facilities. Besides their more usual sodium clino, they market a Clinoptilolite-K they call "Cabsorb," ZK406H. They sell samples in quantities that would permit some aquarium experimentation."/Janne
crille Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 vore ett ännu bättre sätt att undvika krascher, speciellt om man kör skummarlösJag håller inte med dig om det. LS fungerar jättebra genom att den tillför en massa organismer till akvariet vilket är en förutsättning för bland annat . AquaMedic anses väl vara ett något så när aktat märke och de levererar åtminstone ett av sina kar (det lilla Perculan som både Sickboy och GustavF har) med ett av de effektivaste biologiska nitrifieringsfilter som finns, ett wet/dry filter i form av en biotrumma och då ihop med en skummare. lasse! är det "biostar flotor" du menar här?isåfall vill jag instämma,en sådan hade jag i mitt 220l,och det var den bästa jag haft!
uffe2 Postat 31 oktober 2006 Författare Postat 31 oktober 2006 Jag hittar inget ifrån AquaMedic som är gjort eller passar för ~80 liter.....vore ett ännu bättre sätt att undvika krascher, speciellt om man kör skummarlösJag håller inte med dig om det. LS fungerar jättebra genom att den tillför en massa organismer till akvariet vilket är en förutsättning för bland annat . AquaMedic anses väl vara ett något så när aktat märke och de levererar åtminstone ett av sina kar (det lilla Perculan som både Sickboy och GustavF har) med ett av de effektivaste biologiska nitrifieringsfilter som finns, ett wet/dry filter i form av en biotrumma och då ihop med en skummare. lasse! är det "biostar flotor" du menar här?isåfall vill jag instämma,en sådan hade jag i mitt 220l,och det var den bästa jag haft!
crille Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 det är denna jag haft http://www.ecotronics.de/assets/s2dmain.htm?http://www.ecotronics.de/abschaeumer/aquamedic/40040204.htm men den blir säkert för klumpig,men bra är den.
uffe2 Postat 31 oktober 2006 Författare Postat 31 oktober 2006 Nu har jag läst din långa-långa tråd !Men jag ser inte någon bra lösning på belysning och liten avdunstning.Värme är ett jäkla problem och jag vill absolut inte ha en hel kylanläggning till ett fjuttigt Molly-kar och jag vill heller inte fylla på avdustat vatten mer än var typ 14 dag.Glas leder inte värme speciellt bra, men glaset i ett vanligt kar, används delvis för att leda bort inmatat effekt,men Molly karet är gjort i plast och det leder ju värme ännu sämre.....å, det är ju inget bra........Man ska kanske satsa på en glas-kub-kar iställlet, men Molly-karet (inkl benställning) har fan så mycket snyggare design.Man kan kanske kapsla in lysrören (i en transparent plexi-låda) och sedan kyla lysrören med fläkten, så slipper man vattenavdusningen p.g.a. fläktens luftdrag på vattenytan.UffeJag har inte bytt eller rengjort mina filtermattor i något av mina kar någon gång. Det äldsta har gått i över 15 månader. Det enda jag gjort är att jag kramat dem ungefär varannan dag lite grand så jag fått ut bakterier till korallerna i karet. Och karen är stabila. På Mollyn kan du sätta ytan i höjd med utsuget eller göra en kam i insugsfacket så du får ytvattnet att gå in i filterfacken - sen tar filtren hand om de fetterna - titta på min tråd så får du se hur jag gjort. Jag har inte lagt ner en minut per vecka på skötsel av filterfacken. Det jag i princip gjort löpande är matning och vattenbyten, i mitt fall varje vecka (vattenbytena alltså).Och ingen extra syresättning än en rätt bra ytvattensrörelse.MVH Lasse
uffe2 Postat 31 oktober 2006 Författare Postat 31 oktober 2006 När jag tittar på Lasse's bilder på Molly-karet, så kan jag se att lysröret "mer eller mindre" redan är inbyggt i en plastlåda, så då gäller det bara att styra luftströmmarna, så att det bara passerar utrymmet för lysrören och inte vattenytan.Men ska man uppgrader lyset från 24W till 36 W eller ev. 2x36W, så får man nog tänka om.Kan man få in en 55W på tvären, istället för 2x39 W ?Kollade på Osram för att hitta längden på compact lysrör- 18 W 217 mm- 24 W 317 mm- 36 W 411 mm- 40&55 W 533 mm
Nizztos Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Hur gör man ren rutorna på ett Molly kar ?Det verkar ju vara av plast och sedan är rutorna inte platta.Det var en låååång debatt om glas kontra plast i en tidigare tråd (läs om min Mollyuppstart). Jag kan med 100% säkerhet säga att ett Mollykar är av glas.Tyvärr besvarar det dock inte din fråga om rengöring, men jag hade nog kört för hand med en svamp.
Nizztos Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 När jag tittar på Lasse's bilder på Molly-karet, så kan jag se att lysröret "mer eller mindre" redan är inbyggt i en plastlåda, så då gäller det bara att styra luftströmmarna, så att det bara passerar utrymmet för lysrören och inte vattenytan.Men ska man uppgrader lyset från 24W till 36 W eller ev. 2x36W, så får man nog tänka om.Kan man få in en 55W på tvären, istället för 2x39 W ?Kollade på Osram för att hitta längden på compact lysrör- 18 W 217 mm- 24 W 317 mm- 36 W 411 mm- 40&55 W 533 mmOm du tittar i min tråd om Mollyuppstart så ser du en lösning med Interpet armatur. Detta är den armatur som Lasse sedan tog över då jag hade lite andra problem med mitt kar.Det jag kan konstatera vara att genom att vända fläktarna så de blåste innåt så fick man hyffsad kylning på lamporna samtidigt som det inte blev någon vattenförlust att tala om. Lasse körde ju en längre tid än mig, så han har säkert mer erfarenheter.
dule Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Jag har gjort en 4x36W lösning. Lamporna fick jag igår så jag kommer att testa detta på fredag. Jag har gjort så att jag har köpt 4st separata 2G11 socklar, sedan tagit 2st 39W ATI T5 reflektorer och kapade dem mittpå, sedan fäste jag reflektorerna med skruvar till en smått modifierad huv. Jag köpte 2st Osram HF-don på Elfa som skall stödja 2x36W Dulux-L (dvs Interpet lampor). (Sockalr fick jag för 1€ styck, och HFdonen kostade 380:-) summa 800SEK. Lite billigare än interpet 2st 2x36W (770DKK+frakt).Allt detta passar utmärkt under original plaststänkskyddet. Vet inte än vad händer med det lilla värmen som alstras av dessa lampor...Jag hoppas kunna få lite tid att starta en tråd med några bilder. Ombyggnationen tog ca 2timmar, + 2 timmar för en låda med HF-donen i som styrs av 2 reläer som i sin tur styrs av 2 slaktade kopplingsur från Classe (använder bara LCD med knappar, slängde hela högspänningsdelen (99:- för 2st). Om någon är intresserad kan jag rita upp schemat för detta. I samma låda har jag lagt in en 12V batterieliminator på 3A som borde ge tillräckligt med kräm till reläer en moonlight LED och fläktar som styrs av Vellemans termostat byggsats (se Fläktstyrning tråden).
Rekommenderade inlägg