Gå till innehåll

När vågar vi stoppa i resten?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi har nu dragit igång vårt nya kar, och har sedan ca 1½ vecka haft LS i karet. Karet är på 420L och vi har ca 27kg sten däri.

Karet står med bra cirkulation, skummare och en strumpa med RowaPhos.

Stenen har varit lite misshandlad, då vi köpte den en bra stund innan vi fick vatten i huvudkaret.

Efter att ha gått i ca 1 år i den tidigare ägarens kar, så la vi den nu i en plastlåda med saltvatten i. Sen lät vi den ligga så med bara en liten pump första veckan. När vi efter en vecka hittade på en extra pump att lägga i lådan, så visade sig att den första pumpen vi lagt i hade stannat pga att det kommit i skräp i impellern. Altså hade stenen stått utan cirkulation i X antal dagar. Vi slängde nu i ordentligt med pumpar och det blev bra drag i l¨ådan. Därefter fick den stå så i några veckor innan det var dags att flytta den till huvudkaret. Då jag flyttade stenen upptäckte jag att vattnet i lådan var väldigt varmt...och mätte tempen till runt 31C.

Efter det har stenen legat i rätt salthalt, temp och cirkulation i runt 1½v i huvudkaret.

När vi mätte vattenvärdena första gången ca 3 dagar efter att vi stoppat i stenen, så fick vi följande vattenvärden:

Salt:1.028

pH: 8.5

kH: 10.6

No2: 0

No3: 100

Nh4: 0

Po4: 0.5

Panikhögt Nitrat, så vi bytte ca 70L av de 300L (kanske 280 eftersom det avdunstat en hel del) mot nyblandat vatten. La även i en strumpa RowaPhos i karet.

Igår mätte Linda värdena igen och då med följande resultat:

Salt: 1.025

pH: 8.3

kH: 9.3

No2: 0

No3: 0

Nh4: 0

Po4: 0.03

Vi undrar nu hur länge vi bör vänta innan vi stoppar i våran övriga sten. Totalt 45kg (30kg begagnad, 10kg ny och 5kg torkad) sten som varit igång hos mig sedan april.

Tacksam för svar. /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter rimligt.

Kontrollmätte precis och värdet är nu på 0.25. Måste ha varit en felmätning första gången...även om det var ordentligt lila i burken...

Vad gör vi för att få ner det på 0? Är det ännu ett stort vattenbyte som gäller, eller är det bara att vänta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det verkligen är 0,25 nu, så kan det inte ha varit så högt innan ("ordentligt lila i burken") utan du måste gjort något totalt fel.

Bytte du 25%, så borde värdet legat på ca 0,35 innan.. (inte 100)

Och hade du verkligen 100 innan, så borde ju värdet nu vara 75...

(men iofs - vad var det vi läste om dessa nitrattester: felvärde på +-100%...)

EDIT: Du kanske skrev fel och menar att du nu har 25 i nitrat?

(isf borde du haft ca 35 innan, vilket kan ge "ordentligt lila i burken")

För om du nu har 0,25 så är det ju bra, du behöver inte göra ngt vattenbyte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör Saliferts test..som enligt ettiketten skall gå ut 06 2007. Första mätningen var det mörklila i testburken. Idag när jag testade så var testvattnet "genomskinligt" när man kollade uppifrån (normal skala) och svagt rosa om man tittade genom sidan (finkänslig skala).

Igår när tjejen mätte fick hon 0 (men det var under takbelysning fick jag veta så det var sannorligt 0.25 då med).

Borde ju tyda på att gårdagen och dagens tester är de som stämmer mer korrekt med verklighetens än förra veckans testning.

Med andra ord är värdena rätt så bra?

Skall man invänta att nitrat och fosfat är på 0 innan man går vidare, eller skall man flytta över resten av stenen ganska snart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stoppa i all sten från början! varför vänta? blir det problem så är det bättre att få det nu istället för när du har dyra fiskar i..

låt karet gå så med rowaphos och under högcirkulation tills värdena är bra.

jag skulle vilja säga minst en månad.. du har ju 73kg LS sammanlagt (om jag räknar efter vad du skrev)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp...det är ju det jag helst velat göra.

Det jag dock är orolig för är hur jag skall göra med fisken jag har i lilla karet.

Är ett 15-tal fiskar...lite sniglar, sjöstjärna, sjöborre och eremiter.

Har förvisso 2 skummare som båda skall klara det lilla karet (en MCE600 som skall vara i stora och en Prizon som skall funka upp till 400L), men räcker det med en skummare för att hålla ett gäng djur under 3-4v?

Stenen "filtrerar" ju vattnet...så vad händer om jag tar ut all sten?

Nu finns det ju många som kör "fish only", men använder man inte då många filter istället för stenen?

Hur kommer fiskarna må när dom plötsligt inte har några gömställen....fiskarna kanske funkar ihop just för att dom har mycket gömställen...?

I karet bor:

1 Naso-kirurg

1 Stregosus (kirurg)

2st ocellaris

2st Clarkii

4st green chromis

1 ensam blå demsell med gul bakfena

1 korallväktare

1 salarias

1 phalaema

2 eremiter

1 blå sjöstjärna

1 sjöborre

typ 1miljon sniglar av lite olika sort

Hur håller jag dessa om jag flyttar över all sten till stora karet typ redan till helgen?

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört i både fisk och sten. Men det är kanske bara jag som tycker så, men stenen du har i lilla karet är ju nkörd, och sen var det ny sten sa du? Låt den nya stenen gå med cirkulation i lilla karet om du känner att den måste vädras ut först. Men det finns hundra sätt så klart, gäller att hitta ett som passar en själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "nya" stenen är begagnad sten som varit igång under ett drygt år innan den hamnade hos oss...dock fick den ta lite stryk i hanteringen hemma hos oss. Stenen i det lilla karet har vi kört sedan i april i år, så den är inkörd och bra.

Ja, det finns nog många varianter...är väl egentligen bara att testa å se...men är man en fegis så är man hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan väl också göra så att du har kvar några stenar i det lilla, bara så att nitriten hålls i schack.

Lägg tillrätta alla stenar så länge i det stora, och spara plats också för dem som ska i sen från det lilla. Stenarna ska ju helst aldrig röras, när du väl fått ordning på värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...