Gå till innehåll

AM miniflotor


Rekommenderade inlägg

Välkommen till Satlvatensguidens forum...

Det finns många uppfattningar om AM minifloter... Men skriv gärna några rader om vad du tycker den ska klara av så... dvs storlek på akvariet och vilka djur med mera du tänkt att ha så det underlättar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har rätt så är miniflotor är en internskummare som drivs med syresten (av trä).

Dom behöver bytas ganska ofta och är nog inte att föredra, jag har fått för mig efter en massa googlande att ett mycket bättre alternativ till den är Grotech's HEA080.

Fast jag är newbie så vänta på bättre tips !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha ja så va de me det. :P

jag är lite förvirrad när det gäller byten i saltisar. för som jag har fattat det som så måste det nya vattnet som ska i efter det gamla ha stått och "mognat" några dagar eller mer. iaf är det ett måste att byta vatten eller räcker det med att fylla på det avdunstade? om det inte gör det ska det nya saltvattnet stå och "mogna" då? xD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

syrestenen i trä sitter ytterst på slangen från luftpumpen för attt finfördela syret i små mikroskopiska bubblor

(Placera dessutom pumpen högre än karet eller backventil så att du vid strömavbrott skapar en hävert och tömmer akvariet rätt in i pumpen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så det behöver inte stå och mogna då? och det räcker med att fylla på med nytt vatten ist för det avdunstade i akvarie utan skummare? O__O

Jag borde kanske radbrutit smartare.

1. När vatten som dunstat skall ersättas så ersätt med nytt sötvatten.

2. När du tappar ur vatten för att göra ett vattebyte så ersätt med saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske, men hur ofta håller man sig till endast två firrar? kanske klarar en vecka, sen kliar det i fingrarna när man ser en söt lite bicolor blennid som tittar med hundvalpsögon på en och säger "köp mig". sen måste ju clownerna ha mer sällskap, kanske en liten six line wrasse? citron gobie är också en fin fisk osv........ sen är skummaren bra att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lite overkill till 2 firrar ??

Kan tyckas, skulle själv aldrig använda det till 2 clowner..

Men det blir nog så att Malin kanske vill utveckla sitt kar så småningom

och det skadar inte att ha marginalerna på sin sida...

Alt, Be nån snäll akvarist i närheten att lära dig sköta ett lätt

belastat akvarium utan skummare, för det går även om det krävs lite erfarenhet

och att man lär sig se & mäta tillståndet i vattnet....

Men jag rekomenderar oxå skummare, lycka till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske, men hur ofta håller man sig till endast två firrar? kanske klarar en vecka, sen kliar det i fingrarna när man ser en söt lite bicolor blennid som tittar med hundvalpsögon på en och säger "köp mig". sen måste ju clownerna ha mer sällskap, kanske en liten six line wrasse? citron gobie är också en fin fisk osv........ sen är skummaren bra att ha.

Hehe, då är det nog bra men frågan avsåg 2 firrar. Är det 2 firrar som gäller så tycker jag det är bättre att spendera skummarstålarna på levande sten istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre tips:

1. Köp en bra saltbok t.ex Saltvattensakvariet av Daniel Knop. På ett forum svarar man bara på frågor och då är det lätt att något viktigt blir glömt.

2. Kolla upp trådar typ "mitt första akvarium" här på forumet. Jag tror GustavF och Vargklo har bra exempel på akvarier som startat bra.

3. Leta upp någon saltis i närheten du kan besöka och titta på kar / djur hos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte tänkt ha fler fiskar i akvariet än två clowner och möjligtvis nån räka/snigel. eftersom att jag även har ett sötvatten att sköta. och som ni sa så är det värt att läsa mkt. detta har jag gjort, läst cirka 7 böcker nu. men ni har oxå rätt i att man plötsligt kan se en fisk med hundvalps ögon.. har råkat ut för detta ofta -__- och jag ska även följa era råd och kolla upp lite andra trådar (: och om jag nu får för mej att utöka fiskbeståndet så är det lämpligt att skaffa en skummare vid det tillfället antar jag ? och nu gäller det ett nytt 63 liter akvarie så det kommer ju inte finnas något utrymme att utöka så mkt mer O__O

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...